Gemeente Stichtse Vecht
Dynamisch verkeerssysteem biedt oplossing voor verkeersveiligheid
Gemeente Stichtse Vecht neemt een creatieve uitvoeringsmaatregel en
plaatst een dynamisch verkeerssysteem dat in werking treedt als er een
calamiteit is. Daarnaast wordt de maximum snelheid op de Binnenweg,
Parkweg en te zijner tijd de Huis de Boschstraat verlaagd tot 30 km /
uur. Met het verwijderen van de bussluis en het opheffen van het
verkort eenrichtingsverkeer op de Kerkweg waren maatregelen nodig om
het sluipverkeer terug te dringen, de verkeersstromen gelijkwaardig te
spreiden en de veiligheid van het fietsverkeer te waarborgen.
Het creatieve plan is in nauw overleg met de klankbordgroep, politie,
brandweer en direct betrokkenen tot stand gekomen. Er is veel waarde
gehecht aan de meningen van deze partijen hierdoor zijn op een open en
transparante wijze de gevolgen en mogelijke oplossingen besproken zo
worden er bijvoorbeeld geen obstakels op de doorgaande route geplaatst.
Het doel om het sluipverkeer in Stichtse Vecht terug te dringen, de
verkeersstromen zoveel mogelijk te spreiden en de fietsroutes veilig te
houden, is hiermee gelukt.
Creatieve oplossing
Wethouder Wiersema: "Eén van de afspraken in het coalitieakkoord
Stabiliteit en Vertrouwen is het verwijderen van de bussluis en het
opheffen van het beperkt eenrichtingsverkeer in de Kerkweg in Maarssen.
Er ligt nu een plan dat gedragen wordt door alle betrokken partijen.
Een andere afspraak in het coalitieakkoord is de invoering van één
maximumsnelheid van 30 km/uur in de woonwijken in heel Stichtse Vecht.
Vooruitlopend hierop wordt op de Binnenweg een dynamisch
verkeerssysteem geplaatst. De snelheid op de Binnenweg wordt
teruggebracht naar 30 km/uur en bij een calamiteiten uitruk van de
Brandweer wordt deze opgehoogd naar 50 km/uur. Uitruktijden van
brandweer en veiligheid van bewoners komen hierdoor niet in het geding.
Ik hecht veel waarde aan de meningen van alle partijen, daarom is er
door het college gekozen voor deze creatieve oplossing. Het plaatsen en
invoeren van dit systeem geeft vele mogelijkheden voor de toekomst,
zeker als in de woonwijken 30 km ingevoerd wordt. `
Onderzoek
In maart 2011 is er onderzoek gedaan naar de gevolgen van het opheffen
van het eenrichtingsverkeer en de effecten op het verkeer door
Maarssen. Hierbij is rekening gehouden met een betere doorstroming op
de A2 na realisatie van de bypass in april 2011, de realisatie van de
rotonde aan de Sweserengseweg/Sportparkweg, herinrichting Kerkweg tot
30 km zone en de handhaving van eerder genomen verkeersmaatregelen
(onder andere het verbod voor vracht- en landbouwvoertuigen en de
verkeerslichtenregeling ter hoogte van de oversteekplaats Termeerbrug).
De verkeersspreiding Kerkweg en Binnenweg zal door een nadere
uitwerking van de verder te ontwikkelen inrichtingsplannen naar
verwachting op 55% - 45% uitkomen. De doelstelling om minder dan
11.000 auto's / etmaal over de Parkweg te laten rijden wordt volgens
deze tellingen gehaald. Op de route Binnenweg, Parkweg en Huis ten
Boschstraat komt een verkeersintensiteits-verlaging van 10 tot 20% in
de ochtend en 5 tot 15% in de avond tot stand. Dit alles ten opzichte
van cijfers in oktober 2010. Met de klankbordgroep is afgesproken dat
er nieuwe tellingen gedaan worden na invoering van het besluit. Mocht
blijken dat deze niet afdoende zijn, zullen aanvullende maatregelen
worden bezien.
Hoe nu verder
Het verkeersbesluit ligt met ingang van 14 april 2011 gedurende zes
weken ter inzage. De gemeente wil samen met de betrokken inwoners en
ondernemers in overleg blijven om te kijken naar alternatieve
oplossingen om het sluipverkeer te blijven terugdringen. Na publicatie
is op het verkeersbesluit bezwaar en beroep mogelijk. Vervolgens zal de
herinrichting van het gebied uitgevoerd worden.