Gemeente Stichtse Vecht

Dynamisch verkeerssysteem biedt oplossing voor verkeersveiligheid

Gemeente Stichtse Vecht neemt een creatieve uitvoeringsmaatregel en plaatst een dynamisch verkeerssysteem dat in werking treedt als er een calamiteit is. Daarnaast wordt de maximum snelheid op de Binnenweg, Parkweg en te zijner tijd de Huis de Boschstraat verlaagd tot 30 km / uur. Met het verwijderen van de bussluis en het opheffen van het verkort eenrichtingsverkeer op de Kerkweg waren maatregelen nodig om het sluipverkeer terug te dringen, de verkeersstromen gelijkwaardig te spreiden en de veiligheid van het fietsverkeer te waarborgen.

Het creatieve plan is in nauw overleg met de klankbordgroep, politie, brandweer en direct betrokkenen tot stand gekomen. Er is veel waarde gehecht aan de meningen van deze partijen hierdoor zijn op een open en transparante wijze de gevolgen en mogelijke oplossingen besproken zo worden er bijvoorbeeld geen obstakels op de doorgaande route geplaatst. Het doel om het sluipverkeer in Stichtse Vecht terug te dringen, de verkeersstromen zoveel mogelijk te spreiden en de fietsroutes veilig te houden, is hiermee gelukt.

Creatieve oplossing

Wethouder Wiersema: "Eén van de afspraken in het coalitieakkoord Stabiliteit en Vertrouwen is het verwijderen van de bussluis en het opheffen van het beperkt eenrichtingsverkeer in de Kerkweg in Maarssen. Er ligt nu een plan dat gedragen wordt door alle betrokken partijen. Een andere afspraak in het coalitieakkoord is de invoering van één maximumsnelheid van 30 km/uur in de woonwijken in heel Stichtse Vecht. Vooruitlopend hierop wordt op de Binnenweg een dynamisch verkeerssysteem geplaatst. De snelheid op de Binnenweg wordt teruggebracht naar 30 km/uur en bij een calamiteiten uitruk van de Brandweer wordt deze opgehoogd naar 50 km/uur. Uitruktijden van brandweer en veiligheid van bewoners komen hierdoor niet in het geding. Ik hecht veel waarde aan de meningen van alle partijen, daarom is er door het college gekozen voor deze creatieve oplossing. Het plaatsen en invoeren van dit systeem geeft vele mogelijkheden voor de toekomst, zeker als in de woonwijken 30 km ingevoerd wordt. `

Onderzoek

In maart 2011 is er onderzoek gedaan naar de gevolgen van het opheffen van het eenrichtingsverkeer en de effecten op het verkeer door Maarssen. Hierbij is rekening gehouden met een betere doorstroming op de A2 na realisatie van de bypass in april 2011, de realisatie van de rotonde aan de Sweserengseweg/Sportparkweg, herinrichting Kerkweg tot 30 km zone en de handhaving van eerder genomen verkeersmaatregelen (onder andere het verbod voor vracht- en landbouwvoertuigen en de verkeerslichtenregeling ter hoogte van de oversteekplaats Termeerbrug).

De verkeersspreiding Kerkweg en Binnenweg zal door een nadere uitwerking van de verder te ontwikkelen inrichtingsplannen naar verwachting op 55% - 45% uitkomen. De doelstelling om minder dan 11.000 auto's / etmaal over de Parkweg te laten rijden wordt volgens deze tellingen gehaald. Op de route Binnenweg, Parkweg en Huis ten Boschstraat komt een verkeersintensiteits-verlaging van 10 tot 20% in de ochtend en 5 tot 15% in de avond tot stand. Dit alles ten opzichte van cijfers in oktober 2010. Met de klankbordgroep is afgesproken dat er nieuwe tellingen gedaan worden na invoering van het besluit. Mocht blijken dat deze niet afdoende zijn, zullen aanvullende maatregelen worden bezien.

Hoe nu verder

Het verkeersbesluit ligt met ingang van 14 april 2011 gedurende zes weken ter inzage. De gemeente wil samen met de betrokken inwoners en ondernemers in overleg blijven om te kijken naar alternatieve oplossingen om het sluipverkeer te blijven terugdringen. Na publicatie is op het verkeersbesluit bezwaar en beroep mogelijk. Vervolgens zal de herinrichting van het gebied uitgevoerd worden.