Ecorys


Nieuw Europees Witboek Transport: ambitieuze doelen voor een low-carbon transportsysteem in 2050

gracht 6 april 2011 - Op 28 maart jl. presenteerde de Europese Commissie een nieuw Europees Witboek over Transport. De vorige versie dateert van 2001. In Transport 2050 licht de Commissie haar plannen toe voor een gemeenschappelijke transportruimte en zet ze in op een concurrerende en brandstofefficiënte vervoerssector. Ecorys juicht deze ambities toe en onderschrijft het belang van veel van de maatregelen. Tegelijkertijd signaleren we echter een aantal belangrijke omissies.

Ambitie: in 2050 70% minder emissies t.o.v. 2008 De Commissie streeft naar een grondige hervorming van het huidige vervoerssysteem in Europa. Tegen 2050 wil ze de volgende belangrijke doelstellingen hebben bereikt: geen auto's op conventionele brandstoffen meer in steden, 40% duurzame koolstofarme brandstoffen in de luchtvaart, een vermindering van de emissies van de scheepvaart met minstens 40%, en een modal shift van 50% van het middellange passagiers- en goederenvervoer van de weg naar het spoor en het water. Dit alles moet leiden tot een vermindering van de vervoersemissies van 60% tegen het midden van de eeuw ten opzichte van het niveau van 1990. In vergelijking met 2008 komt dit neer op een vermindering van 70% van de vervoersemissies.

Concretisering initiatieven veelal vrijblijvend Deze doelstellingen stellen Europa voor een flinke opgave. De Commissie heeft binnen 40 actiegebieden 131 veelal relevante en zinnige initiatieven aangewezen die moeten bijdragen tot het realiseren van de doelstellingen. Net zoals in het verleden schept de Commissie in veel gevallen de kaders, en dienen deze op een later moment verder ingevuld te worden door de Europese Commissie en/of door de lidstaten zelf. Dit kan echter betekenen dat zaken niet concreet worden opgepakt, of sub-optimale compromissen opleveren. Ook legt de Commissie bij sommige gevoelige onderwerpen een knip tussen enerzijds quick wins die binnen de huidige Commissie-termijn moeten worden gerealiseerd en anderzijds ambitieuzere maatregelen die voor een later moment staan gepland. Een voorbeeld hiervan is de (terugkerende discussie over de) internalisering van de externe kosten van het verkeer. Voor 2016 wordt ingezet op de toepassing van gemeenschappelijke principes in de lidstaten, en tussen 2016 en 2020 wordt gestreefd naar volledige en verplichte internalisering van externe kosten voor weg- en spoorvervoer, en gedeeltelijke internalisering voor de luchtvaart en het maritiem transport. Overigens zet de Commissie ook op de korte termijn al in op een nieuw beprijzingsinitiatief in de vorm van een infra-heffing voor vrachtauto's.

Gemiste en nieuwe kansen Ecorys signaleert daarnaast dat het Witboek niet ingaat op de mogelijkheden die lange-zware vrachtwagens (LZV) bieden voor een efficiënter goederenvervoer. Resultaten van proeven in Nederland met LZV laten een positief effect op het brandstofverbruik zien. Tevens tonen ze aan dat er maatschappelijke voordelen te behalen zijn (per saldo lagere emissies). Hoewel er bij een grootschalige introductie een lichte verschuiving van binnenvaart en spoor naar de weg kan plaatsvinden, heeft eerder Ecorys-onderzoek uitgewezen dat de transport- en logistieke sector in het algemeen de LZV niet als bedreiging ziet van intermodaal transport. De Commissie erkent het belang van binnenhavens om het wegverkeer in steden te ontlasten. Er ontbreken echter concrete voorstellen voor het slechten van barrières die het gebruik van die binnenhavens kunnen stimuleren. Ecorys heeft de afgelopen twee jaar diverse gemeenten en provincies in Nederland concreet geadviseerd hoe het gebruik van binnenhavens kan worden versterkt. In het Witboek benadrukt de Commissie ook het belang om binnen afzienbare tijd een Europees multimodaal transportinformatiesysteem te realiseren om daarmee het aanbod van intermodaal transport beter inzichtelijk te maken. Op dat gebied heeft Ecorys in het Europese onderzoeksproject BE LOGIC een eerste stap gezet door met zijn partners de European Intermodal Route Finder (EIRF) te ontwikkelen. Met deze tool kan de gebruiker - via een database die ruim 800 intermodale terminals in Europa bevat - intermodale transportdiensten (per spoor, binnenvaart of zee) op de betreffende route vinden. De Commissie heeft al aangegeven dat de EIRF zeker een vervolg verdient. Ook erkent de Commissie dat er momenteel voor werknemers met een leaseauto een perverse prikkel is ingebouwd om zoveel mogelijk te rijden. De Commissie overweegt fiscale maatregelen om dit tegen te gaan. Ecorys is op het gebied van de leaseauto bezig met de implementatie van Mobiliteitsleasing. In dit systeem wordt via een persoonsgebonden mobiliteitsbudget een gedragsverandering ten aanzien van het gebruik van de leaseauto bewerkstelligd, wat leidt tot een forse vermindering van het aantal leaseautokilometers. Daarnaast adviseert Ecorys over de inzet van fiscale maatregelen om vergroening van het wagenpark te stimuleren. Verder wijst de Commissie op het belang van de internationale dimensie in verkeer en vervoer en kijkt zij over de Europese grenzen heen. Zo onderstreept ze bijvoorbeeld het belang van een gemeenschappelijke luchtvaartruimte (58 landen) voor efficiënt en veilig internationaal luchtvervoer. Ecorys heeft onlangs in een effect-rapportage de welvaartswinsten hiervan in beeld gebracht. Het streven naar uitbreiding van internationale emissiehandel naar transportsectoren is eveneens een actie waaraan Ecorys al de nodige bijdragen heeft geleverd.

Conclusie Samengevat zien wij de Europese Commissie een ambitieus nieuw transportsysteem schetsen. Veel van de aangekondigde maatregelen zullen bijdragen om dit te realiseren, maar deze maatregelen alleen zijn onvoldoende. De grootste uitdagingen zijn om ook in de huidige Commissie-periode samen met de lidstaten reeds grote stappen te maken, niet te veel vooruit te schuiven, en om de aangekondigde maatregelen veel meer te concretiseren.

Neem