Ingezonden persbericht


Persbericht d.d. 5 april 2011

Expatcenter Amsterdam breidt dienstenpakket uit door samenwerking met Belastingdienst

Vanaf vandaag, 5 april 2011 breidt het Expatcenter Amsterdam zijn dienstverlening verder uit. Vanaf nu kunnen bedrijven ook voor de 30%-regeling bij het Expatcenter terecht. De belastingdienst stationeert daartoe een medewerker op het Expatcenter aan de Zuidas. De 30%- regeling is een belastingvoordeel voor werknemers uit het buitenland die beschikken over deskundigheid die op de Nederlandse arbeidsmarkt niet of schaars aanwezig is. Als dit laatste aangetoond is mag de werkgever 30% van het loon (inclusief vergoeding) onbelast verstrekken voor de extra kosten van het tijdelijk verblijf. Voor bedrijven in Amsterdam is de samenwerking met de Belastingdienst een vooruitgang, omdat de 30% aanvraag die via het Expatcenter loopt sneller kan worden verwerkt. Dit betekent een nieuwe stap voorwaarts in het versimpelen van procedures. Het besluit om met de Belastingdienst samen te werken volgt op een succesvolle pilot van ruim een jaar, waaraan verschillende bedrijven uit de regio hebben meegewerkt. Bron van ergernis Het Expatcenter is in juni 2008 van start gegaan als project van Amsterdam Topstad. Op het Expatcenter worden overheidsdiensten voor de internationale doelgroep gebundeld aangeboden. Daardoor is een einde gemaakt aan de versnippering van diensten die voor internationale bedrijven een bron van ergernis vormde. Dankzij de gezamenlijke inspanning van de gemeentes Amsterdam en Amstelveen en de IND, en inmiddels ook Almere en Haarlemmermeer, is voor het Expatcenter een procedure ontwikkeld die de formaliteiten beter op elkaar laat aansluiten. Werkgevers kunnen vier weken voor de komst van een kennismigrant uit het buitenland de aanvraag voor de verblijfsvergunning in gang zetten. De kennismigrant kan vervolgens na aankomst in Nederland met één bezoek aan het Expatcenter zijn verblijfsvergunning ophalen en tegelijkertijd zijn gemeentelijke inschrijving regelen. Al met al een positieve impuls voor het vestigingsklimaat. Terugblik Expatcenter Na de opening in 2008 is het Expatcenter zijn diensten en de doelgroep blijven uitbreiden. Hieronder een overzicht: · Al snel bleek dat bedrijven de behoefte hadden om werknemers nog sneller aan het werk te hebben. Hiervoor is de `two-stop-shop' procedure ontwikkeld. Hierbij is niet alles in een loketbezoek afgehandeld, maar kan de werknemer wel binnen 14 dagen na het indienen van de aanvraag aan het werk. · Sinds 2009 verzorgt het Expatcenter ook gemeentelijke inschrijving voor EU-burgers die werkzaam zijn bij een bedrijf in de regio dat is aangesloten bij de kennismigrantenregeling. · Vlak na de oprichting kregen klanten van het Expatcenter hun burgerservicenummer (BSN) drie dagen na de inschrijving. Voorheen moest men daar zo'n 10 dagen op wachten. Tegenwoordig krijgen klanten hun BSN zelfs direct na de afspraak mee. Een BSN is o.a. nodig om een bankrekening te openen en voor een werkgever om salaris te kunnen storten. · In 2009 is er is een Partnership Programma ontwikkeld om expats te kunnen doorverwijzen naar betrouwbare service providers die binnen de expat markt opereren. Het programma is nu volledig budgetneutraal en geeft sinds vorig jaar een gids uit, getiteld `My first month in Amsterdam', met daarin praktische informatie en diensten voor nieuwkomers.