Vmboâers motiveren is niet gemakkelijk
Psychologe Hanneke Knoop-van Nuland gaf leerlingen van
vmbo-scholen bij een leertaak diverse soorten motiverende informatie.
Helaas bleek dat die de intrinsieke motivatie van vmboâers om te leren
niet bevorderde. Op 5 april promoveert Van Nuland aan de Universiteit
Leiden.
Welbevinden en prestaties
Van alle jongeren gaat 60% naar het vmbo.
Van alle jongeren gaat 60% naar het vmbo.
Van alle schoolgaande jongeren gaat 60% naar het vmbo. Een goede
motivatie van deze leerlingen is cruciaal voor hun welbevinden én
prestaties. Maar hoe kan een leraar zijn leerlingen motiveren? Van
Nuland werkte samen met 10 scholen om te onderzoeken hoe je vmboâers
kunt motiveren om te leren.
Testen
Er zijn maar liefst 36 verschillende motivatietheorieën â de kloof
tussen theorie en praktijk is daardoor veel te groot, vindt Van Nuland.
Voor haar onderzoek deed ze daarom enkele praktische testen op
vmbo-scholen en, ter vergelijking, op vwo-scholen: ze gaf leerlingen
verschillende soorten motiverende informatie. Bijvoorbeeld over het
waarom van het leren. Waarom is dit nuttig om te weten? Zodat je straks
je favoriete tijdschrift kan lezen! Of juist over het hoe van het
leren. Hoe pak je een taak aan? Denk eerst daarover na voordat je eraan
begint.
Motivatie
Helaas bleek uit haar onderzoek dat deze motiverende informatie niet
hielp om de intrinsieke motivatie van vmbo-leerlingen te vergroten. Dit
in tegenstelling tot wat eerder onderzoek heeft laten zien. Van Nuland
constateerde wel dat vooral jongens positief reageren als ze verteld
wordt dat ze met een taak kunnen laten zien dat ze ergens goed in zijn.
En ze merkt op dat gymnasiumleerlingen niet anders reageerden op de
testen dan vmbo-leerlingen.
Drastischer methoden
Dus hoe nu verder? Volgens Van Nuland zou je nu moeten onderzoeken of
meer drastische methoden om motivatie te beïnvloeden wél helpen.
Bijvoorbeeld door leerlingen zelf meer te laten kiezen welke taken ze
maken, of ICT in te schakelen in het onderwijs. Ook stelt ze voor dat
onderzoekers vooral moeten werken op basis van concrete vragen uit de
onderwijspraktijk.
Geen negatief oordeel
Van Nulands bevindingen willen niet zeggen dat ze negatief is over het
vmbo. âHet negatieve imago van het vmbo kan worden ontkracht door de
moeite te nemen daadwerkelijk te gaan kijken in de klasâ, zo luidt een
van de stellingen bij het proefschrift.
Onderwijsstudies
Van Nulands promotieonderzoek maakt deel uit van een van de
onderzoeksthemaâs van Onderwijsstudies van het departement Pedagogische
wetenschappen: Self-Regulation and Motivation. Andere
onderzoeksgebieden zijn Learning and Cognition,Professional Development
and Assessment en Learning in Teams.
Hanneke van Nuland
Eliciting classroom motivation. Not a piece of cake
Academiegebouw
5 april 2011, 15.00 uur
Links
* Personal homepage Van NulandÂ
* Onderzoek OnderwijsstudiesÂ
* Pedagogiek studeren in Leiden bachelor, master en
researchmasterÂ
* Psychologie studeren in Leiden bachelor, master en researchmaster
Â
Â
Universiteit Leiden