Ingezonden persbericht

Plan-B Groep Friesland (Forum voor Ruimtelijke Ordening en Infrastructuur)

Leeuwarden, 2 april 2011

Betreft:
Antwoorden namens de minister betreffende OV-chipkaart
Onze vragen dd 2011-02-23
Specifiek "Reizen via omweg"

Geachte redactie,

Wij ontvingen uitgebreid en gedetailleerd antwoord namens de minister.
Wij bestuderen de antwoorden grondig maar geven u alvast onze analyse van één opvallend antwoord.

SAMENVATTING ANTWOORD MINISTER OP " OMREIZEN":

Uit onderstaand citaat blijkt (kortheidshalve betekent "de minister" "de woordvoerder van het ministerie namens de minister"):
- De minister erkent dat veel ritprijzen zijn gestegen met 50% tot 90%.
- De minister erkent dat twee ritten met één vervoerder van exact dezelfde (spoor)lengte onderling 50% tot 90% in prijs kunnen afwijken. Een enkele reis van Zwolle naar Enkhuizen kost bijvoorbeeld ¤20,70. Een net zo lange reis van Zwolle via Utrecht naar Hoorn kost ¤26,40 (voorheen ¤20,50).
- De minister stelt dat de web-site WWW.OV9292.NL tarieven weergeeft die 50% tot 90% afwijken van de werkelijke prijs.
- De minister stelt dat op de website WWW.OV9292.NL staat vermeldt dat tarieven onjuist zijn. Wij hebben deze vermelding niet aangetroffen.

CITATEN UIT ANTWOORD VAN DE MINISTER:

Voor de leesbaarheid hebben wij storende tekstuele fouten in het antwoord onderstreept hersteld:
Citaat 1:
"Indien u met een papieren kaartje reist van Leeuwarden naar Den Haag via Hoogeveen bedraagt de prijs met VDU ¤ 21,40"
Citaat 2:
"NS berekent het tarief alsof er twee losse reizen worden gemaakt namelijk Leeuwarden - Hoogeveen ... en Hoogeveen - Den Haag Centraal. Indien u met de OV-chipkaart reist van Leeuwarden naar Den Haag via Hoogeveen bedraagt de prijs van deze reis met VDU eveneens ¤ 21,40."
Citaat 3:
"De prijs die 9292ov.nl opgeeft, i.c. ¤ 14,10 is niet in alle gevallen correct. Deze site berekent de ritprijs op basis van het aantal tariefeenheid bij één integrale reis. De site vermeldt daarbij:
Bovenstaande OV-chipkaarttarieven zijn niet van toepassing als:
- Er gereisd wordt via een omweg.
- De NS-reis gecombineerd wordt met een trein van Arriva, Connexxion, Syntus en/of Veolia."
Citaat 4:
"NS heeft mij aangegeven dat bij via reizen de ritprijs moet worden berekend op basis van losse ritten"
Indien u reist van Leeuwarden naar Den Haag, via zowel Hoogeveen als Hilversum, bedraagt de ritprijs ¤ 26,30"

ANALYSE PLAN-B-GOEP:
- Er is op de web-sites WWW.OV9292.NL en WWW.NS.nl duidelijk een optie aangegeven "reizen via".
- De web-site WWW.OV9292.NL berekent in dat geval net als in de voorbije honderd jaar en zoals dat ook hoort een integrale reis, terwijl de web-site WWW.NS.NL intussen in nadelige zin is aangepast aan de falende gebrekkige OV-chip programmatuur.
- Er is geen enkele inhoudelijke reden waarom er bij het maken van een omweg behalve extra kilometers plotseling een extra opstaptarief en een hogere kilometerprijs voor de extra kilometers moet worden berekend.
- Het GVB in Amsterdam is wel in staat om op basis van kilometers af te rekenen, zelfs al checkt men onderweg 10 maal in en uit, terwijl de in- en uitcheck punten daar ook nog eens niet op vaste plekken staan maar vanuit de tram en bus voortdurend verbinding moeten zoeken met de centrale.
- Hierbij treft u de programmeer-regels aan die eenvoudig inpasbaar zijn in het Trans Link programma en waarmee het probleem kan worden opgelost. Mogelijk veinst Trans Link een moeilijk oplosbaar probleem om een financiële slag te kunnen slaan uit de problemen die zijn ontstaan door de gebrekkige randvoorwaarden vanuit het ministerie en de NS:

NIEUWE PROBLEMEN IN- EN UITCHECKEN:

- Wanneer u van Zwolle naar Enkhuizen reist en in Amsterdam met de tram een kopje koffie op de Dam drinkt betaalt u voor uw trein in plaats van ¤20,60 plotseling ¤26,20. Wanneer u niet weet dat Trans Link u in Amsterdam automatisch uitcheckt bij gebruik van de tram, betaalt u ¤29,90. Wanneer u hier niet achter komt voordat u opnieuw instapt, betaalt u zelfs ¤64,90. Dit geldt voor elke stad met bus, tram of metro.
- Wanneer u van Zwolle naar Enkhuizen reist en aangeeft dat u via station Amsterdam Muiderpoort wilt reizen omdat daar een kennis instapt, dan betaalt u ¤26,40 in plaats van ¤20,60, terwijl de trein van Zwolle naar Enkhuizen altijd via Amsterdam Muiderpoort rijdt.
- Wanneer u een E-ticket koopt van Zwolle via Utrecht naar Den Haag omdat u niet weet dat die trein altijd via Utrecht rijdt, betaalt u ¤23,20 in plaats van ¤19,20.
- Er is een groot aantal nog veel extremere rekenvoorbeelden te geven waarbij de prijzen van treinreizen tot absurde hoogtes stijgen.
- Conducteurs van NS adviseren klanten om voor elke aanbieder van openbaar vervoer een aparte OV chip kaart te kopen, hetgeen het morele failliet van de OV chip kaart aantoont.

CONCLUSIE:

Het is verbazingwekkend dat het project OV-chip kaart in deze vorm is doorgedrukt. De vraag is waarom bewindslieden zo handelen. Misschien worden bewindslieden te weinig beoordeeld op de kwaliteit van projecten en vooral op de mate waarin zij in staat zijn om projecten tegen heug en meug door te drukken. Misschien is dit laatste vooral van belang bij hun kansen op een verdere maatschappelijke carrière.

Hoogachtend,
Jonathan de Vries, Plan-B-Groep
E-mail: plan-b-groep@live.nl