Landelijk Aktie Komitee Scholieren

NIEUWS

ALV: VERKIEZINGEN!

In Nederland zijn we blij dat de verkiezingen weer achter de rug zijn en zijn we inmiddels campagnemoe, maar bij het LAKS gaan we stug door. Op zondag 3 en maandag 4 april aanstaande is onze algemene ledenvergadering. Belangrijkste agendapunt: bestuursverkiezingen!

Er waren tientallen geïnteresseerden, maar de leden kiezen tijdens dit weekend welke vijf of zeven kandidaten een jaar lang alle Nederlandse scholieren vertegenwoordigen. Een belangrijk moment dus en altijd één van de hoogtepunten van het jaar.

Maar we doen meer. Het klinkt formeel, zo'n `algemene ledenvergadering' (ALV), maar het is niet alleen ingewikkeld `geblabla'. Wij zijn nu nog druk bezig met het programma, maar deze drie punten staan centraal: de verkiezingen, een uitgebreide discussie over de standpunten van het LAKS én de presentatie van het nieuwe ledenbeleid. Ook is er een interessante spreker van buitenaf en zal het vmbo-panel van het LAKS er zijn.

Deze ALV is anders dan normaal. We zitten namelijk niet in een StayOkay, maar... gaan kamperen! Wees gerust, geen horrortaferelen met koude en natte tentjes en plassen in de bosjes. Wij hebben alles tot op detail netjes geregeld en er zijn grote, eventueel verwamde legertenten. Daarnaast hebben we goed geluisterd naar de kritiek van onze leden en geprobeerd te zorgen voor veel meer uitwisseling en afwisseling.

Waarom je moet komen? Mede door het kamperen is er enorm veel gezelligheid, dit is hét moment dat jij iets te zeggen hebt over de mening van het LAKS en over hoe wij dingen organiseren. Sterker nog: je mag dus het nieuwe bestuur kiezen. De leden hebben alle macht bij het LAKS. Ook voor nieuwe leden is zo'n ALV zeker een aanrader. Hier vind je een fotoserie van de laatste ALV, om een beeld ervan te krijgen. Er komen normaal gesproken tussen de 50 en de 130 leden.

Hieronder vind je alle informatie over de ALV zelf en hoe je met ons contact op kan nemen. Via dit formulier kan je je aanmelden.

Datum: zondag 3 en maandag 4 april 2011
Tijdstip: nog niet vastgesteld. Houd rekening met zondag 11:00u tot maandag 17:00u.
Vergaderlocatie: Utrecht (in een zaal, wordt nog bekend) Slaaplocatie: Camping de Boogaard in Bunnik (bij Utrecht) Kosten: nog niet vastgesteld. Houd rekening met circa 10 tot 15 euro per persoon. Neem dit contant mee, je kan het betalen bij het begin. Hiervoor krijg je: lunch en avondeten zondag, overnachting inclusief tent, ontbijt en lunch maandag. Ook zijn een aantal drankjes en frisjes voor de zondagavond op de camping inbegrepen. Daarnaast kunnen je reiskosten worden vergoed, maar let op! Probeer deze eerst bij je school te vergoeden (we zijn niet rijk). Hier vind je uitleg over declareren en het declaratieformulier.

Per school is er geen maximum voor het aantal mensen dat mag komen. Er hebben echter maar twee mensen per school stemrecht en recht op reiskostenvergoeding.
De rest van de details en de stukken die we behandelen krijg je de komende weken toegestuurd als je je aan hebt gemeld.

Moties en wijzigingen
Op deze ALV kunnen het bestuur en leden moties en wijzigingen indienen. Wij moedigen iedereen van harte aan dit te doen. Je moet je motie of wijziging op papier zetten en een korte uitleg op de ALV geven. Hier leggen we uit wat het is, neem voor meer info/vragen contact op. Een motie of wijziging dien je in door 'm te mailen naar het presidium (.).

Motie
Een motie draagt het bestuur, de ALV of een orgaan iets op. In je motie moet je vermelden wat je constateert, overweegt, uitspreekt en het bestuur oplegt. Let op: een motie moet je 4 dagen voor de ALV, dus voor woensdag 30 maart, ingediend hebben! Dit geldt niet voor moties over actuele onderwerpen. De ALV beslist hier uiteindelijk over. Hier vind je een voorbeeld voor een motie en meer uitleg over het indienen daarvan.

Wijziging (voorheen 'amendement')
Je kan een bestaand stuk wijzigen. Dit is wat simpeler: je hoeft in je voorstel tot wijziging alleen te vermelden wat er stond en wat je ervan wilt maken. Je kunt bijvoorbeeld het huishoudelijk reglement of onze meerjarenvisie (document met al onze standpunten) wijzigen. Je kan op de ALV zelf nog wijzigingen indienen, maar deze ook al vooraf opsturen. Hier vind je een voorbeeld voor een wijziging en meer uitleg over het indienen daarvan.

Nieuw bestuur
Zoals gezegd wordt het nieuwe bestuur verkozen. Hier wat uitleg over de procedure daartoe. Er is reeds een sollicitatieprocedure bezig, waar je je al niet meer voor kan aanmelden. De sollicitatiecommissie (SoCo) geeft op de ALV per sollicitant een advies voor de verkiezing. Leden die in het bestuur willen maar niet gesolliciteerd hebben, kunnen zich tot op het moment van de verkiezing nog kandideren. Zij hebben echter geen advies van de SoCo, waardoor de ALV een minder helder beeld van de kandidaat kan hebben.

Allereerst beslist de ALV of het nieuwe bestuur drie, vijf of zeven bestuursleden telt. Daarna volgen in deze volgorde de verkiezingen per functie: voorzitter, penningmeester, secretaris, algemeen bestuurslid. Per functie wordt er bij iedere kandidaat stil gestaan. Als de kandidaat een sollicitatie-advies heeft, zal de SoCo dat toelichten. Daarna krijgt de kandidaat eventjes spreektijd voor een speech tot de ALV. Per functie volgt een schriftelijke stemming. Pas als die bekend is, gaan we door naar de volgende functie. De functie penningmeester en secretaris kunnen ook gecombineerd worden. Het nieuw verkozen bestuur wordt pas benoemd op de voorjaars-ALV van 10 juni 2011.

Contact
Voor vragen, opmerkingen of iets anders. We bijten niet!

Bestuur: Chanine Drijver, secretaris. .. Voor al je vragen over de (organisatie van de) ALV zelf en voor contact met het bestuur. Sollicitatiecommissie: Jessica Kok, Neil Soeteman en Ian Koster. .. Voor al je vragen over de sollicitatieprocedure en over het nieuwe te verkiezen bestuur.
Presidium: Mara Soekarjo, Michiel Hennink en Emma van de Meerendonk. .. Zij zitten de vergadering voor en zijn géén bestuur. Voor al je vragen over de formele gang van zaken, het Huishoudelijk Reglement (HR) en moties en wijzigingen.
Penningmeester: Stefan Kimenai. .. Voor als je hulp nodig of vragen hebt voor de financiële kant van je motie of over het declareren van reiskosten. Stefan is ook bestuurslid.

Via dit formulier kan je je aanmelden.

Deel |