Culturele manifestaties op brede scholen
Landelijk project versterkt rol cultuur in brede school
Utrecht, 20110401 -- Op vier van de tien brede scholen die deelnemen aan het project Brede school en cultuureducatie 2009-2012 vindt komende weken een culturele manifestatie plaats. Met dit project ondersteunt Cultuurnetwerk Nederland brede scholen die de rol van cultuur in het onderwijsprogramma willen versterken, met subsidie van OCW. De brede scholen werken daarbij samen met uiteenlopende partners als (amateur)kunstenaars, welzijnsinstellingen, theaterproducenten, kinderdagverblijven en centra voor de kunsten.
Het doel van het project Brede school en cultuureducatie 2009-2012 is om cultuureducatie in de brede scholen naar een hoger niveau te brengen. Elk schooljaar krijgen tien scholen geld en
ondersteuning om een cultuureducatief project te ontwikkelen, zoals workshops
straatkunst, ‘culturele sleutelervaringen’ en een leerlijn circustheater.
Andere brede scholen kunnen leren van de goede voorbeelden en ervaringen die
scholen daarbij opdoen, bijvoorbeeld op het gebied van samenwerking en
verankering. De projectscholen leggen hun ervaringen onder meer vast in
een blog.
In het schooljaar 2010-2011 zijn de volgende brede scholen actief met een cultuurproject:
- Stichting De Schoor Almere
- Brede school Kloosterveen Assen
- Brede school De Wilgenbroek Boxtel
- Brede school De Krim (Overijssel)
- Montessorischool Dordrecht
- Brede wijkschool Skoatterwâld Heerenveen
- Basisschool 't Heem Nijverdal
- Basisschool De Wingerd Oosterhout (Noord-Brabant)
- Educatief Centrum De Hoven Zutphen
- BS ’t Koggeschip, Amsterdam
De komende weken vinden bij vier van deze scholen culturele manifestaties plaats.
Op zaterdag 2 april om 18.30 uur voeren twintig leerlingen van Brede school De Krim een
toneelvoorstelling op in het dorpshuis De Planeet. Bij het instuderen van de
voorstelling zijn zij begeleid door een lid van de plaatselijke
amateurtoneelvereniging de Krimse Revue. Alle leerlingen uit de bovenbouw
hebben dramalessen gehad, gericht op het vergroten van hun woordenschat. Dit
omdat er in De Krim veel kinderen met een taalachterstand zijn.
Op donderdag 7 april om 18.30 uur opent wethouder Hartsuiker het project 'Kunst en Natuur Nemen de Wijk' van Brede wijkschool Skoatterwâld in Heerenveen. Daarbij wordt een film over het
project vertoond, gemaakt door een student nieuwe media van Noordelijke
Hogechool Leeuwardens. Leerlingen en cliënten van welzijnsstichting Talant
haalden onder leiding van landschapbeheerders en MAS-studenten hout uit het bos de wijk in om er – geïnspireerd door kunstenaar Gerrit Terpstra – beelden van te bouwen.
Op dinsdag 12 april voeren leerlingen van Katholieke Basisschool ’t Koggeschip en acht andere scholen het dans/theaterproject Peter Pan uit in De Meervaart in Amsterdam. Deze
voorstelling is een LEF-project, onder leiding van OpusOne. Dit is een
educatief project dat jaarlijks zo'n 350 kinderen laat meewerken aan een groots
opgezette dans- en theaterproductie, zowel binnenschools als naschools. Om
14.00 uur is een voorstelling voor alle kinderen van de deelnemende scholen en
om 19.30 uur voor ouders en andere belangstellenden.
Op donderdag 14 april wordt in het Brabantse Oosterhout officieel Kindcentrum De Ontdekking geopend. Op 15 april is het de hele dag feest, vanaf 9.45 uur. Voor kinderen van school, ouders,
wijkbewoners en andere gasten is er een culturele ontdekkingsreis met diverse
voorstellingen.
Het Kindcentrum is een kunstwerkplaats die is ingericht door Brede school De Wingerd. Kinderen komen hier in aanraking met beeldende kunst door binnen- en buitenschoolse activiteiten. Geïnspireerd door en samen met (amateur)kunstenaars maken en exposeren zij hun eigen
kunstwerken.
Meer informatie over de projecten van deze en de andere brede scholen die de rol van
cultuur in hun onderwijsprogramma willen versterken:
Blog (cultuurbredeschool.blogspot.com)
Cultuur-onderwijsportal Cultuurplein.nl | Primair onderwijs | Scholen met veel cultuur | Brede school
Cultuurnetwerk Nederland