Ingezonden persbericht
persbericht maart 2011
1995 en 20XX
Twee nieuwe projecten over Nederland in Play Van Abbe
Territory 1995 van Marko Peljhan en Museum Songspiel: The Netherlands 20XX van Chto Delat? aangekocht voor de collectie
2 april augustus 2011
Op zaterdag 2 april openen in het Van Abbemuseum twee nieuwe projecten over de geschiedenis, het heden en de toekomst van Nederland. Beide projecten zijn onderdeel van het tentoonstellingsprogramma Play Van Abbe dat loopt tot augustus 2011. Territory 1995 (2009-2010) is een installatie van de Sloveense kunstenaar Marko Peljhan. Het werk is een monument voor de recente geschiedenis die Nederland voor altijd met Kroatië verbindt. Peljhan volgde de gebeurtenissen van de oorlog die begin jaren negentig in voormalig Joegoslavië uitbrak op de voet, zo ook de genocide in Srebrenica op 8.000 mensen, die onder de ogen van het VN-bataljon Dutchbat door de Serviërs werden vermoord. Deze informatie bracht hij samen in de installatie Territory 1995 en hij creëerde hiermee een labyrint waarachter het meest ondenkbare en onvoorstelbare schuil gaat. Het werk is met steun van de Stichting Promotors aangekocht voor de collectie van het Van Abbemuseum. Museum Songspiel: The Netherlands 20XX (2011) van kunstenaarscollectief Chto Delat? (What is to be done?) is een uiterst suggestieve videofilm die zich afspeelt tegen de achtergrond van de Nederlandse politieke situatie anno 20XX. Het is het verhaal van een groep immigranten die probeert aan deportatie door de landelijke autoriteiten te ontkomen en zijn toevlucht zoekt in een museum. Het werk is een co-productie van het Van Abbemuseum, SMART Project Space en Chto Delat? en is aangekocht voor de collectie. Tijdens de opening op zaterdag 2 april vindt om 15.30 uur een publiek gesprek plaats tussen kunstenaar Marko Peljhan en Charles Esche, directeur van het Van Abbemuseum en om 16.00 uur leidt de kunstenaar belangstellenden rond in zijn installatie.
Marko Peljhan Territory 1995 De installatie Territory 1995 bestaat uit twee ruimtes. In de eerste, donkere ruimte bevinden zich glaspanelen met analyses van de communicatie-, commando- en controlenetwerken van het aanvallend leger en toont de daadwerkelijke onderscheppingen. De tweede ruimte is een lichte documentatieruimte waarin militaire stafkaarten afkomstig van de CIA, de troepen van de VN en het Servische leger en gebundelde transcripties van onderschepte radiogesprekken ter inzage liggen. De installatie en documentatie geven een indringend beeld van de gebeurtenissen die leiden tot wat niemand kon of wilde geloven dat zou gebeuren. Het werk was voor het eerst te zien in 2009 op de Biënnale van Istanbul. Marko Peljhan studeerde aan de Academie voor Theater, Radio, Film en Televisie in Ljubljana toen begin jaren negentig in Joegoslavië de oorlog uitbrak. Over de gebeurtenissen deden allerlei verhalen de ronde, ook over genocide. Maar geen van de officiële nieuwskanalen maakte daar melding van. Peljhan raakte steeds meer gefascineerd door de discrepantie tussen de verhalen in de Westerse media en de informatie van officiële instanties zoals de betrokken krijgsmachten en de inlichtingendiensten, die hij als radiozendamateur via radiobronnen, satelliet feeds en dergelijke opving. Zijn interesse daarin leidde In 1995 tot de oprichting van Makrolab, een project voor onderzoek en reflectie op het snijvlak van telecommunicatie, weersystemen en migratie dat in 1997 op de document X in Kassel werd gepresenteerd. Door de informatie via deze kanalen kon hij de gebeurtenissen in de oorlogsgebieden op de voet volgen.
Marko Peljhan, Territory 1995, 2009-2010. Courtesy de kunstenaar
Chto Delat? - Museum Songspiel: The Netherlands
20XX
De videofilm Museum Songspiel: The Netherlands 20XX speelt zich af tegen de achtergrond van de Nederlandse politieke situatie anno 20XX. De film volgt een groep
persbericht maart 2011
immigranten die probeert aan deportatie door de landelijke autoriteiten te ontkomen. Zij zijn de dans vooralsnog ontsprongen en zoeken hun toevlucht in een museum, in de veronderstelling dat deze veilige haven een laatste bolwerk is van vrije meningsuiting en de politiek onderdrukten helpt. Als de vluchtelingen worden ontdekt ontspint zich een pakkend en confronterend gesprek tussen de directeur van het museum, de curator, de kunstenaar, een televisieverslaggever en de suppoosten. De film herinnert ons er op griezelige wijze aan dat elk systeem monsterlijke vormen kan aannemen als het blindelings en fanatiek wordt gevolgd en degenen die het voor het zeggen hebben geen enkele ruimte meer bieden voor twijfel of verandering. Chto Delat? hanteert het genre van het `songspiel', zoals dat begin twintigste eeuw door toneelschrijver Bertolt Brecht en componist Kurt Weill voor het muziektheater werd ontwikkeld en waarbij politieke en maatschappelijke kwesties door een koor worden voorzien van tragikomisch commentaar. Op deze manier werpt Museum Songspiel: The Netherlands 20XX nieuw licht op de kloof tussen de kunst en het politieke. De weemoedige begeleidende muziek, gecomponeerd door Mikhail Krutik geeft het geheel eenheid en samenhang.
Programma opening 2 april 15.30 - 16.00 publiek gesprek tussen kunstenaar Marko Peljhan en Charles Esche, directeur van het Van Abbemuseum op zaal (B2.07) 16.00 - 16.30 bekijken installatie op zaal 16.30 - 17.00 borrel op vide van museumcafé Conservatoren Charles Esche, Christiane Berndes, Diana Franssen, Steven ten Thije. Sponsoren
Play Van Abbe is mede mogelijk gemaakt door bijdragen van de Mondriaan Stichting, BankGiro Loterij, Provincie Noord-Brabant, VSBfonds en SNS REAAL Fonds.
Het werk Territory 1995 (2009-2010) van Marko Peljhan is met steun van de Stichting Promotors aangekocht voor de collectie van het Van Abbemuseum
Het Van Abbemuseum in Eindhoven is een van de meest toonaangevende musea voor hedendaagse kunst in Europa. Het museum heeft een uitgebreide internationale collectie van ruim 2700 kunstwerken, waaronder sleutelwerken van Lissitzky, Picasso, Kokoschka, Chagall, Beuys, McCarthy, Daniëls en Körmeling. Vragen op het gebied van kunst en samenleving stelt het museum op een experimentele manier aan de orde. Openheid, gastvrijheid en kennisuitwisseling zijn voor het Van Abbemuseum van belang, en we prikkelen onszelf en bezoekers om over onderwerpen na te denken. Bijvoorbeeld over de rol van de collectie als cultureel 'geheugen', of over het museum als publieke ruimte. Door internationale samenwerking en uitwisseling is het Van Abbemuseum bovendien een plaats waar creatieve kruisbestuiving plaatsvindt. Een bron van verwondering, inspiratie en verbeelding. Chto Delat? Museum Songspiel: The Netherlands 20XX, 2011, film still Van Abbemuseum Bilderdijklaan 10 Eindhoven Openingstijden Dinsdag t/m zondag 11.0017.00 uur Donderdag 11.00-17.00 uur Op donderdagen is het museum geopend tot 21.00 uur en is de toegang gratis vanaf 17.00 uur. Toegang Volwassenen: 9,00 Groepen van 10 of meer, 65 plussers: 7,00 Studenten, CJP houders: 4 Kinderen tot en met 12 jaar: gratis donderdagavond van 17.00-21.00: gratis toegang Kijk voor meer informatie op www.vanabbemuseum.nl
Chto Delat? is een collectief van kunstenaars, critici, filosofen en schrijvers uit St. Petersburg en Moskou dat in 2003 werd opgericht. Het Van Abbemuseum werkte al eerder samen met Chto Delat en kocht diverse werken aan voor de collectie, waaronder de Activist Club (2007(2009)), een bioscoop en discussieruimte waarin zowel de video's van Chto Delat? als van gasten worden vertoond. Museum Songspiel: The Netherlands 20XX kwam tot stand in samenwerking met het Van Abbemuseum en SMART Circle Trust, met steun van SKOR. De film is aangekocht door het Van Abbemuseum. Play Van Abbe De projecten zijn onderdeel van het tentoonstellingsprogramma Play Van Abbe. Ze zijn te vinden op de tweede verdieping van de Nieuwbouw.