EXPATS KUNNEN BIJ AANKOMST IN NEDERLAND WEL WAT HULP GEBRUIKEN
MEDICALL EXPAT SERVICES DICHT GAT IN ZORG BEGELEDIING
HAARLEM, 20110401 -- Met bijna 200.000 in Nederland werkende (en hoog opgeleide, kostbare) buitenlanders zou je denken dat de begeleiding hiervan eveneens op hoog niveau zou staan. Niets is minder waar. Kort na aankomst valt de expat in het spreekwoordelijke gat dat door de taal en de onbekendheid met onze gebruiken ontstaat. Om nog maar te zwijgen over de problemen die ontstaan door onwetendheid op medisch gebied zoals: hoe sluit ik een zorgverzekering, welke huisarts spreekt Engels? Of wat te denken van het woud aan regels omtrent vergoedingen van medicijnen? Is er een tolk Japans die met me mee wil naar de specialist?
Daar lijkt als buitenlander in het begin geen doorkomen aan. Niet voor niets haakt maar liefst 25 % van de in Nederland wonende expats al na een jaar af; er vindt simpelweg onvoldoende aansluiting plaats, met name op het gebied van basale voorzieningen. En dat is erg jammer gelet op de investeringen die gedaan zijn ze hierheen te halen. Ondanks de beste bedoelingen van de HR-afdelingen van de multinationals die op dergelijke vragen simpelweg niet voorbereid of toegerust zijn.
Dat kan anders vinden ze bij mediCALL, contactcenter voor de medische zorg. Aangemoedigd door de vraag uit de markt ontstond een nieuwe dienst: mediCALL expat services.
Het idee is even simpel als doeltreffend: de expat wordt “aangesloten” op de zorgketen en wegwijs gemaakt. Een helpdesk staat de expat telefonisch en per mail in het Engels te woord en gaat in haar dienstverlening –tegen zeer aantrekkelijk tarief- behoorlijk ver. De voornoemde tolk is geen enkel probleem, de apotheek levert de medicijnen keurig thuis af, de desk helpt nota’s te declareren, maakt afspraken en stuurt reminders, etc. etc.
Het resultaat? Meer kennis leidt tot snellere acceptatie in de nieuwe leefgemeenschap. En dat is voor iedereen, de expat en de HR-manager voorop, wel zo prettig.
mediCALL telediensten