Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Ondanks moeilijk jaar voor non-foodretail
Beter resultaat voor Euretco
Breda, 1 april 2011 - In een moeilijke non-foodretailmarkt heeft Euretco beter gepresteerd dan in 2009. De genormaliseerde Ebitda steeg van 5,5 miljoen euro naar 6,7 miljoen euro. Het nettoresultaat kwam, na een extra voorziening van 2,3 miljoen euro voor het herstructureringsproces, uit op 3,8 miljoen euro en is daarmee vrijwel gelijk aan 2009. Door deze getroffen voorziening en daarmee behaalde efficiency en kwaliteitsverbeteringen verwacht Euretco het bedrijfsresultaat in 2011 verder te verbeteren. Als gevolg van het resultaat in 2010 is de solvabiliteit gestegen van 53,7% naar 54,5%.
Euretco heeft het jaar afgesloten met een fractionele omzetdaling (-1,4%), maar bleef in lijn met de non-foodretailmarkt (-1,5%, bron: CBS). Deze daling werd met name veroorzaakt door achterblijvende omzet in de woonsector (-6,5%). De divisie fashion heeft goed gepresteerd met een omzetstijging van 2% en scoorde beter dan de markt (CbW Mitex: -0,1%). Ook de sportsector wist een lichte omzetstijging te realiseren van 1%.
Professionele service
Harry Bruijniks, directievoorzitter Euretco B.V.: 'De focus lag in 2010 op efficiency enerzijds en verdere professionalisering van de organisatie anderzijds, waaronder onze services, om onze commerciële slagkracht te vergroten. Dit betekent dat we naast kostenreductie ook geïnvesteerd hebben om die kwaliteit van onze retailservices verder te vergroten. Die kwaliteitsslagen zijn doorgevoerd onder andere op managementniveau in de diverse geledingen. Dit betreft bijvoorbeeld e-commerce, webshopactiviteiten en het commerciële management bij wonen, wholesale (Euretco Label Company) en SPORT 2000.
Ook is binnen dit proces een analyse van de gehele IT-infrastructuur uitgevoerd. Dit heeft geleid tot een plan van aanpak dat in 2011 uitgerold zal worden. Dit plan zal bijdragen aan de verdere verbetering van de servicegerichtheid van Euretco. Een ander speerpunt in ons gevoerde beleid en voor de nabije toekomst is en blijft margeverbetering. Dit doen we onder andere door het stimuleren van onze private labels zoals Topform en Optisleep bij wonen en Babyface, LCKR en Harold binnen de mode-activiteiten. Dankzij intensievere samenwerking en het leveren van toegevoegde waarde zoals marktinformatie aan onze leveranciers kunnen we er in slagen hierin stappen te maken'.
Ambities
Bruijniks: 'Bij Euretco is het uitgangspunt dat we de beste retailserviceverlener voor de zelfstandige retailer van Nederland willen zijn. Dus willen we de beste mensen op de belangrijkste posities laten werken. We streven naar de beste IT-infrastructuur die mogelijk is en willen de beste informatievoorziening bieden die zelfstandige ondernemers in staat stelt optimaal zaken te doen. Ons totale servicesysteem biedt voldoende capaciteit om ook te functioneren voor een grotere of meer diverse groep ondernemers. We blijven de focus leggen op de acquisitie van nieuwe ondernemers.'
Euretco publiceert in april haar jaarverslag.