Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Aanstaande vrijdag, 1 april 2011, geeft Nik Bärtsch met zijn groep Ronin een concert in LantarenVenster Rotterdam.

Aanvang 20.30 uur, entree ¤ 18

Ronin heet de groep van componist/ pianist/ toetsenist Nik Bärtsch (Zürich, 1971), en is sinds enkele jaren een van Europa's meest opwindende formaties binnen de jazzscene. Hoe Bärtsch de muziek van deze band noemt? Zen-funk, en dat is weer eens wat anders dan swing, hiphop of bebop. Het kwintet speelt minimal music met de nauwkeurige timing van de funk en de sereniteit van Japanse rituele muziek. Het in 2001 opgerichte ensemble werd vernoemd naar samoeraikrijgers van een aparte klasse. Nik Bärtsch heeft een gedegen klassieke vooropleiding genoten. Zijn meest recente album is Llyria, en met dat repertoire zijn Nik en zijn band Ronin dit voorjaar op tournee.

Bärtsch zet zijn luisteraars altijd een heel bijzondere combinatie van instrumenten voor. Zijn bandlid Sha speelt bijvoorbeeld bas- en contrabasklarinet, alsmede altsax. Nik Bärtsch heeft kennelijk een voorkeur voor geluiden in de laagste registers; daardoor krijgt bassist Björn Meyer ook veel ruimte om zijn improvisatietalent te demonstreren. Wie hyperactieve en geagiteerde geluiden wil horen, is bij deze groep aan het verkeerde adres. Less is more is het devies, geheel volgens de opvattingen van deze muzikale zen-minimalisten. Het experiment wordt overigens niet geschuwd; Ronin zoekt altijd naar nieuwe geluiden.

De eind 2010 verschenen cd Llyria is het derde album van Bärtsch en zijn Ronin op ECM. Na de albums Stoa en Holon, komt de band met het nieuwe album weer op een hoger niveau, ze lijken als band en als individuele musici constant te blijven groeien. De grenzen tussen compositie en improvisatie vervagen nog meer.


- Wat hebben James Brown, Zigaboo Modeliste, The Meters, Philip Glass en Balinese Gamelan met elkaar gemeen? Minimalisme. En de Zwitser Nick Bärtsch brengt het allemaal samen onder de noemer Zen-funkgrooves. (The Guardian).


- Dit keer krijgen de steriele ritmemodellen veel meer dimensie door een grotere nadruk op warme, zelfs romantische melodieën. De verontrustende klappers (van percussie, basklarinet en piano) zijn gebleven, net als de vertraagde ritmes en meditatieve sfeer. (De Volkskrant)


- De groep maakt gretig gebruik van langgerekte repetitieve patronen die een hypnotiserend effect horen te hebben. Daarnaast is de muziek hard en ritmisch. De door Bärtsch gevonden benaming voor deze muziekstijl is wat dat aangaat goed gevonden.... ...

Noot aan de redactie:
Voor meer informatie over en/of het opvragen van beeldmateriaal kunt u contact nemen met LantarenVenster, tel. 010 277 22 66, e-mail: mail@lantarenvenster.nl