Koopstromenonderzoek Randstad 2011 van start
Persbericht van i & o research
Vandaag is in de Randstad een omvangrijk onderzoek gestart.
Onderzoeksbureau I&O Research gaat de komende tijd 60.000 consumenten
uit Zuid-Holland, Noord-Holland en Utrecht digitaal en telefonisch
benaderen met een aantal vragen over hun koopgedrag. Doet men de
dagelijkse boodschappen dicht bij huis of worden hiervoor winkels
buiten de eigen woonplaats bezocht? En welke plaatsen worden bezocht
voor een dag gezellig winkelen? De antwoorden op deze vragen geven
zicht op de huidige 'koopstromen' in de Randstad.
De opdracht voor het Koopstromenonderzoek Randstad 2011 is afkomstig
van de drie provincies die hierbij nauw samenwerken met gemeenten,
regio's, Kamers van Koophandel en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel.
De uitkomsten van het koopstromenonderzoek vormen een bouwsteen voor
het evalueren en actualiseren van detailhandelsbeleid.
Het onderzoek biedt inzicht in de ontwikkeling in het koopgedrag van de
inwoners en het economisch functioneren van de (grotere) winkelcentra
en perifere aankoopplaatsen. Ook de meest recente cijfers van het in de
Randstad aanwezige winkelaanbod worden daarbij gebruikt.
Naast actuele gegevens over koopstromen zal het onderzoek informatie
opleveren over de waardering van de door de consumenten bezochte
winkelcentra. Bovendien is er aandacht voor de oriëntatie op
niet-winkelkanalen als internet en de markt, de zondag als winkeldag en
de rol van aankopen van en na het werk van forenzen.
Het Koopstromenonderzoek Randstad 2011 is vanwege de omvang van het
onderzoeksgebied een uniek onderzoeksproject. Voor de provincies
Zuid-Holland en Utrecht betreft het een vervolgmeting op onderzoek uit
1989, 1994, 1999 en 2004. Voor een deel van de provincie Noord-Holland
is het een nulmeting.
De resultaten van het onderzoek zijn na de zomer van 2011 bekend. Het
verloop van het onderzoek is te volgen via www.kso2011.nl.
Links:
http://www.kso2011.nl
Razende Robot Reporter