Vlaamse Overheid
EU2020-programma goed
Vlaamse Regering keurt ambitieus EU2020-programma goed
Persmededeling van de Vlaamse Regering
vrijdag 1 april 2011
Vandaag heeft de Vlaamse Regering het Vlaams Hervormingsprogramma
EU2020 (VHP)goedgekeurd. Met dit programma schrijft de Vlaamse Regering
zich in, in het zogenaamde Europese Semester, dat op de Europese
Lentetop van 24 en 25 maart goedgekeurd werd. Het VHP is gebaseerd op
de 2020-ambities zoals overeengekomen in het Pact2020 en Vlaanderen in
Actie.
In voorbereiding op dit programma heeft de Vlaamse Regering breed
geconsulteerd, ook met het oog op de totstandbrenging van een breder
draagvlak voor de Europa-2020-strategie : een aantal strategische
adviesraden (SERV, VRWI, MINA, VLOR, WGG, SARIV) werden geraadpleegd en
de grote lijnen van hun adviezen werden in het VHP opgenomen. Ook
organiseerde de Vlaamse overheid op 22 februari 2011 een rondetafel om
(boven)lokale besturen en het middenveld nauwer bij het VHP te
betrekken.
Er is een breed draagvlak in Vlaanderen voor de doelstellingen die de
Vlaamse Regering formuleerde om bij te dragen aan het toekomstproject
van Europa voor een slim, duurzaam en inclusief Europa. Voor de verdere
opvolging van het plan zal de Vlaamse Regering overleggen met de
sociale partners maar ook verder investeren in het ruimere draagvlak
bij de middenveld-actoren.
Concreet engageert de Vlaamse Regering zich om tegen 2020 :
- Een werkzaamheidsgraad te bereiken van ruim 76% voor de groep van
20-tot 65-jarigen. Uitgaande van een werkzaamheidsgraad voor deze groep
van 71.8% in 2010 betekent dit dat we een gemiddelde jaarlijkse toename
van 0.5 procentpunten dienen te realiseren. Europa stelt een
gemeenschappelijk objectief van 75% voorop.
In 2014 moet dit leiden tot een werkzaamheidsgraad van 74% voor de
groep van 20-64-jarigen. In het licht van de economische crisis en de
demografische ontwikkelingen is de doelstelling van ruim 76% uitdagend
maar noodzakelijk. De noodzakelijke maatregelen hiervoor zijn gericht
om het arbeidsaanbod te verhogen, om meer 50+ langer aan de slag te
houden, meer kwetsbare groepen aan het werk te helpen en in te zetten
op werkbaarheid en werkbare jobs waaronder de verdere uitbouw van
kinderopvang. Daarnaast zal een geïntegreerde aanpak op vlak van
competentie-ontwikkeling de komende jaren voorop staan, met o.a. de
uitbouw van excellente centra, de uitvoering van het
knelpuntberoepenplan.
- Om 3% van het bruto binnenlands product te investeren in Onderzoek &
Ontwikkeling. Met dit objectief zitten we op het objectief dat Europa
zich stelt voor 2020. In 2009 realiseerde Vlaanderen 2.12%, hetgeen
boven het Europese gemiddelde ligt. Om de transformatie naar een
kennisgebaseerde economie te versterken, wordt een beleid gevoerd dat
niet enkel gericht is op meer middelen. Dit beleid is evenzeer gericht
op excellentie, zowel wat betreft wetenschappelijk onderzoek, onderwijs
als opleiding. Een grotere focus, een grotere internationale dimensie,
efficiëntieverhoging van het innovatie-instrumentarium, verbeterde
samenwerking tussen onderzoek, onderwijs en bedrijven, enz. zijn de
componenten van de innovatiestrategie. De Vlaamse Regering zet daarbij
specifiek in op de vernieuwing van het industriële weefsel en op de
uitvoering van het Actieplan Ondernemerschap.
- Om prioritair het aandeel vroegtijdige schoolverlaters terug te
dringen tot 5,2% in 2020 en het aandeel van de 30-34 jarigen met een
diploma tertiair/hoger onderwijs te verhogen tot 47,8% in 2020. De
Europese ambities liggen wat lager, namelijk de schooluitval onder de
10% te brengen en het aandeel hooggeschoolden op ten minste 40% te
brengen. In 2010 bereikte Vlaanderen reeds deze Europese targets met
resp. een schooluitval van 7.8% en 43.9% voor deelname hoger onderwijs.
Deze onderwijsdoelstellingen zijn noodzakelijk om stappen vooruit te
zetten op vlak van werkzaamheidsgraad en op vlak van de overgang naar
de kennismaatschappij. De komende jaren wordt een hervorming van het
secundair onderwijs voorbereid. Ondertussen wordt ingezet op meer
flexibele leertrajecten, het actieplan tegen spijbelen, ... bijzondere
aandacht gaat ook naar maatregelen om instroom in wiskunde,
natuurwetenschappen en technologie in secundair en hoger onderwijs te
bevorderen.
- Om bij te dragen aan de 20-20-20-doelstellingen in het kader van het
Europese Klimaat- en Energiepakket. Dat pakket omvat : een reductie van
de emissies van broeikasgassen met 20% vergeleken met de niveaus van
1990, een verhoging van de energie-efficiëntie van 20% en tenslotte een
aandeel van 20% hernieuwbare energie. Wat het terugdringen van de
broeikasgasemissies betreft, ligt voor België de emissie van
broeikasgassen van non-ETS sectoren in 2020 15% lager dan in 2005. De
Vlaamse doelstelling voor het terugdringen van de broeikasgasemissies
(non-ETS) wordt nog vastgelegd conform de intern Belgische
lastenverdeling. Inzake de vermindering van het energieverbruik gaat
Vlaanderen voor minstens 9% energiebesparing in 2016, op basis van het
gemiddeld finaal energieverbruik (2001-2005). Vlaanderen wordt
energie-efficiënter, maar het blijft door zijn relatief hoge
energie-intensiteit in een zwakke positie staan omwille van de grote
afhankelijkheid van de invoer en distributie via enkele grote verdelers
en door het nog te beperkte aandeel van productie van hernieuwbare
energie en warmtekrachtkoppeling. Inzake hernieuwbare energie bedraagt
het aandeel hernieuwbare energie op Belgisch niveau in het totaal bruto
finaal energieverbruik in 2020 minstens 13%. Wat het aandeel groene
stroom in de distributie-leveringen van elektriciteit heeft Vlaanderen
wel al een doelstelling vooropgesteld, nl. 13% in 2020. De Vlaamse
Regering ziet de milieu- en energiedoelstellingen als hefbomen naar een
groenere economie. Vlaanderen wil de uitstoot van broeikasgassen
beperken en de gevolgen van klimaatverandering opvangen. Centraal
hierbij staan het Vlaams klimaatbeleidsplan 2013-2020 en het Vlaams
adaptatieplan. Om de Vlaamse energie-efficiëntie te laten toenemen, zal
medio 2011 werk gemaakt worden van een tweede actieplan
energie-efficiëntie 2011-2016. De Vlaamse regering zet ook in op
maatregelen om groene groei te bevorderen met o.a. de ecologiepremie,
de uitbouw van het Energiebedrijf en een actieplan groene jobs.
- De Vlaamse Regering schrijft zich ook in, in de armoededoelstellingen
van Europa die 20 miljoen mensen uit armoede en sociale uitsluiting wil
halen. Vlaanderen gaat daarbij voor een 30%-reductie van het aantal
mensen in armoede en blijft ook op Europees vlak de Pact
2020-doelstelling voor de halvering van de kinderarmoede vooropstellen.
De uitvoering van het Vlaams Actieplan voor Armoedebestrijding zal in
2011 een grotere focus krijgen. Momenteel worden de prioriteiten
geformuleerd. De uitvoering van de strategie verloopt in overleg met de
armoedeverenigingen en binnen de Vlaamse overheid op een sterk
gecoördineerde wijze.
Inzake overheidsheidsbegroting ten slotte, heeft het effect van de
economische achteruitgang zich sedert 2009 ten volle laten voelen in de
gewestbelastingen en de samengevoegde en gedeelde belastingen. Dit
heeft de Vlaamse Regering ertoe aangezet een besparingsplan uit te
voeren. De Vlaamse Regering heeft hierbij eveneens gewaakt over het
behoud van het economisch en sociaal weefsel. De investeringen werden
zo veel mogelijk gevrijwaard en er werd maximaal op efficiëntiewinsten
ingezet. Een terugkeer naar het begrotingsevenwicht is de
begrotingsdoelstelling voor het jaar 2011. Voor de periode 2012-2014
wordt ingezet op een begrotingsevenwicht, maar geen overschotten. Op
deze manier wordt er ruimte en tijd gemaakt om het nieuwe beleid dat in
het Vlaams regeerakkoord 2009-2014 is opgenomen, te realiseren.
Hiermee geeft de Vlaamse Regering aan dat haar engagementen in de
Europese strategie ruimer gaan dan enkel een strategie gericht op
kostenreductie en begrotingsdoelstellingen. Integendeel, met dit plan
engageert de Vlaamse regering zich tot een strategie gericht op
toekomstgerichte investeringen en duurzame ontwikkeling teneinde bij te
dragen aan een slim, duurzaam en inclusief Europa.
Ondertussen schrijft de Vlaamse Regering zich ook in in de
werkzaamheden ter voorbereiding van het Nationale Hervormingsprogramma
voor België, waar de federale overheid samen met de deelstaten de
doelstellingen op Belgisch niveau bepalen en dat tegen medio april aan
de Europese Commissie moet worden bezorgd.