ChristenUnie
ChristenUnie: Stop sluipende bezuiniging spoor
vrijdag 01 april 2011 14:02 De ChristenUnie vindt dat de bezuinigingen
op infrastructuur eerlijk moeten worden verdeeld over weg en spoor. In
het regeerakkoord is gekozen voor bezuinigingen op de exploitatie en
het onderhoud van het spoor terwijl in wegen juist extra wordt
geïnvesteerd. Deze week werd echter bekend dat minister Schultz
daarbovenop ook bezuinigd op de aanleg van nieuw spoor in de Randstad
terwijl ze extra geld beschikbaar stelt voor wegprojecten. Tweede
Kamerlid Arie Slob heeft hierover schriftelijke vragen ingediend.
Voor uitbreiding van het aantal treinen op de belangrijkste corridors
in de Randstad is 4,5 miljard euro beschikbaar in het Programma
Hoogfrequent Spoorvervoer. "De minister past ineens geen
inflatiecorrectie meer toe waardoor er moet worden gesneden in de
plannen", aldus Slob. De ChristenUnie wil weten waarom de minister
eenzijdig deze maatregel neemt. "De minister heeft juist vorige week
besloten het budget voor de verbreding van de A6, A9, A10 en A1 rond
Amsterdam en Almere vanwege de gestegen bouwkosten met bijna 200
miljoen te verhogen tot 4,4 miljard euro, en mogelijk komt hier nog 1
miljard bovenop omdat er nog veel onzekerheden zijn. Deze wegverbreding
is hard nodig, maar de minister moet niet meten met twee maten. Je kunt
niet zeggen: de bouwkosten stijgen dus ik plus dat er bij voor de wegen
en bij het spoor moeten ze het maar oplossen door projecten te
schrappen".
Het Kamerlid maakt zich vooral zorgen over de bereikbaarheid van Almere
over het spoor. "Van de 4,5 miljard is 1,5 miljard beschikbaar voor het
spoor naar Almere. Dit was te weinig voor volledige spoorverdubbeling
waardoor er nu wordt gekeken naar seinoptimalisatie. Het is nog maar de
vraag of hiermee voldoende extra treinen kunnen rijden. Je kunt hier in
ieder geval niet verder op bezuinigen. Net als bij de wegenprojecten
naar Almere moet er juist geld bij. De treinen puilen nu al dagelijks
uit!"
Vragen van het lid Slob (ChristenUnie) aan de minister van
Infrastructuur en Milieu over het bevriezen van het budget voor
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer en het ophogen van het budget voor
wegenprojecten rond Amsterdam.
1. Kent u het bericht "Rijden zonder spoorboekje gemangeld"^ en
herinnert u zich uw brief over het tracébesluit weguitbreiding
Schiphol-Amsterdam-Almere^ ?
2. Klopt het dat u het voornemen heeft het budget voor het Programma
Hoogfrequent Spoorvervoer te bevriezen door prijsstijgingen en
inflatie niet meer te compenseren?
3. Geldt deze maatregel ook voor OV-SAAL en/of andere MIRT-projecten?
Zo ja, welke?
4. Kunt u aangeven waarom u deze maatregel overweegt voor het
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer, maar kennelijk niet voor alle
MIRT-projecten nu u bij het tracébesluit weguitbreiding
Schiphol-Amsterdam-Almere wel hebt besloten tot een budgetophoging
van 190 miljoen euro?
5. Deelt u de mening dat het bevriezen van het budget van het
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer grote gevolgen heeft aangezien
veel investeringen uit dit programma pas over een paar jaar worden
gedaan?
6. Kunt u aangeven wat het bevriezen van het budget voor het Programma
Hoogfrequent Spoorvervoer betekent in contante waarde 2010 en wat
het verschil is met budget in geval er geen sprake zou zijn van
bevriezing?
7. Kunt u uitleggen waarom u bij het Programma Hoogfrequent
Spoorvervoer wel een taakstellend budget hanteert terwijl u bij de
weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere nog uitgaat van een marge
die kan oplopen tot bijna 1 miljard extra investeringen?
Arie Slob