Groen!
Tijd voor interministeriële aanpak tegen fijn stof
door Hermes Sanctorum (Vlaams parlementslid), Kristof Calvo (federaal
parlementslid) op 1 april 2011 in "Klimaat en energie", "Milieu en natuur"
Het beleid in ons land op vlak van fijn stof is een chaos. âAlleen met
een gecombineerde aanpak kunnen we erin slagen om de toename van het
fijn stof om te buigen naar een daling,â stellen Vlaams parlementslid
Hermes Sanctorum en federaal volksvertegenwoordiger Kristof Calvo. Zij
pleiten voor een interministeriële aanpak: de ministers van de
verschillende regering zitten samen om werk te maken van milieuzones in
de steden, een herziening van de milieupremies en een vergroening van
de verkeersbelastingen.
De intergewestelijke cel voor het leefmilieu (IRCEL) trok vandaag aan
de alarmbel. Na drie maanden zijn er dit jaar al meer overschrijdingen
van de fijn stof norm opgetekend dan voor heel 2010. Nu al is op twee
plaatsen in ons land de norm voor fijn stof voor een heel jaar
overschreden. Het ziet er naar uit dat 2011 een pekzwart jaar wordt wat
de uitstoot van fijn stof betreft. "Iedere Belg verliest 13 maanden van
zijn of haar leven door fijnstofvervuiling : dat is het hoogste cijfer
voor heel Europa (het gemiddelde in Europa is 8 maanden). We mogen
niet langer machteloos toekijken," aldus Hermes Sanctorum.
"Op federaal niveau worden milieupremies gegeven aan dieselwagens die
minder CO2 maar wel veel fijn stof uitstoten. Het kost de Belgische
staat 230 miljoen EUR terwijl het effect op onze gezondheid negatief
is. Intussen wil de Vlaamse regering via een herziening van de BIV
(belasting op de inverkeerstelling) dieselwagens die te veel fijn stof
uitstoten, duurder maken. De Belgische en de Vlaamse overheid werken
mekaar gewoon tegen. Wat een chaos," stelt Kristof Calvo vast.
De bevoegde ministers van de verschillende regeringen moeten
samenzitten en een actieplan opstellen met concrete maatregelen die
elkaar versterken om het fijn stof probleem eindelijk echt aan te
pakken. Groen! heeft alvast een eigen voorstel van decreet klaar om
milieuzones in te voeren in steden. Daardoor zouden vrachtwagens en
vervuilende wagens in bepaalde zones in onze steden niet meer binnen
mogen. Een dergelijke wetgeving bestaat al in veel landen, o.m. in
Duitsland en Nederland. In feite is België het enige land waar nog geen
regelgeving voor een betere luchtkwaliteit in de steden ingevoerd is of
stapel staat.
Naast de invoering van milieuzones pleit Groen! voor drie simpele
acties :
1. Een herziening van de federale milieupremie bij de aankoop van
wagens : enkel wagens die minder CO2, minder stikstofoxiden én
minder fijn stof uitstoten, mogen nog een premie krijgen;
2. Een vergroening van de belasting op de inverkeerstelling en van de
verkeersbelasting. Groen! steunt met nadruk de vraag van VAB dat
ook tweedehandwagens uitgerust met een roetfilter, minder zouden
betalen - ander gooit de Vlaamse regering haar eigen
roetfiltercampagne in de prullenmand;
3. Een koppeling van de roetfilter aan de milieuzones. Op dit moment
is er geen externe stimulans om op een oudere dieselwagen een
roetfilter te laten plaatsen (ondanks de premie van 600EUR). Maar
als je met een wagen zonder roetfilter verschillende steden niet
meer binnen mag, zal dit snel veranderen.
"Als onze regeringen blijven afwachten, leggen we een hypotheek op de
volksgezondheid. Bovendien zullen we straks tegen twee Europese
veroordelingen aanlopen, eerst voor fijn stof, nadien voor
stikstofoxiden. Een halfslachtige hervorming van de BIV alleen zal niet
volstaan. onze bevoegde ministers moet eindelijk durf tonen", besluit
Hermes Sanctorum.
Contact: Hermes Sanctorum -