Gemeente Heeze-Leende
Voortgang project Wabo A2-gemeenten
Het project Wabo A2 is gebaseerd op een vastgesteld visiedocument en
implementatieplan. De Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht) is
per 1 oktober 2010 in werking getreden. Het project is, nu de
implementatie in een ver gevorderd stadium is, afgerond.
De stuurgroep Wabo heeft besloten om het project Wabo A2 op te leveren
door middel van een opleverdocument. De stuurgroep is inmiddels
opgeheven.
Het opleveringsdocument gaat in op de vragen: "Wat heeft het project
opgeleverd en hoe zijn zaken verlopen?"
Er wordt begonnen met een evaluatie van de projectorganisatie en de
samenwerking in A2 verband. Daarna wordt achtereenvolgens ingegaan op
de planning, de inhoudelijke ambities, uren en financiën. Ondanks dat
de planning door uitstel van invoering van de wet enkele malen is
aangepast kan worden vastgesteld dat veel van de uitgesproken ambities
zijn gerealiseerd binnen de geraamde uren en budgetten. Het project
heeft laten zien dat samenwerking loont.
Openstaande onderwerpen
Het project Wabo A2 is grotendeels geïmplementeerd maar er is nog een
aantal openstaande onderwerpen die nog deels moeten worden
gerealiseerd:
Ontwikkelen van een Omgevingsbeleidsplan:
Het omgevingsbeleidsplan wordt afgerond medio mei onder leiding van de
3 afdelingsmanagers, Johan van der Heijden (Heeze-Leende), Jan Peels
(Valkenswaard) en Jean-Paul Ruyters (Cranendonck).
Basisapplicatie Wabo/Digitaal mobiel toezicht:
Er zijn een aanbestedingsdocument en een inkoopstrategie opgesteld. De
brede keuze van ICT binnen de A2-samenwerking, zoals beschreven in het
programmaplan A2, de position paper en het advies over de juridische
entiteit is echter randvoorwaardelijk geworden voor dit onderwerp. Op
dit moment is het daarom niet verstandig hierover voortijdig een
besluit te nemen.
In Heeze-Leende is al eerder gekozen voor de Wabo-applicatie Squit XO
en deze applicatie zal nog tot 2014 door Heeze-Leende worden gebruikt.
DIV:
Heeze-Leende pakt deze pilot zelfstandig op. Andere gemeenten kunnen
hier gebruik van maken, afhankelijk van de gekozen ICT-richting.
Website:
De pilot koppeling website met het vergunningenloket wordt voortgezet
door Valkenswaard. Resultaten worden gedeeld met de andere 3 gemeenten.
Opleidingen:
De cursus toezicht en handhaving is ingepland voor 4 gemeenten. Kosten
worden gefactureerd aan de gemeente Cranendonck. Gemeente Cranendonck
factureert ¾ van deze kosten door naar de 3 andere gemeenten.