Rijksoverheid
31 maart 2011
Hierbij bied ik u de antwoorden aan op de schriftelijke vragen die zijn gesteld door het lid Heijnen (PvdA) over duizenden verdwenen Kamerstukken. Deze vragen werden ingezonden op 4 maart 2011 met kenmerk 2011Z04442.
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
J.P.H. Donner
2011Z04442 Antwoorden van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties op vragen van het lid Heijnen (PvdA) over duizenden verdwenen Kamerstukken ( ingezonden 4 maart 2011).
Vraag 1 Kent u het bericht `Duizenden Kamerstukken verdwenen uit overheidsportaal?' Antwoord 1: Ja. Vraag 2 Is het waar dat duizenden belangrijke Kamerstukken, waaronder diverse troonredes, zijn verdwenen van de website Officielebekendmakingen.nl? Zo ja, om hoeveel Kamerstukken gaat het? Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Antwoord 2: Tot 1 juli 2009 is aan Sdu Uitgevers concessie verleend om de officiële publicaties (parlementaire stukken, Staatsblad, Staatscourant en Tractatenblad) uit te geven. Via de website overheid.nl konden deze officiële publicaties door het publieke in Pdf-formaat worden geraadpleegd door middel van een door de overheid betaalde informatiedienst van Sdu uitgevers. Met ingang van 1 juli 2009 is de overheid zelf uitgever van de officiële publicaties en vervult Sdu Uitgevers een dienstverlenende rol bij de productie daarvan. In verband daarmee zijn de bestanden van alle officiële publicaties sinds 1995 door de Staat aangekocht en opgeslagen in een eigen datab
ase en toegankelijk gemaakt via de website zoek.officielebekendmakingen.nl. Deze website is in de plaats gekomen van de door de Sdu geleverde informatiedienst. Naar nu blijkt zijn niet alle documenten die via de informatiedienst van Sdu Uitgevers werden ontsloten in de eigen database van de Staat opgenomen, terwijl dit wel werd beoogd. Met de `verdwenen Kamerstukken' in het krantenartikel wordt dus gedoeld op het verschil in inhoud van twee verschillende systemen; er zijn niet daadwerkelijk documenten uit een systeem verdwenen. In de database van de Staat, die 380.000 publicaties bevat, ontbreken met betrekking tot de periode 1995-1997 ca. 2200 Handelingen van de StatenGeneraal. Door welke oorzaak deze publicaties in 2009 niet in de database zijn opgenomen kan niet meer worden vastgesteld. Het ontbreken van deze stukken is niet eerder opgemerkt. Met betrekking tot de periode na 1997 ontbreken er geen Handelingen, maar komt het wel een enkele maal voor dat er onjuiste kenmerken aan
documenten zijn toegevoegd door Sdu Uitgevers. Zo is de troonrede een enkele maal ten onrechte als een Handeling van de Tweede Kamer in plaats van als een Handeling van de gezamenlijke vergadering van de Staten-Generaal gecodeerd. Afhankelijk van de
wijze waarop de zoekvraag wordt gesteld kan het voorkomen dat het betreffende document niet wordt gevonden, hoewel het wel in de collectie aanwezig is. Vraag 3 Deelt u de mening dat de overheid onder andere hierdoor tekort schiet in haar eigen doelstellingen om parlementaire informatie openbaar, toegankelijk en bruikbaar te maken? Antwoord 3: Het niet compleet zijn van de Handelingen in de collectie officiële publicaties vanaf 1995 is een omissie waarvoor het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties verantwoordelijk is en die ik uiteraard betreur. De ontbrekende publicaties zullen zo snel mogelijk worden toegevoegd. Incidentele fouten in de codering van de officiële publicaties zijn niet volledig uit te sluiten. In de overeenkomst van de Eerste en de Tweede Kamer met Sdu Uitgevers zijn kwaliteitsnormen opgenomen met betrekking tot de codering van de Kamerstukken. Onderdeel van de afspraken is dat alle geconstateerde fouten worden hersteld. Vraag 4 Wat is uw reactie
op de stelling dat de openheid van het democratisch bestel niet voldoet aan de eisen van deze tijd? Wat is uw reactie op de stelling dat je bijna een professional moet zijn om informatie over de Tweede Kamer te vinden, dat dit de betrokkenheid van burgers bij politieke processen remt en dat aan deze situatie de laatste jaren niets veranderd is? Deelt u de mening dat hier sprake is van een ernstig probleem? Vraag 5 In hoeverre is het waar dat de gebrekkige toegankelijkheid van soms onvolledige en foutieve informatie uit het parlement als jammerlijk gevolg heeft dat initiatieven om te komen tot particuliere waakhonden van de democratie zoals in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië in Nederland moeilijk te realiseren zijn? Antwoord 4 en 5: Alvorens inhoudelijk op deze vragen in te gaan is het van belang om iets te zeggen over de verantwoordelijkheidsverdeling met betrekking tot de website officielebekendmakingen.nl en de daarop gepubliceerde documenten. Op de website worden de pa
rlementaire publicaties alsmede het Staatsblad, de Staatscourant en het Tractatenblad gepubliceerd. De beide Kamers van de Staten-Generaal zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de Kamerstukken. De andere publicaties vallen onder de verantwoordelijkheid van resp. de ministers van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Veiligheid en Justitie en Buitenlandse Zaken. De samenwerking bij de publicatie komt voort uit de overtuiging dat de toegankelijkheid van de betrokken informatie wordt gediend met het op één plaats en in onderling verband ontsluiten van wet- en regelgeving en de parlementaire geschiedenis hiervan. De productie van de publicaties is daartoe in een gezamenlijke raamovereenkomst opgedragen aan één marktpartij waarbij elke
opdrachtgever binnen de Staat via een deelovereenkomst de details van de eigen publicatie bepaalt. De opdrachtgevers maken gezamenlijke afspraken over de standaards die bij de publicaties worden gehanteerd teneinde een samenhangende publicatie mogelijk te maken. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties beheert de website zoek.officielebekendmakingen.nl (inclusief de database met officiële publicaties) in overleg met de andere betrokkenen. Over de toegankelijkheid van de publicaties en de ontwikkeling daarvan in de afgelopen jaren kan ik het volgende mededelen. Sinds de overheid op 1-7-2009 zelf de uitgever van de elektronische publicaties is geworden zijn belangrijke verbeteringen in de toegankelijkheid doorgevoerd. · De publicaties verschijnen in het algemeen in vier formaten: o o o o Pdf (niet bewerkbaar, ziet er op alle elektronische media en geprint hetzelfde uit); XHTM (de standaard voor internetteksten); ODF (Open Document Format; de open standaard voor b
ewerkbare tekst); XML (een gestructureerd bestandsformaat waarbij verschillende tekstelementen als titel, kenmerk, tussenkopjes, ondertekening ed. geautomatiseerd kunnen worden herkend; op basis hiervan kunnen andere partijen gemakkelijk toegevoegdewaardeproducten maken). · · · · · · De publicaties voldoen aan de webrichtlijnen ( toegankelijk voor de leeshulpmiddelen van personen met visuele beperkingen). De documenten zijn doorzoekbaar gemaakt voor zoekmachines als Google. Langere documenten kennen een navigeerbare inhoudsopgave. Verwijzingen in teksten zijn zoveel mogelijk uitgevoerd als hyperlink. Aan de documenten worden kenmerken toegevoegd (`metadata') die het zoeken en selecteren van documenten verbeteren. Geïnteresseerden kunnen zich laten attenderen op nieuwe publicaties die aan bepaalde criteria voldoen door middel van e-mail of met behulp van een zogenaamde RSS-dienst. Als laatste zijn de Handelingen in dit verbetertraject betrokken. De Handelingen die betrekking hebben
op vergaderingen in het jaar 2011 voldoen aan de bovengenoemde standaards. Ik ben van mening dat de toegankelijkheid van deze publicaties hiermee de laatste jaren sterk is verbeterd en in zijn algemeenheid aan hoge eisen voldoet. In het in door de vragensteller aangehaalde krantenbericht wordt ondermeer kritiek uitgeoefend op de vindbaarheid van parlementaire informatie door nietprofessionals en op de mogelijkheid om het stemgedrag van parlementariërs geautomatiseerd aan de Handelingen te ontlenen. Vorm, inhoud en structurering van de parlementaire publicaties worden door de Kamer bepaald. Het ligt niet op mijn weg om op dit gebied uitspraken te doen of initiatieven te nemen. Vraag 6
Wat wordt er ondernomen of wat gaat u ondernemen om de verdwenen Kamerstukken weer digitaal beschikbaar te maken? Antwoord 6: Zie het antwoord op vraag 3. Vraag 7 Hoe gaat u ervoor zorgen dat de openheid van het democratisch bestel wel gaat voldoen aan de eisen van deze tijd? Op welke wijze gaat u zich inzetten voor volledige, juiste en digitaal makkelijk toegankelijke informatie uit het parlement? Antwoord 7: Zie het antwoord op de vragen 4 en 5.
Trouw, 1 maart 2011.