Grafkosten verschillen en stijgen méér dan brancheonderzoek laat zien
Persbericht van LVB Networks
Onderzoek brancheorganisatie bagatelliseert noodzaak gemeentelijke
transparantie
Eindhoven, 1 april 2011 - Het gisteren door de Landelijke Organisatie
van Begraafplaatsen (LOB) gepubliceerde onderzoek naar de stijging van
grafkosten in Nederland vertekent de realiteit, doordat onder andere
selectief naar kostenposten is gekeken. Onderzoek van 's lands grootste
uitvaartorganisatie DELA geeft een ander beeld.
Volgens de LOB zijn grafkosten in Nederland vorig jaar gemiddeld met
'slechts' 3,5% 'alleszins acceptabel' gestegen. Doordat het
LOB-onderzoek belangrijke kostenposten, zoals onderhoud en graf delven
niet meeneemt, ontstaat een vertekend beeld. Dat geldt ook voor de
presentatie van de cijfers, waarin wordt uitgegaan van kosten per jaar.
In werkelijkheid betalen nabestaanden deze kosten eenmalig vooruit.
Daarnaast neemt de LOB informatie die haar bekend was, niet op in haar
overzichten. Zo zijn er gemeenten die een grotere verhoging hebben
doorgevoerd dan vermeld staat en evenmin wordt melding gemaakt van
gemeenten die de verhoging stapsgewijs doorvoeren. Bij het noemen van
de duurste gemeente baseert de LOB zich weer op verouderde informatie.
Martin Kersbergen van DELA: "De LOB zegt transparantie te willen
bevorderen, maar door 'window dressing' heeft de LOB de onduidelijkheid
omtrent de tarieven alleen maar vergroot."
Platteland duurder dan Randstad
Cijfers van coöperatie DELA -met drie miljoen leden
uitvaartmarktleider- zijn genuanceerder en tonen enorme verschillen
aan, tot duizenden euro's tussen (buur)gemeenten. Deze verschillen zijn
lang niet altijd te verklaren uit verschillende grondprijzen. Zo zijn
de kostendekkende tarieven van veel gemeenten in de Randstad lager dan
menig plattelandsgemeente. Dat komt vooral doordat gemeenten
verschillende methoden hanteren om de grafkosten (waarop zij geen winst
mogen maken) te berekenen. Daarnaast valt niet uit te sluiten dat
gemeenten de kosten van inefficiency óók bij de consument in rekening
brengt. Het mag in de optiek van DELA niet zo zijn dat de keuze voor
begraven of cremeren gebaseerd moet worden op kosten, maar uit
onderzoek dat al uit 2008 dateert, blijkt dat 65% van de Nederlanders
denkt dat dit wel een rol gaat spelen.
Transparantie nu echt afdwingen
DELA pleit al jaren voor meer transparantie als het gaat om grafkosten
en betreurt de gekleurde voorstelling van zaken die de LOB geeft.
Gemeenten moeten een uniforme rekenmethode gebruiken voor het
vaststellen van hun tarieven. Dat is nog niet het geval en daardoor
blijft de -ook door de Tweede Kamer geëiste- duidelijkheid een
wensdroom. Daarnaast verwacht DELA dat gemeenten met hoge tarieven
leren van gemeenten die tegen lagere tarieven kostendekkend kunnen
werken. Namens haar drie miljoen leden vraagt DELA dat rijksoverheid en
gemeenten nu echt werk maken van het afdwingen van transparantie. Dat
is niet alleen goed voor een sector waarin jaarlijks tientallen
miljoenen omgaan, maar ook en vooral voor duizenden nabestaanden die nu
worden geconfronteerd met een financiële problematiek in een periode
waarin zij al hun aandacht zouden moeten kunnen besteden aan rouwen,
verwerken en verder gaan. Om deze reden vraagt DELA aandacht van pers,
politiek en publiek. De grafkostenproblematiek kan eenvoudig worden
opgelost, maar daar is maatschappelijke aandacht voor nodig.
Over DELA
Zo'n 200 vestigingen, 1.700 medewerkers en meer dan 3 miljoen
verzekerden maken de coöperatie Draagt Elkanders Lasten (DELA)
marktleider in de Benelux. DELA helpt mensen al bijna 75 jaar tegen een
eerlijke prijs met repatriëring, opvang, begrafenis, crematie, nazorg
en financiële diensten op deze terreinen. Het is DELA's ambitie dat
haar leden en hun nabestaanden de toekomst zo zorgeloos mogelijk
tegemoet kunnen zien. Nabestaanden waarderen de dienstverlening met een
negen. DELA heeft het Keurmerk Uitvaartzorg, het keurmerk Privacy
Waarborg en het Keurmerk Klantgericht Verzekeren.
Links:
http://www.dela.nl
Razende Robot Reporter