Technologie Stichting STW

Marktintroductie voor Ephicas SideWingÂ

vrijdag 1 april 2011

Na vier jaar van ontwikkeling, studie en testen is de Ephicas SideWing, de aerodynamische zijafscherming voor opleggers, geïntroduceerd in de markt. Tijdens de Carrosserie Vakdagen in Hardenberg, die van 29 t/m 31 maart plaatsvonden, werd de eigen demo oplegger en een nieuwe SideWing oplegger van GE TIP gedemonstreerd. In 2008 kreeg Ephicas de fase 2-Valorisation Grant van Technologiestichting STW van 200.000 euro. Hessel Jongebreur van Ephicas: âDe Valorisation Grant maakte het verschil. Zonder dat sta je op -1, dan wordt het opzetten van je bedrijf een kostbare exercitie. Als je het al redt. De eerste financiering is altijd het lastigst.â

Alle partners die de SideWing afgelopen jaar hebben getest, gaan SideWings op hun vloot toepassen. GE TIP heeft, voor inzet bij Ahold, een vijftiental opleggers uitgerust met de SideWings van Ephicas. Peter Appel Transport heeft vijfentwintig sets besteld en The Greenery acht. Ook TNT, Jan de Rijk Logistics en DHL gaan de SideWing invoeren. Grote transportondernemingen waar de voordelen snel zichtbaar zullen worden in de lagere brandstofrekening en vermindering van CO2-uitstoot.

SideWing De SideWing is een kunststof âvleugelâ die onder een oplegger gemonteerd kan worden. De meeste turbulentie bij vrachtwagens vindt plaats in het gedeelte onder de laadbak, achter de wielen van de vrachtauto maar voor de wielen van de oplegger. De rijwind draait daar zo ongunstig naar binnen dat hij een remmende werking heeft op de vrachtauto. Die gaat er niet langzamer door rijden maar verbruikt wel meer brandstof. Dat aerodynamische probleem is bij de faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechniek van de Technische Universiteit Delf bestudeerd door Gandert en Hjalmar van Raemdonck. Hun oplossing was de SideWing. De kunststof vleugel werkt ook echt als een vleugel. Hij geleidt de rijwind zodanig dat er geen remmende maar stuwende werking van de rijwind uitgaat. De vleugel is verstelbaar en op de meeste typen vrachtwagens monteerbaar. Een gemiddelde brandstofbesparing van 5% tot 9% is haalbaar.