Marktintroductie voor Ephicas SideWingÂ
vrijdag 1 april 2011
Na vier jaar van ontwikkeling, studie en testen is de Ephicas SideWing,
de aerodynamische zijafscherming voor opleggers, geïntroduceerd in de
markt. Tijdens de Carrosserie Vakdagen in Hardenberg, die van 29 t/m 31
maart plaatsvonden, werd de eigen demo oplegger en een nieuwe SideWing
oplegger van GE TIP gedemonstreerd. In 2008 kreeg Ephicas de fase
2-Valorisation Grant van Technologiestichting STW van 200.000 euro.
Hessel Jongebreur van Ephicas: âDe Valorisation Grant maakte het
verschil. Zonder dat sta je op -1, dan wordt het opzetten van je
bedrijf een kostbare exercitie. Als je het al redt. De eerste
financiering is altijd het lastigst.â
Alle partners die de SideWing afgelopen jaar hebben getest, gaan
SideWings op hun vloot toepassen. GE TIP heeft, voor inzet bij Ahold,
een vijftiental opleggers uitgerust met de SideWings van Ephicas. Peter
Appel Transport heeft vijfentwintig sets besteld en The Greenery acht.
Ook TNT, Jan de Rijk Logistics en DHL gaan de SideWing invoeren. Grote
transportondernemingen waar de voordelen snel zichtbaar zullen worden
in de lagere brandstofrekening en vermindering van CO2-uitstoot.
SideWing
De SideWing is een kunststof âvleugelâ die onder een oplegger
gemonteerd kan worden. De meeste turbulentie bij vrachtwagens vindt
plaats in het gedeelte onder de laadbak, achter de wielen van de
vrachtauto maar voor de wielen van de oplegger. De rijwind draait daar
zo ongunstig naar binnen dat hij een remmende werking heeft op de
vrachtauto. Die gaat er niet langzamer door rijden maar verbruikt wel
meer brandstof. Dat aerodynamische probleem is bij de faculteit Lucht-
en Ruimtevaarttechniek van de Technische Universiteit Delf bestudeerd
door Gandert en Hjalmar van Raemdonck. Hun oplossing was de SideWing.
De kunststof vleugel werkt ook echt als een vleugel. Hij geleidt de
rijwind zodanig dat er geen remmende maar stuwende werking van de
rijwind uitgaat. De vleugel is verstelbaar en op de meeste typen
vrachtwagens monteerbaar. Een gemiddelde brandstofbesparing van 5% tot
9% is haalbaar.
Technologie Stichting STW