Bijna 8% wisselt van zorgverzekeraar
Persbericht van Nivel
De afgelopen maanden wisselde bijna 8% van zorgverzekeraar, tegen 4% en
3% de laatste jaren. Vooral jongeren stappen over. De premie is veruit
de belangrijkste reden om te wisselen.
Na de invoering van de Zorgverzekeringswet in 2006 stapte een vijfde
van de bevolking over naar een andere zorgverzekeraar. In de jaren
daarna nam het aantal verzekerden dat wisselde af tot 6% in 2007, 4% in
2008 en 3% in 2009. Dit jaar wisselde 7,6% van zorgverzekeraar, zo
blijkt uit cijfers van het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het
NIVEL. Nog steeds stappen jongeren vaker over dan ouderen. In de
leeftijdsgroep van 18 tot 40 jaar wisselde 11,6%. Van de mensen tussen
40 en 65 jaar 6,4%, van de 65-plussers 2,0%.
Premie
De hoogte van de premie blijkt verreweg de belangrijkste reden om te
wisselen: 52% noemt de premie als reden om over te stappen en dat is
aanmerkelijk meer dan in voorgaande jaren. NIVEL-programmaleider Judith
de Jong: "In 2011 steeg de gemiddelde jaarpremie van de
basisverzekering met 9,1% tot 1.256 euro. Dat is de grootste
premiestijging sinds de invoering van het nieuwe zorgstelsel in 2006.
Daarbij zijn de verschillen tussen verzekeraars groot. Tussen de
goedkoopste en duurste basisverzekering zit een verschil van 276 euro
per jaar. Het loont dus om te wisselen."
Kwaliteit van zorg
Kwaliteit blijkt nauwelijks een overweging om te wisselen. Slechts 1%
is overgestapt vanwege de kwaliteit. De Jong: "Dit is opmerkelijk, want
bij de invoering van de stelselwijziging was het nadrukkelijk de
bedoeling dat mensen voor een zorgverzekeraar zouden kiezen vanwege de
premie én de kwaliteit van zorg. De jaarlijkse mogelijkheid om te
switchen was juist mede bedoeld om de kwaliteit te bewaken. In het
huidige stelsel blijkt tot nog toe vooral sprake van
prijsconcurrentie."
Tevreden of angstig
De 'blijvers', blijven vooral bij hun verzekeraar omdat ze tevreden
zijn over de dekking van de totale polis. Een vijfde van de
ondervraagden is niet gewisseld, maar heeft dit wel overwogen. Zij
geven aan dat het te veel moeite was om te zoeken. Ook zien zij weinig
verschillen tussen zorgverzekeraars. Opvallend is dat deze groep vaker
barrières aangeeft als reden om niet over te stappen, bijvoorbeeld
angst om niet geaccepteerd te worden of angst voor administratieve
problemen.
Consumentenpanel Gezondheidszorg
Voor het onderzoek zijn 2000 vragenlijsten verstuurd naar de leden van
het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het NIVEL, waarvan er 1250
zijn teruggestuurd. Het panel verzamelt informatie onder de algemene
bevolking in Nederland over de meningen over de gezondheidszorg en de
ervaringen hiermee. Het panel bestaat uit ongeveer 6000 mensen van 18
jaar en ouder.
De afgelopen maanden wisselde bijna 8% van zorgverzekeraar, tegen 4% en
3% de laatste jaren. Vooral jongeren stappen over. De premie is veruit
de belangrijkste reden om te wisselen.
Na de invoering van de Zorgverzekeringswet in 2006 stapte een vijfde
van de bevolking over naar een andere zorgverzekeraar. In de jaren
daarna nam het aantal verzekerden dat wisselde af tot 6% in 2007, 4% in
2008 en 3% in 2009. Dit jaar wisselde 7,6% van zorgverzekeraar, zo
blijkt uit cijfers van het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het
NIVEL. Nog steeds stappen jongeren vaker over dan ouderen. In de
leeftijdsgroep van 18 tot 40 jaar wisselde 11,6%. Van de mensen tussen
40 en 65 jaar 6,4%, van de 65-plussers 2,0%.
Premie
De hoogte van de premie blijkt verreweg de belangrijkste reden om te
wisselen: 52% noemt de premie als reden om over te stappen en dat is
aanmerkelijk meer dan in voorgaande jaren. NIVEL-programmaleider Judith
de Jong: "In 2011 steeg de gemiddelde jaarpremie van de
basisverzekering met 9,1% tot 1.256 euro. Dat is de grootste
premiestijging sinds de invoering van het nieuwe zorgstelsel in 2006.
Daarbij zijn de verschillen tussen verzekeraars groot. Tussen de
goedkoopste en duurste basisverzekering zit een verschil van 276 euro
per jaar. Het loont dus om te wisselen."
Kwaliteit van zorg
Kwaliteit blijkt nauwelijks een overweging om te wisselen. Slechts 1%
is overgestapt vanwege de kwaliteit. De Jong: "Dit is opmerkelijk, want
bij de invoering van de stelselwijziging was het nadrukkelijk de
bedoeling dat mensen voor een zorgverzekeraar zouden kiezen vanwege de
premie én de kwaliteit van zorg. De jaarlijkse mogelijkheid om te
switchen was juist mede bedoeld om de kwaliteit te bewaken. In het
huidige stelsel blijkt tot nog toe vooral sprake van
prijsconcurrentie."
Tevreden of angstig
De 'blijvers', blijven vooral bij hun verzekeraar omdat ze tevreden
zijn over de dekking van de totale polis. Een vijfde van de
ondervraagden is niet gewisseld, maar heeft dit wel overwogen. Zij
geven aan dat het te veel moeite was om te zoeken. Ook zien zij weinig
verschillen tussen zorgverzekeraars. Opvallend is dat deze groep vaker
barrières aangeeft als reden om niet over te stappen, bijvoorbeeld
angst om niet geaccepteerd te worden of angst voor administratieve
problemen.
Consumentenpanel Gezondheidszorg
Voor het onderzoek zijn 2000 vragenlijsten verstuurd naar de leden van
het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het NIVEL, waarvan er 1250
zijn teruggestuurd. Het panel verzamelt informatie onder de algemene
bevolking in Nederland over de meningen over de gezondheidszorg en de
ervaringen hiermee. Het panel bestaat uit ongeveer 6000 mensen van 18
jaar en ouder.
Links:
http://www.nivel.nl/
Razende Robot Reporter