Persbericht
Datum Ons Kenmerk
11 maart 2011
Bouw overkapping busstation Amsterdam Centraal Station van start
Op 1 april start de bouw van de overkapping van het busstation aan de IJ-zijde van Amsterdam Centraal Station. De overkapping van staal en glas zorgt straks voor een beschut busstation, waar reizigers snel en gemakkelijk kunnen overstappen op trein of metro. Amsterdam krijgt er een markant herkenningspunt bij. De bouw vindt plaats van april tot november. Eerst wordt de kap aan de oostzijde geplaatst, gevolgd door de westzijde. Vanwege het weer kan na november niet meer worden gewerkt. De werkzaamheden zullen dan grotendeels zijn afgerond. Na een winterstop is er in het voorjaar van 2012 nog een korte bouwperiode. Daarna staat driekwart van de kap. Het middendeel volgt in 2013, als het werk aan de Noord/Zuidlijn op deze plek is voltooid. Het nieuwe bouwwerk aan de achterzijde van het station zal de derde grote overkapping zijn van Amsterdam Centraal Station. De kap - 360 meter lang, 60 meter breed en 22 meter hoog - zal het sluitstuk vormen van een ingewikkeld OV-knooppunt. Op vier nivo's bevinden zich straks de Noord/Zuidlijn (nivo -2), een autotunnel (nivo -1), een NS-stationshal (IJ-hal, nivo 0) en een busstation (nivo +1). Door de verschillende typen reizigers te scheiden (automobilisten, metro-, bus- en treinreizigers, en fietsers en voetgangers) ontstaat een overzichtelijk geheel. De bouw van de kap in een station dat dagelijks door 250.000 reizigers wordt gebruikt, is een ingrijpende operatie. Dagelijks reizen 25.000 Arriva-passagiers via het busstation aan de IJ-zijde van en naar Waterland (o.a. Purmerend, Volendam). De gemeente Amsterdam en busvervoerder Arriva is het gelukt de dienstregeling in stand te houden tijdens de bouw. Wel krijgen de passagiers met hinder te maken. Om veilig en snel te kunnen bouwen, zullen de Arriva-haltes op Amsterdam Centraal Station regelmatig van plek moeten wisselen. Vanwege de veiligheid is het ook noodzakelijk de achterzijde van Amsterdam Centraal Station in de avond (na 20 uur) en nacht (tot 5.30 uur) af te sluiten voor auto's, fietsers en voetgangers. Via omleidingroutes blijven de GVB-veren altijd bereikbaar. Voor de kap is 1500 ton staal nodig, en zo'n 4.500 glasplaten van 1 bij 3 meter. De overkapping wordt gebouwd door de Combinatie Strukton Hollandia (CSH).
Gemeente Amsterdam