Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Datum

31 maart 2011

Citymarketeers bundelen kennis voor ICT ondernemersklimaat Veenendaal

Promotie Veenendaal start met 'crowdsourcing' voor ICT klimaat

Promotie Veenendaal wil door 'crowdsourcing' goede ideeën verzamelen om invulling te geven van Veenendaal als ICT centrum van Food Valley. Iedereen mag meedenken over vragen als 'Wat zijn belangrijke vestigingsfactoren voor ICT bedrijven?'. Daarnaast wordt onderzocht hoe tevreden ICT-ondernemers zijn. Voor dit project zet de citymarketingorganisatie allerlei internetmiddelen in, van Twitter en de mailbox crowd@promotieveenendaal.nl tot QR codes en LinkedIn.

Crowdsourcing

Crowdsourcing is het bundelen van kennis van bereidwillige experts die voor niets een probleem willen oplossen en het antwoord gratis willen delen met anderen. Bekende voorbeelden hiervan zijn de gratis internetencyclopedie Wikipedia, maar bijvoorbeeld ook het Eurovisiesongfestival. Onderzoeker Wout van der Gun van de Universiteit Utrecht werkt in opdracht van Promotie Veenendaal en hoopt dat Veenendalers mee willen doen: "al is het maar door een mailtje met je idee te sturen naar crowd@promotieveenendaal.nl. Twee weten meer dan één, maar duizend weten er nog veel meer dan die twee!"

Sociale media

Omdat het over ICT gaat, maakt de citymarketing organisatie volop gebruik van allerlei internettoepassingen en 'social media'. Via het account @promoveenendaal deelt Van der Gun zijn ervaringen en wisselt van gedachten met de 'volgers' van Promotie Veenendaal op Twitter. Daarnaast worden discussies gestart op bestaande LinkedIn groepen, zoals die van 0318samen en de Bedrijvenkring Veenendaal. En dankzij QR-codes (een soort barcode, die door de meeste mobiele telefoons inmiddels kan worden gescand) wordt het project extra interactief. Citymarketeer Roeland Tameling: "met een druk op de knop ga je direct naar een website, stuur je een e-mailbericht of smsje naar ons. Wel zo makkelijk, vooral voor drukke ICT-ondernemers."

Ondernemersklimaat

Promotie Veenendaal is vooral nieuwsgierig naar de wensen en behoeften van ICT ondernemers die gevestigd zijn in Veenendaal. Tameling: "een marketingorganisatie en dus ook een stad moet natuurlijk wel haar klanten kennen. Waarmee kunnen we ze helpen en waar zitten ze helemaal niet op te wachten?". De uitkomsten leveren concrete acties op om de 'harde' en 'zachte' vestigingsfactoren voor het bedrijfsleven te verbeteren. Daarom werkt Promotie Veenendaal bij dit project nauw samen met de Gemeente Veenendaal, Bedrijvenkring Veenendaal en de Kamer van Koophandel.

ICT centrum

Ontwikkeling en profilering van de ICT-sector vormt een belangrijke inzet van het beleid van de gemeente Veenendaal in de komende jaren. Vanuit een sterke ICT-uitgangssituatie willen Gemeente en Promotie Veenendaal de ICT-sector ruim baan geven als motor voor innovatie en duurzame vernieuwing van het gehele economische terrein. Ook wil Veenendaal als sterk ICT-centrum een belangrijke bijdrage leveren aan de succesvolle ontwikkeling van de nog jonge FoodValley-regio. Daarom wordt in het gemeentelijke Programma Economie hieraan prioriteit gegeven.