Ingezonden persbericht
heliview
research
PERSBERICHT
Vinden en binden weer bovenaan, wervingsmethoden nog wel goedkoop
Breda, 31 maart 2011
Het werven van nieuw personeel wordt door steeds meer HR-managers gezien als grote uitdaging voor 2011. Dit is een groot verschil met 2010 en 2009, toen inkrimping, ontslag en de gevolgen van de crisis nog hoog op de HR-agenda stonden. Uit onderzoek van Heliview Research blijkt dat de recruiter vooralsnog kiest voor goedkope wervingsinstrumenten.
Uit de Arbeidsmarktmonitor 2010-2011 (december 2010), een onderzoek onder 643 werkgevers in Nederland, blijkt dat het merendeel van het nieuwe personeel is aangenomen via het eigen personeelsbestand (bij 45 procent van de vestigingen met nieuw personeel), is binnengekomen via open sollicitaties (47 procent) of naar aanleiding van geplaatste advertenties op Internet (47 procent).
Kijken we naar de ingezette online wervingsmiddelen, dan is de eigen bedrijfswebsite favoriet. Uit het onderzoek Webwerving 2010 (december 2010), een onderzoek onder 823 werkgevers in Nederland, blijkt dat in 2010 circa 46 procent van de vestigingen met vacatures personeelsadvertenties plaatst op de eigen bedrijvensite. Werving via de eigen site blijkt bovendien doelgericht te zijn. Het aantal reacties en nieuwe medewerkers is volgens werkgevers vergelijkbaar met wat specifiek opgerichte recruitmentsites (zoals bijvoorbeeld werkenbijns.nl) of vacaturesites opleveren (69 procent ontving reacties en 72 procent heeft met succes nieuwe werknemers aangenomen).
Ook besteden werkgevers in 2010 meer tijd aan werving en selectie via social media zoals LinkedIn, Hyves, Facebook, enzovoort. Hoewel de hype in berichtgeving rondom dit fenomeen enigszins voorbij lijkt te zijn, vormt deze wervingsmethodiek een belangrijke aanvulling op het vinden van nieuw talent, met name als het gaat om het bereiken van high-potentials op specialistische functies. Lenen vacaturesites zich meer voor het werven van de meer 'algemene' functietypen (bijvoorbeeld productiemedewerkers of administratief personeel). Op LinkedIn kan men persoonlijk in contact treden met de hoogopgeleide, vaak passief werkzoekende, specialist. Uit het onderzoek van Heliview Research blijkt dat vacaturesites in 2010 zijn ingeschakeld door 40 procent en social media door circa 18 procent van de vestigingen met vacatures.
Over Heliview Research
Heliview Research is een onafhankelijk full-service marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in onderzoeken op het gebied van ICT, HRM, financiële dienstverlening, mobiliteit en kantoorartikelen. Zij voert zowel multi-client als single-client onderzoek uit en is daarmee een one-stop shop voor alle marktgerelateerde vragen.
Heliview Research beschikt over een eigen call center met een totale capaciteit van 55 werkplekken. Hierdoor kan Heliview Research snel en flexibel marktonderzoek uitvoeren en is het niet afhankelijk van derden. Naast telefonisch onderzoek worden diverse andere onderzoeksmethoden/vormen toegepast zoals: groepsdiscussies, diepte-interviews en online onderzoek. Heliview Research heeft ruime ervaring met kwantitatief en kwalitatief onderzoek onder zowel consumenten als in de zakelijke markt.