Ingezonden persbericht
http://www.belgacom.com/group/gallery/content/shared/PressRelease/20110330_business_online_NL.pdf
Belgacom, Google en bpost lanceren "Uw zaak verdient online"
Bedrijven willen samen 20.000 Belgische kmo?s online helpen
Brussel - 30 maart 2011. Belgacom, Google en bpost lanceren vandaag "Uw zaak
verdient online", een gezamenlijk initiatief om kleine en middelgrote bedrijven
online te helpen. Uw zaak verdient online werd vandaag voorgesteld op de beurs
Ondernemen in Brussel. De campagne wordt ondersteund
door BeCommerce en Vincent van Quickenborne, Minister
voor Ondernemen en Vereenvoudigen.
Uit onderzoek van Ipsos blijkt dat slechts 49% van de kleine en
middelgrote bedrijven in Belgie actief is online. Belangrijkste
belemmering voor kmo?s om online te gaan is de
veronderstelling dat het bouwen en onderhouden van een
website te complex is, te duur is en teveel tijd kost. Ook denken
veel kmo?s dat het niet relevant is voor hun bedrijf om een
website te hebben. Met dit initiatief willen Google, Belgacom en
bpost deze belemmeringen wegnemen.
Uwzaakverdientonline.be
Op de website www.uwzaakverdientonline.be kunnen ondernemers gratis terecht voor
advies en training. Belgacom biedt een gratis domeinnaam aan, hosting van de website
en het gebruik van een eenvoudig programma om websites te bouwen voor 6 maanden.
Google vergemakkelijkt de vermelding van een Google Place (bedrijfslocatie) op
Google Maps en geeft ondernemers gratis ¤100 advertentietegoed om het online
advertentieprogramma AdWords te testen. bpost draagt bij met forse kortingen op het
verzenden van online aangekochte producten.
Vincent van Quickenborne, Minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen:
''Belgische bedrijven investeren te weinig in het internet. Daarom verwelkom ik het
initiatief dat Google in samenwerking met Belgacom en bpost lanceert, dat erop gericht
is om kmo's online te helpen. Ik moedig ook andere bedrijven aan om dit initiatief te
ondersteunen. Hiermee kunnen we samen zorgen dat België weer terug aan de top van
het peloton zal staan als het gaat om internet en economie.''
Julien Blanchez, Country Marketing Manager Google België:
"?Met bijna 70% van de Belgen die online actief zijn, opereren Belgische bedrijven in een
relatief geavanceerde e-commerce-markt. Toch is minder dan de helft van de Belgische
bedrijven online aanwezig. Met het initiatief "Uw zaak verdient online" en door samen
te werken met andere bedrijven en de overheid hopen we een positieve beweging op
gang te brengen in België om zoveel mogelijk kmo?s online te helpen??.
Christian du Jardin, Director Group Marketing, Small & Medium Business bpost:
"Bij bpost steunen we "Uw zaak verdient online" vanuit het ganse bedrijf. kmo?s zijn
voor ons een zeer belangrijke en interessante markt, en het is dus in ieders belang als
we hen mee helpen te groeien. Dat internet daar één van de belangrijkste middelen
voor is, staat voor ons buiten kijf. We hopen dan ook dat we tegen het einde van het
jaar de 20.000 kmo?s online krijgen!"
Jean-Michel Courtoy, Vice President SME Market Belgacom:
"Vele kmo?s zijn zich niet bewust van de kracht van een website als promotie- en
verkoopkanaal. Nochtans is een actieve aanwezigheid op het internet vandaag een
noodzaak. De concurrentie is immers maar één muisklik ver. Met dit initiatief wil
Belgacom de drempel om online actief te zijn, verlagen voor kmo?s zodat zij ook via het
internet succesvol zaken kunnen doen"
Google Business Generator
Om Belgische ondernemers te helpen online te gaan en de obstakels weg te nemen,
rijdt er gedurende 3 maanden een mobiel trainingscentrum in België rond. Deze
"Google Business Generator" verzorgt in totaal meer dan 180 gratis trainingssessies
over Google AdWords en andere online tools én biedt advies op het gebied van ecommerce.
De "Google Business Generator" doet de komende maanden onder meer
Antwerpen, Genk, Mechelen en Kortrijk aan. Vanaf september zullen ook in Wallonië
mobiele trainingssessies worden gegeven. Over "Uw zaak verdient online"
"Uw zaak verdient online" is een gezamenlijk initiatief van Google, Belgacom en bpost
met als doel kmo?s te helpen bij het openen van hun eerste website en het (be)grijpen
van de opportuniteiten die het internet hen te bieden heeft. "Uw zaak verdient online"
heeft de ambitie 20.000 Belgische kmo?s tegen het einde van 2011 gratis online te
krijgen.Het platform is open met als doel dat steeds meer Belgische bedrijven het
initiatief zullen ondersteunen. Overige Belgische bedrijfsorganisaties die het initiatief
reeds ondersteunen zijn BeCommerce en Square Melon. Gelijkaardige initiatieven om
kmo?s online te helpen zijn inmiddels in meer dan 5 landen succesvol gelanceerd.