Persbericht
Nederlanders zoeken hulp bij invullen belastingaangifte
~ Nederlanders schakelen externe adviseurs in en vragen hulp via Twitter ~
Oosterhout, 31 maart 2011 Nederlanders zoeken voor het invullen van hun belastingaangifte vaak hulp van buitenaf. Zo schakelt één op de vijf Nederlanders een externe adviseur in voor het invullen van zijn belastingaangifte. Dat blijkt uit onderzoek van verzekeringsmaatschappij Cardif onder 1.026 Nederlanders. Ook hebben veel Nederlanders dit jaar hun vragen via Twitter aan de Belastingdienst gesteld: meer dan 1500 mensen maakten dit jaar gebruik van deze mogelijkheid.
Uitbesteden
Daarmee is het invullen van de belastingaangifte de enige financiële taak die veel wordt uitbesteed. Andere taken zoals het indienen van declaraties bij de verzekeraar, het betalen van maandelijkse rekeningen, het uitzoeken van een (zorg)verzekering, het aanvragen van krediet en de keuze voor beleggingen worden door maximaal vier procent van de Nederlanders uitbesteed.
Hulp via Twitter
De mogelijkheid om de hulp in te roepen van de Belastingdienst via Twitter was nieuw dit jaar. Mensen konden vragen stellen aan de Twitter-account @BDaangifte, of de hashtag #ag10 gebruiken. Ruim 1500 mensen hebben op deze manier hulp ingeschakeld van de Belastingdienst.
Onderzoek
Verzekeringsmaatschappij Cardif heeft onderzoek gedaan naar het financieel bewustzijn en gedrag van de Nederlander. Daaruit bleek verder dat bijna de helft van de Nederlanders vindt dat informatie over financiële producten expres moeilijk wordt gemaakt. Als antwoord daarop introduceerde Cardif onder andere een Wiki met belangrijke financiële begrippen, die door iedereen bekeken en aangevuld kan worden.
Marieke van Zuien, Directeur Corporate Communication & CSR bij Cardif: "Uit ons onderzoek bleek al dat financiële termen en producten een struikelblok vormen voor veel Nederlanders. Belastingaangifte is in de perceptie van veel mensen kennelijk ook een lastige taak. Het is daarentegen goed om te zien dat de Belastingdienst steeds dichter bij de mensen komt te staan door bijvoorbeeld hun 'webcare' via Twitter. Wij proberen het de consument op onze beurt ook gemakkelijker te maken door polisvoorwaarden te vereenvoudigen, steeds transparanter te worden en de consument in toenemende mate via sociale media te bereiken."
Het onderzoek werd uitgevoerd door Blauw Research in opdracht van verzekeringsmaatschappij Cardif.