Persbericht

Salesforce.com neemt Radian6 over

Utrecht, 31 maart 2011 - Salesforce.com , de onderneming voor zakelijke cloud computing, maakt bekend dat het Radian6 overneemt, het social media monitoring-platform. Met de overname is een bedrag van ongeveer $276 miljoen in cash en $50 miljoen in aandelenkapitaalgemoeid, na aftrek van liquide middelen. Naar verwachting is de transactie voltooid in salesforce.com's tweede fiscale kwartaal dat eindigt op 31 juli 2011, behoudens gebruikelijke voorwaarden.

"Met de overname van Radian6 haalt salesforce.com de technologie en marktleider op het gebied van social media-monitoring binnen", aldus Marc Benioff, chairman en CEO, salesforce.com. "Wij zien dit als een enorme kans. Deze overname zal niet alleen onze groei versnellen, het vergroot ook de waarde van al onze diensten die we bieden."

"Social media heeft ervoor gezorgd dat iedere onderneming de waarde erkent van aandacht besteden aan de stem van de klant. De technologie van Radian6 is gebouwd voor de nieuwe standaard in customer engagement - real-time conversaties in twee richtingen waarbij gebruik wordt gemaakt van social-kanalen", aldus Marcel LeBrun, CEO, Radian6. "Door deel uit te gaan maken van het team van salesforce.com, kan Radian6 sneller groeien om te kunnen voldoen aan de eisen van ons zich snel uitbreidende klantenbestand."

Radian6 is markt- en technologieleider in social media-monitoring en engagement Radian6 is in 2006 opgericht met het idee dat ondernemingen het social web moeten monitoren om effectief deel te kunnen nemen aan discussies met klanten en prospects. Radian6's unieke technologie monitort dagelijks honderden miljoenen conversaties binnen Facebook, Twitter, YouTube, LinkedIn, blogs en online communities en biedt real-time inzichten.

De producten van Radian6 omvatten een monitoring-platform dat is ontwikkeld om ondernemingen te helpen bij het traceren en analyseren van hun social media-inspanningen. Het omvat ook een engagement-platform dat ondernemingenhelpt met personen en communities online in contact te komen. De kennis die uit deze conversaties voortkomt, is voor ondernemingen van grote waarde om marketing en verkoop te optimaliseren. Ook kan aan klanten betere service worden verleend en begrijpen ondernemingen beter wat er over hun merk, producten, concurrenten en diensten wordt gezegd.

Doordat steeds meer ondernemingen gebruik maken van social media, breidt het klantenbestand van Radian6 zich snel uit. Toonaangevende wereldwijde merken zoals AAA, Dell, GE, Kodak, Molson Coors, Pepsico en UPS maken gebruik van Radian6, samen met meer dan de helft van de FORTUNE 100-bedrijven. Radian6 is door onafhankelijk onderzoeksbureau Forrester Research verkozen tot 'leader' in 'The Forrester Wave(TM): Listening Platforms, Q3, 2010'. In het rapport dat het Radian6 Dashboard en Radian6's Engagement Console evalueerde, was Radian6 gerangschikt boven andere platforms voor functionaliteit en het was de enige onderneming die een score van 5.0 uit 5.0 haalde voor productstrategie.

Tracking van honderden conversaties binnen social medialandschap met Radian6 Social media is de afgelopen jaren explosief gegroeid. Het aantal gebruikers van social networking sites heeft het aantal mensen dat email gebruikt ver overstegen. Facebook heeft meer dan 500 miljoen gebruikers, Twitter heeft meer dan 175 miljoen gebruikers en LinkedIn heeft er meer dan 100 miljoen. Met de explosieve adoptie van social media, hebben veel ondernemingen het gevoel dat ze de controle over hun merken hebben verloren en niet meer met hun klanten en prospects verbonden zijn via het social web.

Salesforce.com erkent dat de enorme adoptie van social media een grote verschuiving binnen de industrie teweeg heeft gebracht, een verschuiving naar Cloud 2. De eerste fase van cloud computing had betrekking op het inzetten van technologieën die goedkoper waren, snel en eenvoudig te gebruiken op de desktop. Cloud 2 vertegenwoordigt de volgende generatie van cloud computing, die social, mobile en open is. De voorgenomen overname van Radian6 zal de overgang naar Cloud 2 versnellen en helpt ondernemingen de social interacties die zowel binnen als buiten hun organisaties plaatsvinden, beter te beheren.

Radian6 brengt inzicht van publiek social web naar de producten van salesforce.com Als cloud computing-leider, ziet salesforce.com dat ondernemingen op zoek zijn naar een open, schaalbaar en betrouwbaar social media monitoring-platform dat volledig is geïntegreerd met hun klantinformatie. Door de combinatie van Salesforce en Radian6 krijgen ondernemingen de volgende mogelijkheden:


* Sales en Service Cloud: Social media-monitoring en engagement is voor ieder merk en iedere customer engagement-strategie noodzakelijk geworden. Het helpt ondernemingen aan conversaties over hun merk deel te nemen en in contact te blijven met hun klanten en prospects. Door het combineren van Radian6's social media monitoring- en engagement-platform met Sales Cloud en Service Cloud, zijn ondernemingen in staat klantsucces met behulp van real-time social intelligence centraal te stellen.
* Salesforce Chatter: Radian6 en salesforce.com slaan een brug tussen publieke social networks zoals Facebook, Twitter, YouTube, blogs en online communities en Salesforce Chatter, het private, beveiligde social network voor ondernemingen. Chatter feeds bevatten niet langer alleen de activiteiten die binnen een onderneming plaatsvinden, maar ook de real-time inzichten van volgers op Facebook-pagina's, Twitter en comments op blog posts.
* Force.com Platform: Ontwikkelaars kunnen applicaties bouwen met de kracht van Radian6, door gebruik te maken van het social web. In een dergelijke dynamische markt biedt deze overname een grote kans voor salesforce.com om zijn ontwikkelaars- en partnerecosysteem uit te breiden met technologie die nergens anders beschikbaar is.

Over salesforce.com
Salesforce.com is de zakelijke cloud computing onderneming die de wijze waarop ondernemingen samenwerken en communiceren veranderd heeft. Salesforce.com leidt het initiatief om Cloud 2, het nieuwe paradigma voor computing, naar het zakenleven te brengen door zijn klanten de social collaboration, mobiliteit en openheid te bieden die het keurmerk zijn van deze nieuwe wereld. Salesforce.com's platform- en applicatiediensten bestaan uit:


- Salesforce Chatter, voor een privé social netwerk voor je organisatie
- De Sales Cloud, voor sales force automation en contactmanagement
- De Service Cloud, voor customer service en support
- De Jigsaw Data Cloud, voor data integriteit en kwaliteit
- Het Force.com platform, voor custom application development
- Heroku, voor het bouwen van social en mobile apps in Ruby
- De AppExchange, 's werelds toonaangevende marktplaats voor zakelijke cloud computing applications

Salesforce.com biedt de snelste weg naar klantsucces met cloud computing. Vanaf 31 januari 2011 beheert salesforce.com de klantinformatie van circa 92.300 klanten waaronder Allianz Commercial, Dell, Japan Post, Kaiser Permanente, KONE en SunTrust Banks.

Alle nog niet aangekondigde diensten of features waar in dit of andere persberichten en openbare verklaringen aan wordt gerefereerd, zijn momenteel nog niet beschikbaar en hoeven niet op tijd of helemaal niet te worden geleverd. Klanten die onze diensten aanschaffen moeten de aankoopbeslissing maken gebaseerd op de features die momenteel aanwezig zijn. Het hoofdkantoor van salesforce.com is gevestigd in San Francisco. Daarnaast heeft salesforce.com kantoren in Europa en Azië. Het bedrijf is genoteerd aan de New York Stock Exchange met het 'ticker' symbool 'CRM'. Bezoek voor meer informatie

Cautionary Statement Regarding Forward-Looking Statements This press release contains forward-looking statements within the meaning of the "safe harbor" provisions of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. These statements are based on the current expectations and beliefs of salesforce.com's management and are subject to a number of factors and uncertainties that could cause actual results to differ materially from those described in the forward-looking statements. The forward-looking statements contained in this press release include statements regarding theacquisition of Radian6 and other agreements with Radian6 and its shareholders and employees, including the pending share purchase transaction under which a subsidiary of salesforce.com will purchase all of the equity interests in Radian6, whether salesforce.com and Radian6 will be able to consummate the acquisition in a timely manner or at all, the anticipated financial impact of the acquisition if it closes and the development and integration plans and expectations after the acquisition. These statements are not guarantees of future performance, involve certain risks, uncertainties and assumptions that are difficult to predict, and are based upon assumptions as to future events that may not prove accurate. Therefore, actual outcomes and results may differ materially from what is expressed herein. The following factors, among others, could cause actual results to differ materially from those described in the forward-looking statements: the risk that salesforce.com may not realize the anticipated benefits of the Radian6 acquisition, the risk that salesforce.com may not retain the customer relationships of Radian6, the inability to retain key employees of the acquired business, the inability to successfully integrate the acquired technologies or operations, and unexpected delays in the consummation of the acquisition. For a discussion of such risks and uncertainties, which could cause actual results to differ from those contained in the forward-looking statements, see "Risk Factors" in the Company's Annual Report on Form 10-K for the fiscal year ended January 31, 2011.

Salesforce.com will host a conference call with investors at 8:30 AM (ET) / 5:30 AM (PT), Mar. 30, 2011, to discuss this transaction. A live dial-in is available domestically at +1- 866-901-7332/ passcode #55345588. International callers may dial +1-706-902-1764/ passcode #55345588. A live web webcast of the event will be available on the salesforce.com Investor Relations website at http://www.salesforce.com/company/investor/. A replay will be available at +1-800-642-1687 or
+1-706-645-9291 / passcode 55345588 until midnight (ET) Apr. 13, 2011.

###

Copyright (c) 2011 salesforce.com, inc. All rights reserved. Salesforce.com and the "no software" logo are registered trademarks of salesforce.com, inc., and salesforce.com owns other registered and unregistered trademarks. Other names used herein may be trademarks of their respective owners.