Ingezonden persbericht
CFO omarmt Social Media
Utrecht, 31 maart 2011 - Ruim 80 procent van de CFO's in Nederland is actief is op LinkedIn en binnen deze groep gebruikt 71 procent LinkedIn vooral voor zakelijke doeleinden. Dit blijkt uit een onderzoek van consultancy organisatie ConQuaestor naar Social Media gedrag onder ruim honderd financiële bestuurders in Nederland.
Aangenomen werd dat de CFO binnen de publieke sector conservatief zou zijn in het gebruik van Social Media maar het tegendeel is gebleken. Wel is het contrast groot tussen het gebruik van LinkedIn (gebruik rond de 80%) en van andere sites als Facebook en Hyves, dat ongeveer op vijftien procent ligt. Deze trends zijn in alle sectoren merkbaar. De Financiële sector vertegenwoordigt de meeste 'geheelonthouders' die op geen enkel Social Media platform actief zijn. Binnen de mediasector is de CFO van de traditionele uitgevers beduidend gereserveerder dan de financieel verantwoordelijken van de nieuwe mediabedrijven. De Industriële en Retail CFO's zijn de meest enthousiaste gebruikers van Social Media en de ICT-CFO is daarentegen het minst actief.
De CFO's houden zich wel aan een 'code' als het gaat om Facebook, Hyves en Twitter, waar de verbinding met vrienden en familie centraal staat. Terughoudendheid is evident. Het merendeel kiest voor een foto, waarbij de zakelijke en serieuze foto de voorkeur krijgt boven de foto met muts en zonnebril in de skilift. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 16% van financieel bestuurlijk Nederland om privacy redenen op Facebook en Hyves te traceren is. Ondanks het feit dat Twitter en bloggen populair zijn en worden ingezet om zowel zakelijk als privé korte berichten de wereld in te schieten, geven CFO's nog altijd de voorkeur aan korte mondelinge gesprekken. Wel geldt hier 'hoe jonger hoe actiever' achttien procent van de CFO's tot 40 jaar blogt en twittert frequent ten opzichte van vier procent bij de 50-plussers.
De keuze voor het wel of geen gebruik te maken van Social Media blijkt heel bewust gemaakt te worden door financiële directieleden. 'Iedereen doet het en daarom kan ik niet achterblijven' is géén beweegreden voor hen.
Het persoonlijk onderhouden van hun eigen minutieus aangelegde zakelijk netwerk en het selectief delen van informatie blijft bij velen centraal staan. Toch lopen de meningen behoorlijk uiteen: van de conventionele CFO die Social Media maar 'asociaal' en 'onveilig' vindt ("waarom praten mensen niet gewoon met elkaar") tot de volgers ("een sterke en mooie ontwikkeling, het maakt de wereld kleiner en toegankelijker") en de fans ("ik heb mijn baan te danken aan Social Media").
Ook bleek uit het onderzoek dat het merendeel van de organisaties zich verdiept heeft in Social Media initiatieven. Echter, als bedrijven al een Social Media strategie en gedragscode hebben, dan wordt er nog nauwelijks gestuurd op doelstellingen en Key Performance Indicators (KPI's). Hier ligt wellicht nog een uitdaging om de CFO ook door cijfers te overtuigen van het zakelijk nut van Social Media.