Ingezonden persbericht
OHRA online favoriet voor reisverzekering
Univé en ING volgen op kleine afstand in online onderzoek van WUA!
De website van OHRA wordt het best beoordeeld door respondenten die zich online oriënteren op een reisverzekering. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in maart uitvoerde. OHRA eindigt net boven Univé en ING in de ranglijst. ANWB, een jaar eerder nog winnaar van hetzelfde onderzoek, staat ditmaal op de vijfde plaats. De respondenten gaven in totaal 264 individuele beoordelingen over 40 verschillende websites.
De onderzoeksresultaten
De website van OHRA wordt door 52,5% van de respondenten gevonden. Bij de meeste door WUA! onderzochte thema's staat OHRA.nl in de top van de ranglijst. De respondenten geven vooral goede waarderingen voor Web Imago en Vertrouwen. 15% van de respondenten zou op basis van de online oriëntatie voor een reisverzekering van OHRA kiezen.
Univé presteert ook goed in het onderzoek. 47,5% van de respondenten komt op de website terecht. Univé.nl scoort vervolgens een eerste plaats op Gebruiksvriendelijkheid. Verder zijn er hoge cijfers voor Eerste Indruk en Vertrouwen. Ook Univé krijgt 15% van de totale voorkeur.
ING eindigt met een minieme achterstand op de derde plaats. De website wordt door de helft van de respondenten geraadpleegd, en doet het vervolgens goed op Eerste Indruk en Vormgeving. Uiteindelijk kiest 12,5% van de respondenten voor een reisverzekering van ING.
Web Performance Scan
WUA! nodigde veertig respondenten uit, tussen de 19 en 48 jaar oud. Alle respondenten zijn ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. WUA! gaf ze de opdracht op zoek te gaan naar een reisverzekering. Verder waren ze vrij om persoonlijke criteria vast te stellen. Over de gevonden websites vulden ze uitgebreide vragenlijsten in. De respondenten kozen aan het eind van de twee uur durende oriëntatie een favoriete aanbieder. Daarna voerde een deel van de respondenten een groepsdiscussie voor aanvullend kwalitatief inzicht.
Over WUA!
WUA! is marktleider in Nederland op het gebied van online concurrentieanalyse en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. Met de Web Performance Scan heeft WUA! een uniek product op de markt gezet, dat een reguliere usability test overstijgt. De combinatie van kwalitatief en kwantitatief online onderzoek helpt organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Met de resultaten kunnen deze organisaties hun website verbeteren en de conversie verhogen. Door het gebruikersonderzoek periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane investeringen in de webstrategie effect hebben op de prestaties van websites.
Onderzoeksopzet
Onderzoek: maart 2011
Case: 'Ga op het internet op zoek naar een reisverzekering.'
Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek
Leeftijd: tussen de 19 en 48 jaar oud
Verdeling geslacht: 60% vrouw, 40% man
Plaats onderzoek: Amsterdam
Herkomst respondenten: Amsterdam en omstreken
Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet
Duur DVD panel discussie: 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+
Volgende meting: maart 2012
Noot voor de redactie (
Ingezonden persbericht