Nederlands bedrijfsleven liever betrouwbaar dan ondernemend
AMERSFOORT, Nederland, March 31, 2011/PRNewswire/ --
- Onderzoek door Mercuri Urval bij 800 managers in 8 Europese landen
(België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk, Spanje en
Zwitserland)
- Middelgrote bedrijven in Europa vinden verandering noodzakelijk
- Doelstellingen veranderproces legio, realisatie onvoldoende
Niet ondernemerschap, maar betrouwbaarheid is de belangrijkste waarde in
Nederlandse organisaties. Een onderzoek uitgevoerd in 8 Europese landen voor
internationaal HR-Consultancy bureau Mercuri Urval , laat interessante
resultaten zien over veranderingsprocessen en waarden in organisaties.
Nederlandse bedrijfscultuur weinig ondernemend
De Nederlandse bedrijven zijn het meest van alle landen georiënteerd op
betrouwbaarheid, 99% van de Nederlandse managers zegt dat deze waarde tot de
bedrijfwaarden behoord. Het is bijzonder om te zien dat ondernemerschap als
waarde minder geworteld is in Nederlandse bedrijven (65%) dan gemiddeld in
Europa (82%). Nederlanders worden vaak gezien als een ondernemend volk.
Blijkbaar is deze waarde minder geïntrigeerd in de Nederlandse
bedrijfscultuur dan we denken. Tachtig procent van de bedrijven hebben
waarden die de leidraad van het bedrijf vormen. De eerste vijf waarden die
genoemd worden door meer dan 90% van de Europese managers, zijn redelijk
conservatief: betrouwbaarheid, verantwoordelijkheid, integriteit, veiligheid
en identificatie.
Nederland dol op verandering, ook in bedrijfscultuur
Europese managers zien noodzaak voor veranderingen. Het is een vereiste
om open te staan voor veranderingen als bedrijven in de concurrerende
omgeving niet achterop willen raken, vindt 84%. Een werkomgeving zonder
veranderingen is voor de meerderheid van de bedrijven ondenkbaar. Zestig
procent van de managers geeft aan dat ze in 2010 een veranderingsproces
hebben meegemaakt, 55% verwacht dit (mogelijk) in 2011. Veranderingsprocessen
worden in Nederland relatief vaker geïnitieerd (70%) dan gemiddeld genomen
(60%). Lagere kosten en hogere efficiency zijn de belangrijkste doelen van
veranderingsprocessen. Voor Nederland geldt dit nog meer dan gemiddeld
genomen in Europa. Veel veranderingsprocessen richten zich op meerdere
doelen, ook zachtere doelen zoals cultuurveranderingen zijn van belang. Meer
dan in welk ander land dan ook, zijn veranderingen in de bedrijfscultuur een
doel van veranderingsprocessen in Nederland (60% in Nederland versus 39%
gemiddeld).
Doelrealisatie onvoldoende, Nederlandse doelen in lijn met herstellende
economie
Hoewel managers van middelgrote bedrijven veranderingen in het algemeen
ondersteunen, zijn ze niet altijd tevreden over het resultaat. Op een schaal
van 0 tot 100, geven managers een score van 60 betreffende het realiseren van
de doelstellingen. In Nederland ligt dit met 73 iets hoger dan gemiddeld in
Europa. Doelen van toekomstige veranderingsprocessen zijn ongeveer hetzelfde
als in 2010. Hogere verkoop/ omzet zal in 2011 meer een doel zijn dan het was
in 2010 volgens de Nederlandse managers. Dit ligt in lijn met een
herstellende economie. Ook bij toekomstige veranderingsprocessen worden
veranderingen in bedrijfscultuur in Nederland veel vaker genoemd dan
gemiddeld genomen. Bedrijfscultuur is erg belangrijk voor Nederlandse
managers.
Nederlandse poldermodel in bedrijf
Sociale vaardigheden worden door de Nederlandse manager belangrijker
ingeschat dan gemiddeld genomen in Europa. De helft van de Nederlandse
managers vindt dit een zeer belangrijke capaciteit. Dit past bij de
Nederlandse consensus cultuur. De top prioriteiten op de lijst van
capaciteiten die nodig zijn voor veranderingsprocessen volgens Europese
managers zijn: communicatievermogen, het vermogen om anderen te motiveren, in
staat zijn om conflicten op te lossen en in staat zijn tot samenwerken. Met
andere woorden, capaciteiten die sensitiviteit voor groepsprocessen vragen.
Ook in Nederland is het communicatievermogen de meest belangrijke capaciteit
om succesvol bij te dragen in tijden van verandering. Doelgericht gedrag en
oplossingsgerichtheid zijn in Nederland minder belangrijk dan in andere
Europese landen.
Voor een uitgebreide achtergrond van het onderzoek, kijk op:
http://www.mercuriurval.nl
Mercuri Urval is een internationale adviesorganisatie met meer dan 80
kantoren in 25 landen. Ze ondersteunt klanten bij het implementeren van hun
strategie, het oplossen van management issues en het identificeren en
optimaliseren van menselijke capaciteiten, door: Strategic Recruitment ,
Board & Executive, Assessment, Business Coaching en Talent Management.
Mercuri Urval is een onafhankelijke privéonderneming, opgericht in Zweden in
1967.
Onderzoeksmethode :
Tussen december 2010 en januari 2011 voerde Reimund Research in opdracht van
Mercuri Urval een telefonische enquête uit bij 800 managers van lagere
managementposities tot topmanagement in middelgrote organisaties in België,
Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: