Nederlands bedrijfsleven liever betrouwbaar dan ondernemend

AMERSFOORT, Nederland, March 31, 2011/PRNewswire/ --


- Onderzoek door Mercuri Urval bij 800 managers in 8 Europese landen (België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland)


- Middelgrote bedrijven in Europa vinden verandering noodzakelijk


- Doelstellingen veranderproces legio, realisatie onvoldoende

Niet ondernemerschap, maar betrouwbaarheid is de belangrijkste waarde in Nederlandse organisaties. Een onderzoek uitgevoerd in 8 Europese landen voor internationaal HR-Consultancy bureau Mercuri Urval , laat interessante resultaten zien over veranderingsprocessen en waarden in organisaties.

Nederlandse bedrijfscultuur weinig ondernemend

De Nederlandse bedrijven zijn het meest van alle landen georiënteerd op betrouwbaarheid, 99% van de Nederlandse managers zegt dat deze waarde tot de bedrijfwaarden behoord. Het is bijzonder om te zien dat ondernemerschap als waarde minder geworteld is in Nederlandse bedrijven (65%) dan gemiddeld in Europa (82%). Nederlanders worden vaak gezien als een ondernemend volk. Blijkbaar is deze waarde minder geïntrigeerd in de Nederlandse bedrijfscultuur dan we denken. Tachtig procent van de bedrijven hebben waarden die de leidraad van het bedrijf vormen. De eerste vijf waarden die genoemd worden door meer dan 90% van de Europese managers, zijn redelijk conservatief: betrouwbaarheid, verantwoordelijkheid, integriteit, veiligheid en identificatie.

Nederland dol op verandering, ook in bedrijfscultuur

Europese managers zien noodzaak voor veranderingen. Het is een vereiste om open te staan voor veranderingen als bedrijven in de concurrerende omgeving niet achterop willen raken, vindt 84%. Een werkomgeving zonder veranderingen is voor de meerderheid van de bedrijven ondenkbaar. Zestig procent van de managers geeft aan dat ze in 2010 een veranderingsproces hebben meegemaakt, 55% verwacht dit (mogelijk) in 2011. Veranderingsprocessen worden in Nederland relatief vaker geïnitieerd (70%) dan gemiddeld genomen (60%). Lagere kosten en hogere efficiency zijn de belangrijkste doelen van veranderingsprocessen. Voor Nederland geldt dit nog meer dan gemiddeld genomen in Europa. Veel veranderingsprocessen richten zich op meerdere doelen, ook zachtere doelen zoals cultuurveranderingen zijn van belang. Meer dan in welk ander land dan ook, zijn veranderingen in de bedrijfscultuur een doel van veranderingsprocessen in Nederland (60% in Nederland versus 39% gemiddeld).

Doelrealisatie onvoldoende, Nederlandse doelen in lijn met herstellende economie

Hoewel managers van middelgrote bedrijven veranderingen in het algemeen ondersteunen, zijn ze niet altijd tevreden over het resultaat. Op een schaal van 0 tot 100, geven managers een score van 60 betreffende het realiseren van de doelstellingen. In Nederland ligt dit met 73 iets hoger dan gemiddeld in Europa. Doelen van toekomstige veranderingsprocessen zijn ongeveer hetzelfde als in 2010. Hogere verkoop/ omzet zal in 2011 meer een doel zijn dan het was in 2010 volgens de Nederlandse managers. Dit ligt in lijn met een herstellende economie. Ook bij toekomstige veranderingsprocessen worden veranderingen in bedrijfscultuur in Nederland veel vaker genoemd dan gemiddeld genomen. Bedrijfscultuur is erg belangrijk voor Nederlandse managers.

Nederlandse poldermodel in bedrijf

Sociale vaardigheden worden door de Nederlandse manager belangrijker ingeschat dan gemiddeld genomen in Europa. De helft van de Nederlandse managers vindt dit een zeer belangrijke capaciteit. Dit past bij de Nederlandse consensus cultuur. De top prioriteiten op de lijst van capaciteiten die nodig zijn voor veranderingsprocessen volgens Europese managers zijn: communicatievermogen, het vermogen om anderen te motiveren, in staat zijn om conflicten op te lossen en in staat zijn tot samenwerken. Met andere woorden, capaciteiten die sensitiviteit voor groepsprocessen vragen. Ook in Nederland is het communicatievermogen de meest belangrijke capaciteit om succesvol bij te dragen in tijden van verandering. Doelgericht gedrag en oplossingsgerichtheid zijn in Nederland minder belangrijk dan in andere Europese landen.

Voor een uitgebreide achtergrond van het onderzoek, kijk op: http://www.mercuriurval.nl

Mercuri Urval is een internationale adviesorganisatie met meer dan 80 kantoren in 25 landen. Ze ondersteunt klanten bij het implementeren van hun strategie, het oplossen van management issues en het identificeren en optimaliseren van menselijke capaciteiten, door: Strategic Recruitment , Board & Executive, Assessment, Business Coaching en Talent Management. Mercuri Urval is een onafhankelijke privéonderneming, opgericht in Zweden in 1967.

Onderzoeksmethode :
Tussen december 2010 en januari 2011 voerde Reimund Research in opdracht van Mercuri Urval een telefonische enquête uit bij 800 managers van lagere managementposities tot topmanagement in middelgrote organisaties in België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: