Gemeente Almere

Rechtvaardiger woonruimteverdelingsysteem

31-03-2011

Het huidige systeem van woonruimteverdeling in Almere functioneert niet; te veel mensen die een sociale huurwoning nodig hebben, vallen nu buiten de boot. Daarom wordt het Convenant Woonruimteverdeling, dat dateert uit 2007, vervangen door een Huisvestingsverordening. Kern van deze verordening is dat woningen worden toegewezen op basis van inkomen, dat passendheidscriteria worden geïntroduceerd en dat de urgentieregeling fors wordt uitgebreid. Van de vrijkomende woningen wordt de helft verloot, de andere helft wordt toegewezen op basis van inschrijfduur.

Adri Duivesteijn, wethouder Duurzame Ruimtelijke Ontwikkeling in Almere: "Er ontstaat een rechtvaardig systeem, omdat er inkomenseisen worden gesteld en urgent woningzoekenden worden geholpen. Doordat de geslotenheid van het huidige systeem wordt doorbroken, wordt de sociale woningvoorraad voor iedereen toegankelijk. De rechten die ingeschrevenen hebben opgebouwd blijven behouden, maar door 50% van de woningen te verloten krijgen anderen ook een reële kans op een woning, en ontstaat een dynamischer systeem." Het college van Burgemeester en Wethouders heeft ingestemd met de Huisvestingsverordening; de verordening wordt nu doorgeleid naar de gemeenteraad.

Het huidige systeem

In de loop der jaren heeft het bestaande systeem van woonruimteverdeling zich ontwikkeld tot een verzekeringssysteem. Mensen plaatsen zich preventief op de wachtlijst, zonder dat zij direct een sociale huurwoning nodig hebben. Dat blijkt ook uit de cijfers; op een totaal van circa 76.000 huishoudens, staan in Almere circa 40.000 huishoudens ingeschreven als woningzoekend. Slechts 10.000 daarvan reageren één of meerdere keren per jaar op een woning. Zo ontstaat er recht op een woning, enkel gebaseerd op de duur van de inschrijving. Daarbij worden er geen inkomenseisen gesteld.

Door het ontbreken van een urgentieregeling - nu komen alleen woningzoekenden die zich in een levensbedreigende situatie bevinden in aanmerking - vallen veel urgent woningzoekenden, bijvoorbeeld mensen die zich in sociaal of medisch opzicht in een schrijnende situatie bevinden, buiten deze urgentieregeling. Een structurele uitbreiding van de urgentieregeling is wenselijk.

Verder wordt, volgens de huidige afspraken, slechts 60% van de woningen toegewezen aan huishoudens met een inkomen tot de huurtoeslaggrens. Dit lage percentage bevordert scheefwonen. Daarbij is er nu geen sprake van passenheidseisen met betrekking tot de huishoudens- en woninggrootte (anders dan voor goedkope vijfkamer woningen).

Door de huidige inrichting van het woonruimteverdelingsysteem komen woningzoekenden voor wie de sociale voorraad primair bedoeld is onvoldoende aan een woning. Omdat de economische crisis leidt tot grote stagnatie binnen de woningmarkt, is de noodzaak van een rechtvaardige woonruimteverdeling nog urgenter geworden.

Tegen deze achtergrond heeft de gemeenteraad - met de vaststelling van de Woonvisie Almere 2.0 in 2009 - vastgelegd dat de verdeling van sociale huurwoningen wordt gewijzigd: "Er komt zo spoedig mogelijk een Huisvestingsverordening. Toewijzing in het nieuwe systeem zal naast keuzevrijheid ook criteria kennen als `inkomen' en `urgentie'". In het Oostvaardersakkoord 2010 - 2014 is de aanvullende afspraak gemaakt dat wordt uitgegaan van een `gewogen loting': "De nieuwe verordening gaat - via een gewogen loting - uit van een toewijzing van sociale huurwoningen op basis van urgentie en inkomen."

Huisvestingsverordening

De gemeente Almere kiest daarom voor een rechtvaardiger systeem van woonruimteverdeling, dat wordt vastgelegd in een algemeen geldende Huisvestingsverordening. Kern van deze verordening:


- Sociale huurwoningen zullen zoveel als mogelijk worden toegewezen aan woningzoekenden die hier gezien hun inkomen op zijn aangewezen. Daarbij worden passendheidseisen gehanteerd.

Toelichting: De gemeente wil meer woningen toewijzen aan huishoudens die behoren tot de doelgroep. In de nieuwe verordening komen mensen met een inkomen boven EUR 46.000 niet langer in aanmerking voor een woning met een huur tot EUR 652. Woningen met een huur lager dan EUR 554, 75 worden met voorrang toegewezen aan huishoudens met een inkomen dat recht geeft op huurtoeslag (maximaal EUR 29.350). Huishoudens met een urgentieverklaring krijgen altijd voorrang. Ook voor nieuw gebouwde sociale koopwoningen wil de gemeente inkomenseisen stellen, zodat deze schaarse woningen terecht komen bij huishoudens die daar - gezien hun inkomen - op aangewezen zijn. Voor woningen met een vrij op naamprijs tot EUR 183.843 komen huishoudens in aanmerking met een jaarinkomen tot EUR 46.000.

In de nieuwe verordening is sprake van passenheidseisen voor wat betreft huishoudens- en woninggrootte, en zullen huishoudens- en woninggrootte dus beter op elkaar aansluiten. Met deze maatregelen wordt scheefwonen tegengegaan.


- Door een verruiming van de urgentieregeling krijgen ook woningzoekenden met sociale en medische urgentie voorrang op woonruimte.


- Het huidige, statische systeem verandert in een rechtvaardiger, open en daardoor dynamisch systeem; 50% van de vrijkomende sociale huurwoningen wordt verdeeld via loting, 50% via inschrijfduur.

Toelichting: Om te voorkomen dat het systeem van woonruimteverdeling zich opnieuw ontwikkelt tot een verzekeringssysteem, wordt de helft van de vrijkomende woningen verloot. Dat gebeurt één om één: de eerste woning die vrijkomt wordt verloot, de volgende woning wordt toegewezen aan de persoon die het langst ingeschreven staat, de daarop vrijkomende woning wordt weer verloot. Mensen hoeven zich niet in te schrijven om mee te loten; het huidige gesloten systeem transformeert dus tot een open systeem. De sociale woonvoorraad is niet langer enkel toegankelijk voor mensen die al jarenlang staan ingeschreven, maar voor iedereen die tot de doelgroep behoort. Omdat mensen actief moeten meeloten, wordt het systeem ook dynamischer. Huishoudens die wel staan ingeschreven kunnen reageren op woningen die worden verloot én op woningen die op basis van inschrijfduur worden toegewezen; per saldo hebben zij dus een dubbele kans. De rechten van woningzoekenden die nu staan ingeschreven, blijven behouden.


- Het nieuwe systeem beoogt daarnaast ook de doorstroming op de Almeerse woningmarkt te bevorderen, en kansen te bieden aan starters en woningzoekenden uit de regio die zich in Almere willen vestigen. Zo worden sociale en economische structuren versterkt. Hiertoe worden onder meer bindingseisen opgenomen: woningzoekenden moeten een maatschappelijke of economische binding met de regio Almere hebben, om voor een sociale huur- of nieuwbouw koopwoning in aanmerking te komen.

Vervolg

Omdat het gaat om ingrijpende wijzigingen, is meermalen intensief overlegd over het woonruimteverdelingsysteem. Al in 2008 is het bestuurlijk overleg tussen de gemeente en de drie convenantpartners gestart, en met de installatie van het Platform Wonen in 2009 is dit overleg breder getrokken.

De conceptverordening wordt nu doorgeleid naar de gemeenteraad, die hier uiteindelijk een beslissing over neemt. Als de gemeenteraad instemt met de voorstellen kan, in nauwe samenwerking met de woningcorporaties, worden gestart met de nadere uitwerking en de voorbereidingen van de invoering. Als alles gereed en getest is en de wijzigingen uitgebreid onder de aandacht van alle woningzoekenden zijn gebracht, zullen de nieuwe regels naar alle verwachting op 1 januari 2012 in werking treden.

Bijlage(n)


* Schema Woonruimteverordening (pdf 66.7K)