Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg Belgie
Meer dan 600 miljoen extra voor werkgelegenheid in 2011: overzicht van de
maatregelen
Inleiding
1. Vice-Eerste minister en minister van Werk, Joëlle Milquet, heeft
gevraagd om voor de begroting 2011 prioriteit te verlenen aan
werkgelegenheid. Dat is gelukt.
In totaal zal in 2011 604 miljoen euro extra worden besteed aan
werkgelegenheid en tewerkstelling (in vergelijking met 2010).
Het gaat om volgende globale stijgingen in vergelijking met 2010:
* Verhoging van de werkloosheidsuitkeringen: +146,2 miljoen euro:
+ verhoging van de uitkering voor tijdelijke werkloosheid: 64
miljoen euro (47 miljoen na tussenkomst van het fonds sluiting
ondernemingen);
+ verhoging van bepaalde werkloosheidsuitkeringen in het kader
van de welvaartskoppeling (+38 miljoen euro in 2011 en +72,2
miljoen euro op jaarbasis).
* Verhoging van het budget win-win (in 2011 vergeleken met 2010):
+197 miljoen euro, die volledig worden gecompenseerd door ë
terugverdieneffecten »
* Verhoging van het budget voor de dienstencheques (in 2011
vergeleken met 2010): +200 miljoen euro
* Er wordt 49 miljoen euro besteed aan nieuwe
tewerkstellingsmaatregelen. Het gaat erom de volgende maatregelen
te verlengen:
+ De crisispremie voor ontslagen arbeiders (43,8 miljoen);
+ Economische werkloosheid voor bedienden (4,3 miljoen).
* Vergroten van de koopkracht van werknemers (47 miljoen in 2011):
+ Fiscale vrijstelling van de eerste 1.200 euro van de opzeg:
netto voordeel van 480 à 600 euro (17 miljoen in een eerste
fase en 34 miljoen in de definitieve fase);
+ Verhoging van de werkbonus: 10 euro netto per maand voor het
minimumloon (30 miljoen in 2011).
* Nieuwe maatregelen (voor 9,4 miljoen euro)
+ De herstructureringskaart voor werknemers van ondernemingen in
faling. Deze geeft recht op een vermindering van de patronale
en persoonlijke bijdragen bij aanwerving: 4.4 miljoen euro op
jaarbasis;
+ De activering van de werkloosheidsuitkeringen voor werklozen
met een handicap: 5 miljoen euro.
2. Bovendien is de minister van Werk ook zeer tevreden met de
engagementen die werden genomen inzake het terugdringen van de sociale
fraude.
In eerste instantie stelt ze vast dat de raming van de ondernomen
acties, met name in de werkgelegenheidssector, werd opgetrokken tot 45
miljoen euro. Deze herberekening is hoofdzakelijk te danken aan de
grotere doeltreffendheid van de kruising van databanken.
Tot slot heeft de minister van Werk de regering een reeks nieuwe
maatregelen voorgesteld die fraude en misbruik in verschillende
domeinen (het win-winplan, de tijdelijke werkloosheid en de
dienstencheques) beter moeten bestrijden. Via al deze maatregelen kan
in 2011 bijkomend 23 miljoen euro bespaard worden.
Voorstellen van de tewerkstellingsmaatregelen van de begroting 2011
1. Verhoging van de werkloosheidsuitkeringen (146 miljoen)
a) Verhoging van de werkloosheidsuitkering via de welvaartsaanpassing
(38 miljoen euro in 2011 en 72,2 miljoen euro op jaarbasis)
Vanaf 1 maart 2011 gaat het concreet om:
* een verhoging met 1,25 procent van het bedrag van de plafonds voor
de bepaling van de bedragen van de werkloosheidsuitkeringen. Dat
geldt zowel voor de plafonds van voltijds werklozen als voor die
van deeltijds werklozen, maar niet voor bruggepensioneerden noch
voor werklozen die bijkomende uitkeringen ontvangen noch voor
oudere grensarbeiders;
* een verhoging van de uitkeringsbedragen voor alleenstaande
werknemers in de tweede periode van 53,8 naar 55 procent.
En vanaf 1 september 2011:
* een stijging van de minimale en forfaitaire uitkeringen met 2
procent.
b) Een supplement van minimum 2 euro per dag voor economisch werkloze
arbeiders
Vanaf 1 januari 2012 heeft een arbeider, voor elke dag dat hij
tijdelijk werkloos is, recht heeft op een supplement bovenop de
werkloosheidsuitkering wegens schorsing van de uitvoering van zijn
arbeidsovereenkomst. Het minimumbedrag van dit supplement wordt bepaald
op 2 euro per dag waarop hij niet heeft kunnen werken. Dit supplement
is ten laste van de werkgever tenzij het via een collectieve
arbeidsovereenkomst, algemeen verbindend verklaard door de Koning, ten
laste wordt gelegd van het Fonds voor Bestaanszekerheid.
c) Verhoging van de uitkering bij economische werkloosheid (64 miljoen
euro op jaarbasis)
De vergoedingen voor werknemers bij economische werkloosheid worden,
structureel, opgetrokken van 60 tot 70 procent van het laatste loon
voor samenwonenden en van 65 tot 75 procent voor alleenstaanden en
gezinshoofden. Deze verhoging geldt voor alle tijdelijke werklozen, dus
zowel voor arbeiders als bedienden.
2. Organisatie van een definitief economisch werkloosheidsstelsel voor
bedienden
Het stelsel van tijdelijke volledige of gedeeltelijke schorsing van de
uitvoering van de arbeidsovereenkomst voor bedienden in ondernemingen
in moeilijkheden wordt definitief gemaakt (4,3 miljoen op jaarbasis).
Om deze moeilijkheden van de onderneming vast te stellen, worden er
twee referentiepunten voorgesteld: hetzij een belangrijke daling (10
procent vergeleken met hetzelfde kwartaal van het jaar 2008) van het
zakencijfer, de productie, of de bestellingen, hetzij een belangrijke
toevlucht tot de tijdelijke werkloosheid voor arbeiders (ten minste 10
procent van het totaal aantal dagen dat wordt aangegeven aan de RSZ).
3. Definitieve regeling van een ontslagpremie voor ontslagen arbeiders (43
miljoen euro op jaarbasis)
De ontslagpremie toegekend aan ontslagen arbeiders blijft tot 31
december 2011 1.666 euro bedragen. Deze wordt vanaf 1 januari 2012
aangepast en verhoogd naargelang de anciënniteit:
* voor de bestaande arbeidsovereenkomsten van arbeiders die worden
ontslagen na 1 januari 2012, bedraagt de premie
+ 1.250 euro voor arbeiders met minder dan 5 jaar anciënniteit;
+ 2.500 euro voor arbeiders met anciënniteit tussen 5 en 10
jaar;
+ 3.750 euro voor arbeiders met meer dan 10 jaar anciënniteit;
* voor de nieuwe arbeidsovereenkomsten van arbeiders die na 1 januari
2012 worden gesloten, bedraagt de premie 1.250 euro.
4. Verhoging van het nettoloon voor de lage lonen (30 miljoen in 2011)
Op voorstel van de minister van Werk wordt het nettoloon per jaar
opgetrokken met maximum 120 euro netto voor de lage lonen, via een
gelijkwaardige belastingverlaging. Voor bedienden betekent dat een
verhoging van hun netto maandloon met 10 euro per maand, voor arbeiders
is dat 10,91 euro, aangezien de som gespreid wordt over 11 maanden.
Het belastingkrediet is gelijk aan 5,7 procent van de vermindering van
de persoonlijke sociale zekerheidsbijdrage van werknemers (werkbonus)
die per 1 januari 2011 werd toegekend met een maximum van 120 euro per
belastbare periode voor 2011. Deze belastingvermindering wordt vanaf
het loon voor de maand april doorgerekend in de bedrijfsvoorheffing.
Dit maximumbedrag komt overeen met 5,7 procent van het maximumbedrag op
jaarbasis van de werkbonus, met name 2.100 euro. Het belastingkrediet
is degressief in functie van het bedrag van het refertemaandloon,
gaande van 120 euro per jaar voor een maandloon tot 1.415 euro, tot 0
euro voor een maandloon hoger dan 2.247,8 euro.
Dit is een nieuwe vooruitgang, zowel in de strijd tegen
werkloosheidsvallen als in de evolutie van de koopkracht van personen
met het minimumloon.
5. Vrijstelling van een eerste schijf van de opzegvergoeding of van het loon
dat tijdens een gepresteerde opzegperiode wordt uitbetaald (17 miljoen in de
eerste fase, 34 miljoen in de definitieve fase)
Een eerste schijf van de opzegvergoeding of van het loon die wordt
uitbetaald tijdens de gepresteerde opzegperiode, wordt vrijgesteld voor
een bedrag van 600 euro in 2012 en 2013, en 1.200 euro vanaf 2014,
zowel voor arbeiders als bedienden. Hierdoor kan het nettobedrag van de
uitgekeerde sommen in geval van ontslag worden opgetrokken.
6. Uitbreiding van de voordelen voor personen ontslagen in het kader van een
herstructurering naar personen ontslagen in het kader van een faillissement
De werknemers die worden ontslagen in het kader van een
herstructurering krijgen een ë herstructureringskaart » toegekend,
waarmee ze kunnen genieten van een aantal voordelen bij aanwerving als
ze bij een nieuwe werkgever aan de slag gaan.
Deze kaart geeft immers recht op:
* Een bijdragevermindering van 1.000 euro voor werknemers jonger dan
45 jaar, gedurende het trimester dat zij in dienst treden en de 4
daaropvolgende trimesters;
* Een bijdragevermindering van 1.000 euro voor werknemers ouder dan
45 jaar, gedurende het trimester dat zij in dienst treden en van
400 euro per trimester gedurende de 16 daaropvolgende trimesters.
Bovendien kan de betrokken werknemer genieten van een persoonlijke
bijdragevermindering van 133 euro per maand, gedurende de maand van
indiensttreding en de 2 daaropvolgende trimesters. Deze voordelen zijn
niet van toepassing als de werknemer jonger is dan 30 jaar en per
kwartaal meer dan 6.030 euro ontvangt of als hij meer is dan 30 jaar en
meer dan 12.000 euro per kwartaal verdient.
De regering heeft beslist om de toekenning van de ë
herstructureringskaart » per 1 juli 2011 uit te breiden naar
werknemers die werden ontslagen in het kader van een faillissement.
Budget: 2,2 miljoen in 2011 en 4,4 miljoen in 2012.
7. Toekenning van de voordelen ACTIVA voor personen met een verminderde
arbeidsgeschiktheid
De regering heeft beslist om een specifieke activeringsmaatregel door
te voeren voor personen met een handicap. Hierdoor zou een werknemer
met verminderde arbeidsgeschiktheid, vanaf de eerste dag dat hij
ingeschreven is als werkzoekende, kunnen genieten van een geactiveerde
uitkering van 500 gedurende 24 maanden. De werkgever kan dat bedrag
aftrekken van het te betalen nettoloon. De werknemer wordt beschouwd
als iemand met een verminderde arbeidsgeschiktheid als hij staat
ingeschreven bij een agentschap voor personen met een handicap.
De regering heeft beslist om, ondanks de lopende zaken, deze
maatregelen in het kader van ACTIVA in 2011 uit te voeren.
Budget: 5 miljoen euro.
8. Fraudebestrijding
De minister van Werk heeft verschillende maatregelen voorgesteld om
fraude te bestrijden, wat 23 miljoen euro moet opbrengen.
a) Dienstencheques
Volgende maatregelen worden genomen om beter misbruiken te voorkomen,
te strijden tegen de inbreuken in het dienstencheque-stelsel en de
erkenningsvoorwaarden te verstrengen:
* De voorwaarden in het kader van faillissementen verstrengen.
Momenteel gaat de uitsluitingsclausule in het kader van een
faillissement uit van een opzettelijke fout. Door deze bepaling te
schrappen, wordt de tekst efficiënter en wordt iedereen die al
betrokken was bij een faillissement, uitgesloten van de erkenning;
* De onderneming moet als voorgaande voorwaarde aan de erkenning
deelnemen aan een informatiesessie;
* In de wet de mogelijkheid invoeren voor het uitgiftebedrijf om de
tussenkomst van de gebruiker niet te betalen aan een onderneming in
overtreding;
* Het gebruik van elektronische dienstencheques algemeen uitbreiden
naar alle ondernemingen (in parallel met het papieren systeem);
* De gebruiker die heeft geknoeid met het gebruik van dienstencheques
in het kader van frauduleuze constructies sanctioneren (verbod om
gedurende een jaar cheques te bestellen);
* De betaling van federale tussenkomsten staken voor ondernemingen
waartegen een onderzoek loopt en waar duidelijk wordt gefraudeerd
(bijvoorbeeld: maximum 2 maanden);
* De sui-generisafdelingen geleidelijk afbouwen en verplichten een
aparte onderneming te creëren. Er wordt een oplossing gezocht voor
de PWAâs, OCMWâs en andere organisaties die afhangen van de
overheid.
Geschatte besparingen: 10 miljoen euro in 2011.
b) Tijdelijke werkloosheid: de elektronische aangifte algemeen
toepassen
De algemene toepassing van de elektronische aangifte voor alle gevallen
van tijdelijke werkloosheid zorgt voor een efficiëntere behandeling en
laat toe gevallen van misbruik beter te identificeren.
Geschatte besparingen: 3,1 miljoen euro in 2011.
c) RVA: een betere coördinatie van de controles
De controlediensten van de RVA worden versterkt door een
coördinatiedienst (15 bijkomende inspecteurs van niveau A) en door het
gebruik van een betere software in de data mining.
Geschatte besparingen: 5 miljoen euro in 2011.
d) ACTIVA en win-win
De regering heeft beslist om de RVA toe te laten zelf onderzoek te doen
naar eventuele gevallen van misbruik en niet alleen maar na een klacht.
De situaties waarbij een werknemer wordt ontslagen om vervolgens terug
aangenomen te worden door dezelfde onderneming om te kunnen genieten
van de voordelen, zullen dus systematisch bestraft worden. Er moet nog
worden bekeken in hoeverre een kruising van de databanken met de RSZ
mogelijk is.
besparingen: 5 miljoen euro in 2011.
Bron: persbericht van het kabinet van de minister van Werk
Â
Source: communiqué de presse du cabinet de la ministre de l'Emploi
Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg -