D66
donderdag 31 maart 2011
Innovatie komt uit de regio
D66-Kamerlid Kees Verhoeven benadrukt minister Verhagen (ELI, CDA) dat
innovatiekracht uit de regio komt. Dat zegt de sociaal-liberaal vandaag
tijdens het overleg over innovatie. De plannen van Verhagen zijn een
ouderwetse benadering innovatie te stimuleren, namelijk gericht op
traditionele bedrijfstakken als chemie en water.
Roze bril
Verhoeven: "Verhagen kijkt met zijn negen innovatiepausen door een roze
bril. Zo komen we nooit terug in de top 5. In de regio ligt onze
kracht. De samenwerking tussen onder meer universiteiten, uitvinders en
het mkb levert een keur aan nieuwe producten en diensten op. Kijk maar
naar Brainport Brabant of Food Valley Wageningen. De aanpak van de
minister is enkel gericht op grote bedrijven in traditionele
bedrijfstakken. Het plan mist scherpte en laat het mkb links liggen,
waar juist veel gebeurt met innovatie."
Schaf verplichte winkelnering af
De sociaal-liberaal wil verder dat het geld anders en vrijer wordt
besteed. Verhoeven: "Nu ligt het geld voor innovatie op één grote
ondoorzichtige hoop. Besteed het geld wijs. Koppel het aan specifieke
thema's. En schaf de verplichte winkelnering af door onderzoekgelden
niet grotendeels aan TNO toe te wijzen. Ook concurrenten moeten de kans
krijgen voor budget in aanmerking te komen."
Complete spreektekst:
Voorzitter,
Als Nederland mee wil doen in de wereld, moeten we investeren. In
kennis. In innovatiekracht. In onderzoek. In ondernemerschap. We willen
in de top 5 van beste kenniseconomieën. Maar Nederland zakt weg. Qua
R&D investeringen van onze bedrijven zijn we zestiende van Europa .
Boven Tsjechië. Maar onder België.
Uit onderzoek blijkt dat ook de overheid te weinig investeert in
onderwijs en onderzoek.
Voorzitter,
Daarom doet D66 vandaag twee voorstellen:
* -
Meer inzetten op de innovatiekracht van regio's.
* -
En meer geld vrijmaken. Dat beter besteed wordt.
Voorzitter,
Innovatie heeft vier onderdelen:
* 1.
Ondernemerschap. Ruimte voor bedrijven.
* 2.
Nederland als locatie. Als vestigingsplaats
* 3.
De kenniseconomie. Zonder kennis geen innovatie.
* 4.
En het Industriebeleid. Hoe versterken we onze kracht?
Over die laatste twee gaat de bedrijfslevenbrief. En aan de
innovatiebrief ging het regeerakkoord vooraf. Met algemene
belastingkorting en algemene instrumenten als de WBSO. Maar met minder
thematische programma's door het FES te schrappen. Die keus was slecht
voor onze innovatiekracht.
En daar verandert de bedrijfslevenbrief weinig aan. Sectordenken is
weer leidend. Centraal aangestuurd vanuit ELI. Grote bedrijven en
traditionele bedrijfstakken staan voorop. Dus lastenverlichting. Ruimte
voor ondernemerschap. Een succesfonds. Maar geen specifieke innovatie
impulsen.
Voorzitter, D66 is kritisch.Het kabinet schenkt oude wijn uit nieuwe
zakken. En geeft sigaren uit eigen doos. Dat is borreltafeleconomie. En
de anderhalf miljard is bijeengeharkt uit bestaand budget. Wil de
minister de totale innovatiebudgetten in beeld brengen, vanaf 2008 tot
2015?
Want het financiële plaatje is onduidelijk.
De Voedingsector zoekt de toegezegde 60 miljoen.
De metaalsector wil onderzoeksgeld claimen.
Terwijl kennisinstellingen vragen naar private cofinanciering.
Door getouwtrek wordt de kloof tussen kennis en bedrijven groter.
Terwijl verzilveren van kennis nu al niet onze grote kracht is.
Daarbij,
Waar en hoeveel is het matchingsgeld voor Europese programma's?
In welk stuk van de 1,5 miljard zit het? Hoeveel was het de afgelopen
jaren?
Voorzitter,
Negen topgebieden kan alleen als echt gekozen wordt. Zonder focus is
High Tech of Chemie veel te breed. Dan krijg je negen glooiende
heuveltjes in plaats van topgebieden. Gaat de minister de topteams
hierop wijzen? Het beleid is eenzijdig op traditionele bedrijfstakken
gericht. En niet het mkb. Maar grote gevestigde bedrijven. Zij vragen.
En kennisinstellingen moeten draaien. Voor 600 miljoen. Met quick wins
ten koste van excellent en fundamenteel onderzoekswerk.
D66 doet twee voorstellen.Allereerst het budget verruimen.
Door Vpb-verlaging en WBSO-verhoging in te ruilen voor specifieke
themaprogramma's. Waarin de toplaag van het mkb actief is.
Daarbij moet het beschikbare geld vrijer stromen. Door het
matchingscriterium ontstaat gedwongen winkelnering, bijvoorbeeld bij
TNO. Is dat de bedoeling? En zo ja, waarom? D66 ziet graag
concurrentie, zodat ook partijen als NIZO (Foodresearch) kansen
krijgen. Is de minister bereid dit anders in te richten?
Ten tweede wil D66 de topgebieden hun regionale basis geven.
Want echte innovatie zit niet in topsectoren. Maar juist in topregio's:
Energy Port Noord-Nederland
Food Valley Wageningen
Brainport Eindhoven
Creative Amsterdam
Mainport Rijnmond
Life Science Leiden
Greenport Westland
Waterbouw Delft
Voorzitter,
Geen bestuurlijke regio's met starre grenzen. Maar dynamische
innovatiekernen met functionele uitlopers. Bijvoorbeeld naar Chemie
cluster Limburg of Biobased Zeeland. Met logistiek als verbindend
element. In deze regio's heeft nabijheid regionale relaties opgeleverd.
Tussen hoofdkantoren. Producenten. Toeleveranciers. Het mkb en
uitvinders. Universiteiten en kennisinstellingen. Regionale
ontwikkelingsmaatschappijen en overheden.
Meer regionale focus heeft voordelen: Meer kans op innovatie, ook
tussen sectoren. Nieuwe product-markt-combinaties. Spill overs. Want de
creatieve industrie is geen klassieke sector. Maar ambacht en high tech
tegelijk.
Houtsnijwerk en games. Plus gerichte inzet van kennis en kapitaal naar
specifieke behoeften Van kasonderhoud in het Westland. Tot snelle ICT
verbindingen in het noorden:
Waarom is de regionale invulling zo beperkt?
Wil de minister de topteams vragen een regionale paragraaf toe te
voegen aan hun actieagenda's?
Tot slot vier zaken:
Gaat de overheid duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen
stimuleren als launching customer?
Hoe zit het met de MKB boegbeelden? We missen de local heroes!
Wanneer komt de Amsterdambrief?
En gaat de minister het Ruimtevaartbudget regelen? Want met een lage
internationale bijdrage komt de positie van ESTEC in Noordwijk onder
druk.
Dank u wel.