Consument vanaf 1 april beter beschermd tegen ongewilde sms-diensten
* Publicatiedatum 31-03-2011
* Soort Pers- en nieuwsberichten
Vanaf 1 april treedt OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie
Autoriteit, op tegen mobiele aanbieders die consumenten dreigen af te
sluiten omdat zij weigeren de kosten voor een ongewild sms-abonnement
te betalen. Mobiele aanbieders mogen een consument namelijk niet meer
tot betaling dwingen als deze betwist daadwerkelijk een sms-abonnement
te zijn aangegaan. De mobiele aanbieder moet de klacht eerst
onderzoeken en kunnen aantonen dat de consument zich willens en wetens
op de sms-dienst heeft geabonneerd. Hoewel mobiele aanbieders niet per
se zelf schuldig zijn aan de sms-misleiding, zijn zij volgens de nieuwe
regels wel verplicht mee te werken aan de oplossing. Zij incasseren
immers het geld voor de sms-diensten via de telefoonrekening en
verdienen eraan. De nieuwe regels zijn opgesteld door het ministerie
van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Mobiele aanbieders die
zich hier niet aan houden, kan OPTA beboeten met maximaal 450.000 euro
per overtreding.
"Mobiele aanbieders moeten misleiding stoppen."
Chris Fonteijn, voorzitter van OPTA in een reactie: "Met deze nieuwe
maatregel staat de consument sterk bij zijn klacht over kosten voor een
sms-abonnement, dat hij niet afgesloten heeft. Mobiele aanbieders
hebben aangekondigd deze klachten zorgvuldig te behandelen. Ik heb er
daarom vertrouwen in dat zij op deze wijze mee gaan helpen met het
bestrijden van sms-misleiding. Doen zij dit niet, dan hoor ik dit graag
via ons informatieloket ConsuWijzer. Dan kan OPTA mobiele aanbieders
aanspreken op hun verantwoordelijkheid."
Sms-filter
Vanaf morgen zijn mobiele aanbieders tevens verplicht hun klanten de
mogelijkheid te bieden hun mobiele nummer te laten blokkeren voor
betaalde sms-diensten. Mobiele aanbieders hebben hiervoor een
sms-filter in het leven geroepen. Consumenten kunnen zich hiervoor
aanmelden via www.smsdienstenfilter.nl. Via deze site kunnen ook ouders
het mobiele nummer van hun kinderen opgeven en ze zo beschermen tegen
een hoge telefoonrekening door betaal-sms'jes.
Sms-spam en misleiding
OPTA en de Consumentenautoriteit hebben beiden een eigen bevoegdheid op
het gebied van sms-fraude. OPTA treedt sinds 2004 op tegen verzenders
van ongevraagde sms-berichten. Begin dit jaar heeft OPTA bijvoorbeeld
nog boetes opgelegd van in totaal 550.000 euro wegens sms-spam.
Daarnaast kan de Consumentenautoriteit misleidende sms-aanbieders
aanpakken. In de zomer van 2010 legde de Consumentenautoriteit nog een
boete op van bijna 1,2 miljoen euro voor misleiding met sms-diensten.
Door de combinatie van optreden door de toezichthouders en een betere
bescherming van de consument moet de overlast van misleiding met
sms-diensten sterk worden teruggedrongen.