Gemeente Gorinchem


De Cirkel krijgt duofiets voor verkeerseducatie

GORINCHEM, 29 maart 2011 - De Cirkel, basisschool voor zeer moeilijk lerende kinderen, krijgt in het kader van School op Seef een duofiets van de gemeente Gorinchem. Op donderdag 31 maart overhandigt wethouder Jack Oostrum de duofiets aan de kinderen van de Cirkel. De kinderen kunnen met deze fiets onder begeleiding van een leerkracht veilig de weg op. Zo kunnen ze, ook met hun beperking, ervaring opdoen in het verkeer. Met als doel dat ze later mogelijk zelfstandig aan het verkeer kunnen deelnemen.

School op Seef
Jonge kinderen zijn passagier in het verkeer, later gaan ze zelfstandig aan het verkeer deelnemen. Daarmee krijgen ze een geheel nieuwe beleving en rol in het verkeer. Om kinderen zo goed mogelijk te begeleiden bij hun veranderende rol in het verkeer worden daarom op basisscholen in Zuid-Holland verkeerslessen gegeven vanuit het programma SCHOOL op SEEF. Ook bij de Cirkel wordt aandacht besteed aan SCHOOL op SEEF. Een veilige schoolomgeving en veilige school-thuisroutes maken daarvan onderdeel uit, en vanaf nu kunnen er ook verkeerslessen gegeven worden met behulp van de duofiets.

Verkeersinzicht met een duofiets
Een duofiets is een tandem waarbij een kind voorop kan zitten. Daarbij heeft de bestuurder goed zicht op het kind en bovendien kan het kind zelf verkeersinzicht ontwikkelen. Daardoor kunnen ook leerlingen met een beperking mogelijk op termijn zelfstandig aan het verkeer gaan deelnemen op een (driewiel)fiets.

Benutten mogelijkheden
De duofiets stond tot voor kort in een depot van de gemeente Gorinchem en werd niet gebruikt. In dit depot staan materialen die de gemeente uitgeeft om mensen te helpen vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Leverancier Doove Mobility is gevraagd de fiets een grondige opknapbeurt te geven, zodat de leerlingen van de Cirkel nog lang plezier kunnen hebben van hun duofiets. Zo zijn de kennis en relaties van de gemeente Gorinchem benut en krijgen de leerlingen van de Cirkel verkeerslessen die binnen hun mogelijkheden liggen.