Nederlands bedrijfsleven liever betrouwbaar dan ondernemend
Persbericht van PR Newswire
AMERSFOORT, Nederland, March 31, 2011 /PRNewswire/ -- Niet
ondernemerschap, maar betrouwbaarheid is de belangrijkste waarde in
Nederlandse organisaties. Een onderzoek uitgevoerd in 8 Europese landen
voor internationaal HR-Consultancy bureau Mercuri Urval , laat
interessante resultaten zien over veranderingsprocessen en waarden in
organisaties.
Nederlandse bedrijfscultuur weinig ondernemend
De Nederlandse bedrijven zijn het meest van alle landen georiënteerd op
betrouwbaarheid, 99% van de Nederlandse managers zegt dat deze waarde
tot de bedrijfwaarden behoord. Het is bijzonder om te zien dat
ondernemerschap als waarde minder geworteld is in Nederlandse bedrijven
(65%) dan gemiddeld in Europa (82%). Nederlanders worden vaak gezien
als een ondernemend volk. Blijkbaar is deze waarde minder geïntrigeerd
in de Nederlandse bedrijfscultuur dan we denken. Tachtig procent van de
bedrijven hebben waarden die de leidraad van het bedrijf vormen. De
eerste vijf waarden die genoemd worden door meer dan 90% van de
Europese managers, zijn redelijk conservatief: betrouwbaarheid,
verantwoordelijkheid, integriteit, veiligheid en identificatie.
Nederland dol op verandering, ook in bedrijfscultuur
Europese managers zien noodzaak voor veranderingen. Het is een vereiste
om open te staan voor veranderingen als bedrijven in de concurrerende
omgeving niet achterop willen raken, vindt 84%. Een werkomgeving zonder
veranderingen is voor de meerderheid van de bedrijven ondenkbaar.
Zestig procent van de managers geeft aan dat ze in 2010 een
veranderingsproces hebben meegemaakt, 55% verwacht dit (mogelijk) in
2011. Veranderingsprocessen worden in Nederland relatief vaker
geïnitieerd (70%) dan gemiddeld genomen (60%). Lagere kosten en hogere
efficiency zijn de belangrijkste doelen van veranderingsprocessen. Voor
Nederland geldt dit nog meer dan gemiddeld genomen in Europa. Veel
veranderingsprocessen richten zich op meerdere doelen, ook zachtere
doelen zoals cultuurveranderingen zijn van belang. Meer dan in welk
ander land dan ook, zijn veranderingen in de bedrijfscultuur een doel
van veranderingsprocessen in Nederland (60% in Nederland versus 39%
gemiddeld).
Doelrealisatie onvoldoende, Nederlandse doelen in lijn met herstellende
economie
Hoewel managers van middelgrote bedrijven veranderingen in het algemeen
ondersteunen, zijn ze niet altijd tevreden over het resultaat. Op een
schaal van 0 tot 100, geven managers een score van 60 betreffende het
realiseren van de doelstellingen. In Nederland ligt dit met 73 iets
hoger dan gemiddeld in Europa. Doelen van toekomstige
veranderingsprocessen zijn ongeveer hetzelfde als in 2010. Hogere
verkoop/ omzet zal in 2011 meer een doel zijn dan het was in 2010
volgens de Nederlandse managers. Dit ligt in lijn met een herstellende
economie. Ook bij toekomstige veranderingsprocessen worden
veranderingen in bedrijfscultuur in Nederland veel vaker genoemd dan
gemiddeld genomen. Bedrijfscultuur is erg belangrijk voor Nederlandse
managers.
Nederlandse poldermodel in bedrijf
Sociale vaardigheden worden door de Nederlandse manager belangrijker
ingeschat dan gemiddeld genomen in Europa. De helft van de Nederlandse
managers vindt dit een zeer belangrijke capaciteit. Dit past bij de
Nederlandse consensus cultuur. De top prioriteiten op de lijst van
capaciteiten die nodig zijn voor veranderingsprocessen volgens Europese
managers zijn: communicatievermogen, het vermogen om anderen te
motiveren, in staat zijn om conflicten op te lossen en in staat zijn
tot samenwerken. Met andere woorden, capaciteiten die sensitiviteit
voor groepsprocessen vragen. Ook in Nederland is het
communicatievermogen de meest belangrijke capaciteit om succesvol bij
te dragen in tijden van verandering. Doelgericht gedrag en
oplossingsgerichtheid zijn in Nederland minder belangrijk dan in andere
Europese landen.
Voor een uitgebreide achtergrond van het onderzoek, kijk op:
http://www.mercuriurval.nl
Mercuri Urval is een internationale adviesorganisatie met meer dan 80
kantoren in 25 landen. Ze ondersteunt klanten bij het implementeren van
hun strategie, het oplossen van management issues en het identificeren
en optimaliseren van menselijke capaciteiten, door: Strategic
Recruitment , Board & Executive, Assessment, Business Coaching en
Talent Management. Mercuri Urval is een onafhankelijke
privéonderneming, opgericht in Zweden in 1967.
---------------------------------
Onderzoeksmethode : Tussen december 2010 en januari 2011 voerde
Reimund Research in opdracht van Mercuri Urval een telefonische enquête
uit bij 800 managers van lagere managementposities tot topmanagement in
middelgrote organisaties in België, Duitsland, Frankrijk, Italië,
Nederland, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Mercuri Urval BV Nederland
Wilma Buis
Managing Director
+31(0)33-4501400
Mercuri Urval AG
CONTACT: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Mercuri Urval
BVNederland, Wilma Buis, Managing Director, +31(0)33-4501400