Persbericht 29 maart 2011
Mediabedrijven: cloud computing omarmen of verdwijnen
Traditionele mediabedrijven staan op een kruispunt: meedoen met de digitale revolutie van het zogeheten cloud computing of op oude voet verder gaan en waarschijnlijk verdwijnen. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Bart Bogaert aan de Universiteit van Tilburg.
Cloud computing lijkt de zoveelste hype, een buzz word zoals er zo vele zijn in de wereld van technologie en nieuwe media. Maar hoewel er in de praktijk nog vele obstakels zijn, blijkt uit het onderzoek van Bart Bogaert, is iedere kenner het er over eens: het gaat om een fundamentele verandering, een revolutie die zich laat vergelijken met de opkomst van de pc. Ook toen moesten bedrijven op tijd overstappen, wilden ze overleven.
Cloud computing houdt in dat niet langer krachtige pc's met geavanceerde software nodig zijn, maar dat services via het net worden aangeboden, inclusief de bijbehorende software en opslag- en rekencapaciteit. Voorbeelden zijn Facebook of Youtube - maar de mogelijkheden zijn oneindig. Bogaert: "Het idee is dat op elk moment en van welk punt ook, de service toegankelijk is. Een krachtige pc is geen vereiste. De kracht komt naar jou toe. In feite is die nieuwe pc niet meer dan een window, een tablet dat toegang biedt tot de cloud: een netwerkomgeving met services."
Cloud computing biedt de kans om technologie efficiënter te gebruiken. Het aanbod verandert van geïntegreerd naar geconnecteerd: niet langer alle services bij één bedrijf, maar een consument die kan kiezen uit vele aanbieders. Maak je een film, dan kies je via het net één aanbieder die de ondertiteling verzorgt, een ander voor de special effects, et cetera. "Op deze mogelijkheid van connectie zijn traditionele mediabedrijven - krant, boek, radio, TV - niet ingespeeld", zegt Bogaert. "Mediabedrijven zijn geen late adopters, maar last adopters. Ze houden vast aan dure productietechnologie - papierdruk, digitale film- en fotomontage - die veel goedkoper via services op het net is 'binnen te halen'. Bovendien sprokkelt de nieuwsconsument tegenwoordig via verschillende aanbieders op het net het nieuws bij elkaar - denk aan Google News. De vraag is: ben je als medium slechts een mediator, of ga je nog informatie aanbieden? En in geval van dat laatste: maak je gebruik van professionele
journalisten, of laat je Janssen, die de sport in zijn regio fanatiek volgt - schrijven in zogeheten news groups?"
Het onderzoek van Bogaert geeft aan hoe mediabedrijven het beste op cloud computing in kunnen spelen. Hij onderzocht verschillende bedrijfsmodellen, en beschrijft hoe blokkerende factoren (zoals never change a winning team) van een technologische rem in een technologische voorsprong kunnen worden veranderd.
Universiteit van Tilburg