Nieuws
30 maart 2011
Cao-overleg supermarkten verloopt moeizaam
Werkgevers weigeren erkenning van misstanden
Afgelopen maandag 28 maart heeft CNV Dienstenbond met werkgevers voor
een derde keer geprobeerd te onderhandelen over een nieuwe cao. Het was
een merkwaardige dag, werkgevers willen niet erkennen dat er
structureel iets mis is in de branche en vakbonden willen juist die
erkenning.
Al jaren wordt door vakbonden aangetoond dat structureel de cao niet
nageleefd wordt door supermarktwerkgevers. Voor de meeste medewerkers
niets nieuws, zij hebben dagelijks te maken met niet betaalde
afhelpkwartiertjes, leeftijdsdiscriminatie, toeslagen die niet betaald
worden en nu weer het beginnende circus met betrekking tot het
verplichten om te werken op zon- en feestdagen (zoals Koninginnedag).
Toch willen werkgevers dat afdoen als incidenten en ontkennen zij
glashard dat er iets mis is in de branche.
CNV Dienstenbond heeft een belangrijke voorwaarde gesteld voor het
overleg; als de nodige erkenning niet komt, heeft het ook niet zoveel
zin om te onderhandelen. Want, wel goede dingen in de cao afspreken die
door de lokale supermarkten weer afgepakt worden? Leuk, een goede
loonsverhoging, maar als je afhelpkwartiertje niet betaald wordt en
elke keer weer in de zakken van werkgevers verdwijnt, schieten
medewerkers er niets mee op. Werkgevers op hun beurt willen graag weten
in welk filiaal met welke medewerker er wat aan de hand is, om het
probleem op te lossen. Maar dergelijk "incidentenmanagement" lost niets
op, structurele oplossingen zijn nodig. Los van het feit dat veel
medewerkers bang zijn om te vertellen wat er aan de hand is, omdat dat
tot represailles kan leiden.
De door Albert Heijn in 2003 gestarte prijzenoorlog is een
kostenoorlog. Zo goedkoop mogelijk met een zo hoog mogelijk rendement
moeten winkels draaien. De effecten maken medewerkers mee, forse
flexibiliteit, heel veel jonge (=goedkope) arbeidskrachten en het
stelselmatig opzoeken en overschrijden van de grenzen van wetgeving en
de cao om kosten terug te brengen. Werkgevers zeggen letterlijk dat de
concurrentiestrijd keihard is en dat er naar kosten gekeken moet
worden; met andere woorden, de medewerker betaalt de prijzenoorlog. CNV
Dienstenbond vindt dat dat gestopt moet worden. Concurrentie moet op
kwaliteit gevoerd worden, op service, het respect voor de > 250.000
medewerkers moet terug op de winkelvloer. Onze cao-voorstellen zijn
daar ook op gericht, zie de vorige Info.
23 mei gaan we verder met onderhandelen. In de tussentijd zullen we nog
meer medewerkers vragen om hun ervaringen in de supermarkt (eventueel
anoniem) met ons te delen, zodat werkgevers de volgende keer geen
enkele reden meer hebben om te ontkennen dat er iets helemaal mis is.
De komende weken krijg je daar nog over te horen.
Herken je het bovenstaande, speelt dat in jouw winkel? Laat je horen op
de supermarktwebsite www.ikwerkindesupermarkt.nl Maar ook je
ongeorganiseerde collega, laat ze reageren! Hoe meer reacties, hoe
beter!
Voor vragen en/of opmerkingen over deze Info, kunt u contact opnemen
met uw bestuurder, Fedde Monsma. Telefoon: 023 - 5651052 of e-mail:
supermarkten@remove-this.cnvdibo.nl Of kijk op internet:
www.cnvdienstenbond.nl/supermarkten De bestuurder kunt u ook volgen op
Twitter: www.twitter.com/FeddeMonsma (@FeddeMonsma)
Dienstenbond CNV