Dienstenbond CNV

Nieuws

30 maart 2011

Cao-overleg supermarkten verloopt moeizaam

Werkgevers weigeren erkenning van misstanden

Afgelopen maandag 28 maart heeft CNV Dienstenbond met werkgevers voor een derde keer geprobeerd te onderhandelen over een nieuwe cao. Het was een merkwaardige dag, werkgevers willen niet erkennen dat er structureel iets mis is in de branche en vakbonden willen juist die erkenning.

Al jaren wordt door vakbonden aangetoond dat structureel de cao niet nageleefd wordt door supermarktwerkgevers. Voor de meeste medewerkers niets nieuws, zij hebben dagelijks te maken met niet betaalde afhelpkwartiertjes, leeftijdsdiscriminatie, toeslagen die niet betaald worden en nu weer het beginnende circus met betrekking tot het verplichten om te werken op zon- en feestdagen (zoals Koninginnedag). Toch willen werkgevers dat afdoen als incidenten en ontkennen zij glashard dat er iets mis is in de branche.

CNV Dienstenbond heeft een belangrijke voorwaarde gesteld voor het overleg; als de nodige erkenning niet komt, heeft het ook niet zoveel zin om te onderhandelen. Want, wel goede dingen in de cao afspreken die door de lokale supermarkten weer afgepakt worden? Leuk, een goede loonsverhoging, maar als je afhelpkwartiertje niet betaald wordt en elke keer weer in de zakken van werkgevers verdwijnt, schieten medewerkers er niets mee op. Werkgevers op hun beurt willen graag weten in welk filiaal met welke medewerker er wat aan de hand is, om het probleem op te lossen. Maar dergelijk "incidentenmanagement" lost niets op, structurele oplossingen zijn nodig. Los van het feit dat veel medewerkers bang zijn om te vertellen wat er aan de hand is, omdat dat tot represailles kan leiden.

De door Albert Heijn in 2003 gestarte prijzenoorlog is een kostenoorlog. Zo goedkoop mogelijk met een zo hoog mogelijk rendement moeten winkels draaien. De effecten maken medewerkers mee, forse flexibiliteit, heel veel jonge (=goedkope) arbeidskrachten en het stelselmatig opzoeken en overschrijden van de grenzen van wetgeving en de cao om kosten terug te brengen. Werkgevers zeggen letterlijk dat de concurrentiestrijd keihard is en dat er naar kosten gekeken moet worden; met andere woorden, de medewerker betaalt de prijzenoorlog. CNV Dienstenbond vindt dat dat gestopt moet worden. Concurrentie moet op kwaliteit gevoerd worden, op service, het respect voor de > 250.000 medewerkers moet terug op de winkelvloer. Onze cao-voorstellen zijn daar ook op gericht, zie de vorige Info.

23 mei gaan we verder met onderhandelen. In de tussentijd zullen we nog meer medewerkers vragen om hun ervaringen in de supermarkt (eventueel anoniem) met ons te delen, zodat werkgevers de volgende keer geen enkele reden meer hebben om te ontkennen dat er iets helemaal mis is. De komende weken krijg je daar nog over te horen.

Herken je het bovenstaande, speelt dat in jouw winkel? Laat je horen op de supermarktwebsite www.ikwerkindesupermarkt.nl Maar ook je ongeorganiseerde collega, laat ze reageren! Hoe meer reacties, hoe beter!

Voor vragen en/of opmerkingen over deze Info, kunt u contact opnemen met uw bestuurder, Fedde Monsma. Telefoon: 023 - 5651052 of e-mail: supermarkten@remove-this.cnvdibo.nl Of kijk op internet: www.cnvdienstenbond.nl/supermarkten De bestuurder kunt u ook volgen op Twitter: www.twitter.com/FeddeMonsma (@FeddeMonsma)