Deelname aan het verkeer leidt tot gezondheidseffecten.
Arnhem, 30 maart 2011- Iedere individuele deelnemer aan het verkeer
staat bloot aan luchtverontreiniging. Kleine gezondheidseffecten zijn
hiervan het gevolg. Vele kleine effecten kunnen leiden tot serieuze
volksgezondheidsproblemen. Het is daarom goed dat gemeenten en
provincies de consequenties van luchtverontreiniging realiseren en daar
rekening mee houden bij de aanleg van een fietspad en of weg. Dit zijn
bevindingen naar aanleiding van het promotieonderzoek dat Moniek
Zuurbier heeft gedaan bij de GGD Veiligheids- en Gezondheidsregio
Gelderland-Midden en Universiteit Utrecht.
Onderzoek
In het verkeer is de blootstelling aan luchtverontreiniging hoog, wat
tot effecten op de longen leidt. Moniek Zuurbier heeft de blootstelling
aan luchtverontreiniging gemeten van mensen die per bus, auto en fiets
reisden. Uit het onderzoek blijkt dat de blootstelling aan fijn stof en
roet in het verkeer hoog zijn. De concentraties in het verkeer zijn tot
4 keer hoger dan op verkeersluwe locaties in de stad. In het onderzoek
is ook de blootstelling in trolleybussen ten opzichte van dieselbussen
vergeleken. De blootstelling aan fijn stof en roet van buspassagiers
was in dieselbussen tot 40% hoger dan in trolleybussen. Op fietsroutes
met veel autoverkeer was de blootstelling tot 40% hoger dan op
fietsroutes met minder autoverkeer.
Gezondheidseffecten
Welke de acute gezondheidseffecten zijn van blootstelling aan
luchtverontreiniging in het verkeer, is onderzocht door bij gezonde
vrijwilligers voor en na de verkeersdeelname gezondheidsmetingen te
doen. Uit het onderzoek blijkt dat twee uur blootstelling in het
verkeer een meetbaar effect heeft op de longfunctie. Naast de al langer
bekende langdurige effecten van luchtverontreiniging is dit aanleiding
om de uitstoot van schadelijke stoffen door het verkeer te verder te
beperken.
Nederlanders brengen gemiddeld n uur per dag in het verkeer door, zegt
Zuurbier. Ook al is het effect dat wij vonden op de gezondheid van
gezonde vrijwilligers klein, omdat iedereen is blootgesteld aan
luchtverontreiniging in het verkeer, is dit wel van groot belang voor
de volksgezondheid.
Zuurbier legt de verantwoordelijkheid voor het verlagen van de
blootstelling zowel bij (lokale) overheden als bij de mensen zelf.
Advies
Lokale overheden kunnen zorgen dat doorgaande fietsroutes worden
aangelegd die zijn gescheiden van het gemotoriseerd verkeer, of liggen
langs wegen met weinig verkeer. Dat zal de blootstelling van fietsers
verminderen. Ook kunnen er bijvoorbeeld eisen gesteld worden aan de
uitstoot van bussen in de aanbesteding van OV concessies. Schoner
openbaar vervoer leidt tot lagere blootstelling aan
luchtverontreiniging in de bus, naast gunstige effecten voor de
luchtverontreiniging buiten. Fietsers kunnen zelf hun blootstelling
verlagen door te kiezen voor verkeersluwe routes. Het zou helpen als
fietsrouteplanners ook routes met lage luchtverontreiniging tonen. En
als iedereen meer zou fietsen in plaats van autorijden, dan zou dat
natuurlijk ook gunstig zijn voor de blootstelling van iedereen.
Hulpverlening Gelderland Midden