Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)



Connexxion belooft beterschap service OV-chipkaart De komende maanden zal Connexxion diverse verbeteringen doorvoeren in de service rond de OV-chipkaart. Dit heeft de vervoerder laten weten in een reactie op een brief van Rover waarin verschillende problemen met OV-chipkaartservice van Connexxion werden aangekaart. Verbeteringen die Connexxion heeft toegezegd zijn onder meer een gratis antwoordnummer voor declaratieformulieren en verbeteringen in de software van in- en uitcheckapparatuur. Rover is tevreden met het antwoord van Connexxion.

Enkele weken geleden stuurde Rover een brief aan Connexxion met het dringend verzoek per direct verbeteringen door te voeren in de service rond de OV-chipkaart. Veruit de meeste OV-chipkaart klachten die Rover bereiken, hebben betrekking op Connexxion. Reizigers melden bijvoorbeeld dat de OV-chipkaartapparatuur van Connexxion vaak defect is waardoor het niet mogelijk is uit te checken en daarom te veel geld van de chipkaart wordt afgeschreven. Ook bij abonnementhouders wordt regelmatig ten onrechte geld afgeschreven wanneer zij in- en uitchecken. Reizigers moeten vaak veel moeite doen om hun onterecht afgeschreven geld terug te krijgen en hier zelfs kosten voor maken door zelf een postzegel op het restitutieformulier te moeten plakken.

Connexxion heeft Rover inmiddels gemeld de door Rover gesignaleerde klachten serieus te nemen en hier aan tegemoet te zullen komen. Zo zal een gratis antwoordnummer worden ingesteld zodat klanten gratis hun uitstapbewijs kunnen versturen na een fout met het uitchecken. Ook wordt gewerkt aan een mogelijkheid om restitutieformulieren via een webapplicatie te kunnen indienen. Daarnaast werkt Connexxion aan verbeteringen in de software voor de in- en uitcheckapparatuur. Daarbij zal ook de software worden verbeterd die de positiebepaling van bussen mogelijk maakt, om hierbij fouten te voorkomen. Tot slot gaat Connexxion het communicatieproces rond restitutieverzoeken nogmaals onder de loep nemen.

De verbeteringen vergen enige maanden uitvoertijd, Connexxion verwacht in het voorjaar van 2011 gereed te zijn. Rover is tevreden met deze toezeggingen van Connexxion en hoopt snel een afname van klachten te merken. Pagina geplaatst: 30 maart 2011


----------