Ingezonden persbericht
Persbericht
Burgerlijk zijn is heel modern
Amsterdam, 30 maart 2011 - Is het dragen van Uggs burgerlijk? Ja! Is kinderen van school halen met de bakfiets burgerlijk? Ja! Maar is dat erg? Nee! Want burgerlijkheid is niet langer iets waar we ons voor moeten schamen. Dat blijkt uit een onderzoek van Viva.nl onder ruim 1000 Nederlandse vrouwen.
Burgerlijkheid is een begrip dat zich opnieuw heeft uitgevonden. De helft van de vrouwen verstaat iets anders onder burgerlijkheid dan in het woordenboek staat. Saai, gewoon en doorsnee is niet meer van toepassing anno 2011. Op burgerlijkheid wordt niet langer een negatief stempel gedrukt.
Sushi en de homovriend
'Burgerlijk zijn we allemaal, alleen vult iedereen dat op zijn eigen manier in,' zeggen zeven van de tien vrouwen. 39% van de ondervraagden vrouwen maakt onderscheid tussen ouderwetse en moderne burgerlijkheid. En aan die nieuwe burgerlijkheid doen we allemaal mee. Met onze Uggs, Björn Borg onderbroeken, de bakfiets, sushi en de homovriend.
Top 3 ouderwetse burgerlijkheid
1 Dezelfde jas/trui aan als je partner (68%)
2 Tupperware party (48%)
3 Met het hele gezin naar de meubelboulevard (39%)
Top 3 moderne burgerlijkheid
1 Met de bakfiets de kinderen van school halen (28%)
2 Het dragen van Uggs en Björn Borg onderbroeken (23%)
3 Prosecco drinken met vriendinnen (19%)
De angst is weg
Drie kwart van de respondenten is helemaal niet bang om burgerlijk te worden of te zijn. Slechts 14% zegt hem toch wel te knijpen om als burgerlijk bestempeld te worden. De voornaamste reden om bang te zijn voor burgerlijkheid, is dat je dan meegaat met de massa zonder daar zelf nog enige invloed op te hebben. De helft van de vrouwen vindt dat burgerlijk zijn niet wil zegen dat je niet open staat voor nieuwe dingen. Een derde van de ondervraagden vindt stellen die samenwonen, trouwen en kinderen krijgen, toch wel erg burgerlijk.
Thuisblijven is hip
De tijd van bordspellen is geweest, maar lekker thuisblijven is populairder dan ooit. Zo blijkt uit de vraag hoe vrouwen het liefst hun vrije tijd besteden. De meest populaire burgerlijke tijdbestedingen zijn shoppen (40%), boodschappen doen (57%), met een huispak op de bank zitten (42%), met vrienden thuis een drankje drinken (44%) en film kijken met vrienden (39%).
Burgerlijkheid en tradities
Volgens Ineke Strouken, directrice van het Nederlands Centrum voor de Volkscultuur, zijn veel dingen die nu hip en modern lijken in feite burgerlijke tradities die wij aangepast hebben aan de tijd en ons eigen leven. De ondervraagden zijn het hier voor een groot deel mee eens, want zeven op de tien vrouwen denkt namelijk dat burgerlijkheid gepaard gaat met tradities. Ook beweert 62% van de vrouwen dat trends die omarmd worden door de samenleving, onder moderne burgerlijkheid vallen.
Over het onderzoek
Het onderzoek naar burgerlijkheid is uitgevoerd onder 1043 vrouwen tussen de 20 en 50 jaar. De vragen richtten zich op ouderwetse en moderne burgerlijkheid, tradities en vrijetijdsbesteding.
Sanoma Uitgevers en Sanoma Digital = Sanoma Media Netherlands
Sanoma Uitgevers en Sanoma Digital gaan per 5 april 2011 één naam hanteren: Sanoma Media Netherlands. Sanoma Media is met haar publiekstijdschriften, custom media magazines, events, websites, mobiele sites, mobiele apps en iPad apps het grootste Mediabedrijf in bereik in Nederland. Sanoma Media bereikt met al haar media circa 90% van de Nederlandse bevolking (13+) en 80% van alle internetters (13+) in Nederland.
Sanoma heeft een rijk portfolio met meer dan 100 uiteenlopende A-merken waaronder AutoWeek, Donald Duck, delicious., Flow, Kieskeurig.nl, Libelle, Margriet, NU.nl, Viva, Vrouwonline.nl, SchoolBANK.nl en Startpagina.nl.
Meer informatie over Sanoma Digital en Sanoma Uitgevers vind je op www.sanomadigital.nl of www.sanoma-uitgevers.nl.
Volg ons op Twitter: twitter.com/sanomadigitalNL
Noot voor redacties
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met (