Consumentenautoriteit
helpt consument betrouwbaarheid webshop te beoordelen
Webshop oké of ojé? ConsuWijzer Online ShopScan helpt consument
betrouwbaarheid webshop te beoordelen
30 maart 2011 | Nieuwsbericht
Om consumenten te helpen bij het beoordelen van de betrouwbaarheid van
webshops heeft ConsuWijzer de Online ShopScan ontwikkeld. Door een
beperkt aantal vragen over de webshop te beantwoorden, kan de consument
zich tijdens het webwinkelen snel een oordeel vormen over het bedrijf
achter de webshop. Hij kan dan zelf bepalen of hij al dan niet zaken
wil doen met dit bedrijf.
De komende vier weken voert ConsuWijzer campagne om consumenten te
wijzen op hun rechten bij het kopen via internet. Pauline Bijlenga,
hoofd ConsuWijzer: 'Consumenten kiezen steeds meer voor het gemak van
online shoppen. Meestal verloopt dat prima. Soms is de consument
onzeker over de betrouwbaarheid van de aanbieder. Deze shopscan biedt
hem houvast om zich vooraf een oordeel te vormen.' De campagne is het
initiatief van de Consumentenautoriteit, een van de toezichthouders
achter ConsuWijzer.
Steeds meer consumenten doen hun aankopen via internet. Internet is een
laagdrempelige, eenvoudige en flexibele manier om je aankopen te doen.
In de meeste gevallen is de consument tevreden: de consument ontvangt
wat hij besteld heeft en op tijd. Als het product toch niet aan zijn
verwachtingen voldoet, heeft hij meestal het recht om het binnen de
bedenktijd van zeven werkdagen zonder opgaaf van redenen terug te
sturen. Maar het gaat niet altijd goed. Dan kan goedkoop ook duurkoop
worden. Dit blijkt helaas vaak pas achteraf, als het te laat is. De
Online ShopScan helpt consumenten om vóór de aankoop de betrouwbaarheid
van het bedrijf achter de webshop te beoordelen. De shopscan kan worden
geopend in een apart scherm tijdens het shoppen. Afhankelijk van het
aantal positieve of negatieve antwoorden kan de consument bepalen of
hij de webshop 'OK of Ojé' vindt.
Meldingen bij ConsuWijzer
De inhoud van de online shopscan is gebaseerd op de vragen en klachten
die ConsuWijzer ontvangt over online aankopen. Dit zijn, behalve
klachten over garantie, de volgende zaken die specifiek zijn voor kopen
via internet:
1. product wordt niet geleverd maar is wel al betaald
2. klant wil binnen de bedenktijd van de koop afzien, maar de webshop
weigert dit
3. product is binnen bedenktijd teruggestuurd, maar het geld wordt
niet teruggestort
Op www.consuwijzer.nl vindt de consument specifieke informatie over
zijn rechten als hij via internet aankopen doet. In de campagne zal aan
de volgende punten aandacht worden geschonken:
* Hoe zit het met (aan)betalen?
* Ik heb het product binnen de bedenktijd teruggestuurd. Welk bedrag
moet ik terugkrijgen? Moet ik genoegen nemen met een tegoedbon?
* Wanneer moet de webshop extra kosten, zoals verzend- en
administratiekosten, melden?
* Ik heb vier weken geleden een bestelling geplaatst en betaald. Het
product zou binnen een week geleverd worden maar ik heb nog niets
ontvangen. Wat kan ik doen?
* Heb ik ook recht op garantie als ik iets via internet heb gekocht?
De Consumentenautoriteit heeft oneerlijke handelspraktijken online als
een van de speerpunten op haar Agenda staan voor 2011. Zij kan optreden
tegen bedrijven die de regels overtreden. Deze campagne past in het
kader van 'Fraud Prevention Month', een initiatief van het mondiale
netwerk van consumententoezichthouders ICPEN om consumenten te
attenderen op misleidende praktijken. De Consumentenautoriteit is
momenteel voorzitter van dit netwerk.
Fraude met financiële producten
Tegelijkertijd met de campagne van ConsuWijzer attendeert de Autoriteit
Financiële Markten (AFM) de consument op de gevaren met de aankoop van
financiële producten en diensten via internet. Op hun website
www.afm.nl/consumenten is een checklist te vinden waarmee consumenten
kunnen bepalen of zij wel of niet met een betrouwbare aanbieder van
doen hebben.
Shopscan voor internetondernemers
Om ondernemers te laten nagaan of hun website wel aan de regels voldoet
hebben de Belastingdienst en de Consumentenautoriteit een eenvoudige
test ontwikkeld.