Consumentenautoriteit


helpt consument betrouwbaarheid webshop te beoordelen

Webshop oké of ojé? ConsuWijzer Online ShopScan helpt consument betrouwbaarheid webshop te beoordelen

30 maart 2011 | Nieuwsbericht

Om consumenten te helpen bij het beoordelen van de betrouwbaarheid van webshops heeft ConsuWijzer de Online ShopScan ontwikkeld. Door een beperkt aantal vragen over de webshop te beantwoorden, kan de consument zich tijdens het webwinkelen snel een oordeel vormen over het bedrijf achter de webshop. Hij kan dan zelf bepalen of hij al dan niet zaken wil doen met dit bedrijf.

De komende vier weken voert ConsuWijzer campagne om consumenten te wijzen op hun rechten bij het kopen via internet. Pauline Bijlenga, hoofd ConsuWijzer: 'Consumenten kiezen steeds meer voor het gemak van online shoppen. Meestal verloopt dat prima. Soms is de consument onzeker over de betrouwbaarheid van de aanbieder. Deze shopscan biedt hem houvast om zich vooraf een oordeel te vormen.' De campagne is het initiatief van de Consumentenautoriteit, een van de toezichthouders achter ConsuWijzer.

Steeds meer consumenten doen hun aankopen via internet. Internet is een laagdrempelige, eenvoudige en flexibele manier om je aankopen te doen. In de meeste gevallen is de consument tevreden: de consument ontvangt wat hij besteld heeft en op tijd. Als het product toch niet aan zijn verwachtingen voldoet, heeft hij meestal het recht om het binnen de bedenktijd van zeven werkdagen zonder opgaaf van redenen terug te sturen. Maar het gaat niet altijd goed. Dan kan goedkoop ook duurkoop worden. Dit blijkt helaas vaak pas achteraf, als het te laat is. De Online ShopScan helpt consumenten om vóór de aankoop de betrouwbaarheid van het bedrijf achter de webshop te beoordelen. De shopscan kan worden geopend in een apart scherm tijdens het shoppen. Afhankelijk van het aantal positieve of negatieve antwoorden kan de consument bepalen of hij de webshop 'OK of Ojé' vindt.

Meldingen bij ConsuWijzer

De inhoud van de online shopscan is gebaseerd op de vragen en klachten die ConsuWijzer ontvangt over online aankopen. Dit zijn, behalve klachten over garantie, de volgende zaken die specifiek zijn voor kopen via internet:

1. product wordt niet geleverd maar is wel al betaald
2. klant wil binnen de bedenktijd van de koop afzien, maar de webshop weigert dit

3. product is binnen bedenktijd teruggestuurd, maar het geld wordt niet teruggestort

Op www.consuwijzer.nl vindt de consument specifieke informatie over zijn rechten als hij via internet aankopen doet. In de campagne zal aan de volgende punten aandacht worden geschonken:

* Hoe zit het met (aan)betalen?

* Ik heb het product binnen de bedenktijd teruggestuurd. Welk bedrag moet ik terugkrijgen? Moet ik genoegen nemen met een tegoedbon?
* Wanneer moet de webshop extra kosten, zoals verzend- en administratiekosten, melden?

* Ik heb vier weken geleden een bestelling geplaatst en betaald. Het product zou binnen een week geleverd worden maar ik heb nog niets ontvangen. Wat kan ik doen?

* Heb ik ook recht op garantie als ik iets via internet heb gekocht?

De Consumentenautoriteit heeft oneerlijke handelspraktijken online als een van de speerpunten op haar Agenda staan voor 2011. Zij kan optreden tegen bedrijven die de regels overtreden. Deze campagne past in het kader van 'Fraud Prevention Month', een initiatief van het mondiale netwerk van consumententoezichthouders ICPEN om consumenten te attenderen op misleidende praktijken. De Consumentenautoriteit is momenteel voorzitter van dit netwerk.

Fraude met financiële producten

Tegelijkertijd met de campagne van ConsuWijzer attendeert de Autoriteit Financiële Markten (AFM) de consument op de gevaren met de aankoop van financiële producten en diensten via internet. Op hun website www.afm.nl/consumenten is een checklist te vinden waarmee consumenten kunnen bepalen of zij wel of niet met een betrouwbare aanbieder van doen hebben.

Shopscan voor internetondernemers

Om ondernemers te laten nagaan of hun website wel aan de regels voldoet hebben de Belastingdienst en de Consumentenautoriteit een eenvoudige test ontwikkeld.