Gemeente Zederik
Eerste horecaoverleg in het gemeentehuis
Op maandag 21 maart jl. vond voor de eerste keer een horecaoverleg
plaats waarbij lokale horecaondernemers, bestuursleden van
alcoholverstrekkende instellingen, de politie en de gemeente elkaar
ontmoetten.
Doel van het horecaoverleg is om een dialoog op te starten en een brug
slaan tussen de verschillende partijen. Dat moet ertoe leiden dat de
verstrekking van alcohol goed wordt geregeld en dat de problemen
daaromtrent gezamenlijk worden aangepakt.
Het overleg vond plaats in de trouwzaal van het gemeentehuis. "Een
symbolische plaats" zo vertelde burgemeester Coert J.J. van Ee. "In een
trouwzaal ga je een verbintenis aan en dat is ook wat wij als gemeente
graag met u willen". Van de 35 vergunninghouders waren er 21
bedrijven/instellingen vertegenwoordigd.
Burgemeester Van Ee en een juridisch medewerker gingen voor de pauze in
op de beleidsmatige en juridische kant van het onderwerp. Daarbij
kwamen onder andere vergunningverlening, terrasregels, sluitingstijden
en alcoholverstrekking tijdens evenementen aan de orde. De burgemeester
ging ook in op het belang van toezicht en handhaving.
Horeca ondernemers, bestuursleden van alcoholverstrekkende
organisaties, de politie en de gemeente aan tafel voor hun eerste
horecaoverleg
Na de pauze was er aandacht voor het thema alcohol en drugs. Wethouder
Freije en een beleidsmedewerker prsenteerden confronterende cijfers
over het drank- en drugsgebruik in onze gemeente. Aansluitend werd
gediscussieerd over de rol die de horecaondernemers kunnen vervullen in
het terugdringen van het alcohol- en drugsmisbruik onder met name
jongeren.
Afgesproken is dat er drie tot vier keer per jaar een horecaoverleg
wordt georganiseerd. Er wordt een horecaplatform ingesteld waarin een
afvaardiging van de doelgroepen deelneemt. De gemeente neemt hiertoe
het initiatief.