Gemeente Rotterdam

proveniersplein krijgt inrichting met accent op langzaam verkeer

25 maart 2011 | Deelgemeente Noord | persbericht

Het Proveniersplein aan de noordzijde van het Centraal Station krijgt een inrichting die vooral gericht is op een goede en veilige afwikkeling van het langzaam verkeer. Dat heeft het dagelijks bestuur van Noord besloten. Deze keuze wijkt af van het Programma van Eisen dat de deelraad in 2008 heeft vastgesteld. Daarin ligt het accent meer op de stedenbouwkundige kwaliteit van de omgeving en uitstraling van het gebied. De deelraad wordt gevraagd wijzigingen alsnog goed te keuren.

Door voortschrijdend inzicht heeft het bestuur van Noord besloten om te kiezen voor het accent op langzaam verkeer. Dit besluit is ingegeven door de grote aantallen reizigers, voetgangers, fietsers en automobilisten in het CS-gebied. Onoverzichtelijke en gevaarlijke situaties moeten zoveel mogelijk worden voorkomen.

In het in 2008 vastgestelde Programma van Eisen is geen besluit genomen over de ligging van de tramhaltes. Dat bleek wel nodig te zijn. Het bestuur heeft nu besloten dat deze haltes op het Proveniersplein voor het CS-gebouw blijven liggen. Dat is voor voetgangers en fietsers overzichtelijk en zo veilig mogelijk. Reizigers hoeven door deze ligging bijvoorbeeld minder fietspaden en rijbanen over te steken om bij de haltes te komen. Door deze keuze is het niet meer gewenst om de Spoorsingel en Proveniersingel met elkaar te verbinden en er een brug overheen aan te leggen. Dat maakt wel deel uit van het vastgestelde Programma van Eisen.

Aangezien de deelraad het Programma van Eisen heeft vastgesteld, wordt nu de deelraad gevraagd om het Programma van Eisen te wijzigen. De deelraad van Noord buigt zich 26 mei over dit voorstel.

Varianten

In het Programma van Eisen staan de randvoorwaarden en kaders voor de inrichting van het Proveniersplein. In het Inrichtingsplan staat concreet uitgewerkt hoe de inrichting van het Proveniersplein gestalte krijgt. De dS+V heeft als voorbereiding zes varianten geschetst. Bij een aantal varianten krijgen landschap en een aantrekkelijke woonomgeving het accent. Andere varianten zijn meer gericht op een overzichtelijke afwikkeling van het verkeer waarbij verschillende verkeersstromen zo veel mogelijk van elkaar gescheiden blijven. Zo hoeven voetgangers bijvoorbeeld minder fietspaden en rijbanen over te steken om bij de tramhalte en bushalte te komen.

Aanvullende informatie

Deelgemeente Noord

Telefoon (010) 443 99 99

E-mail deelgemeente@noord.rotterdam.nl