proveniersplein krijgt inrichting met accent op langzaam verkeer
25 maart 2011 | Deelgemeente Noord | persbericht
Het Proveniersplein aan de noordzijde van het Centraal Station krijgt
een inrichting die vooral gericht is op een goede en veilige
afwikkeling van het langzaam verkeer. Dat heeft het dagelijks bestuur
van Noord besloten. Deze keuze wijkt af van het Programma van Eisen dat
de deelraad in 2008 heeft vastgesteld. Daarin ligt het accent meer op
de stedenbouwkundige kwaliteit van de omgeving en uitstraling van het
gebied. De deelraad wordt gevraagd wijzigingen alsnog goed te keuren.
Door voortschrijdend inzicht heeft het bestuur van Noord besloten om te
kiezen voor het accent op langzaam verkeer. Dit besluit is ingegeven
door de grote aantallen reizigers, voetgangers, fietsers en
automobilisten in het CS-gebied. Onoverzichtelijke en gevaarlijke
situaties moeten zoveel mogelijk worden voorkomen.
In het in 2008 vastgestelde Programma van Eisen is geen besluit genomen
over de ligging van de tramhaltes. Dat bleek wel nodig te zijn. Het
bestuur heeft nu besloten dat deze haltes op het Proveniersplein voor
het CS-gebouw blijven liggen. Dat is voor voetgangers en fietsers
overzichtelijk en zo veilig mogelijk. Reizigers hoeven door deze
ligging bijvoorbeeld minder fietspaden en rijbanen over te steken om
bij de haltes te komen. Door deze keuze is het niet meer gewenst om de
Spoorsingel en Proveniersingel met elkaar te verbinden en er een brug
overheen aan te leggen. Dat maakt wel deel uit van het vastgestelde
Programma van Eisen.
Aangezien de deelraad het Programma van Eisen heeft vastgesteld, wordt
nu de deelraad gevraagd om het Programma van Eisen te wijzigen. De
deelraad van Noord buigt zich 26 mei over dit voorstel.
Varianten
In het Programma van Eisen staan de randvoorwaarden en kaders voor de
inrichting van het Proveniersplein. In het Inrichtingsplan staat
concreet uitgewerkt hoe de inrichting van het Proveniersplein gestalte
krijgt. De dS+V heeft als voorbereiding zes varianten geschetst. Bij
een aantal varianten krijgen landschap en een aantrekkelijke
woonomgeving het accent. Andere varianten zijn meer gericht op een
overzichtelijke afwikkeling van het verkeer waarbij verschillende
verkeersstromen zo veel mogelijk van elkaar gescheiden blijven. Zo
hoeven voetgangers bijvoorbeeld minder fietspaden en rijbanen over te
steken om bij de tramhalte en bushalte te komen.
Aanvullende informatie
Deelgemeente Noord
Telefoon (010) 443 99 99
E-mail deelgemeente@noord.rotterdam.nl
Gemeente Rotterdam