College bijzonder positief over resultaten raadspanel
30-03-2011
Het Almeerse college van burgemeester en wethouders is bijzonder
positief over de uitkomsten van de enquête over de groei van Almere,
die op initiatief van de PVV aan het raadspanel is voorgelegd. Uit deze
enquête blijkt dat 40% van de respondenten zich kan vinden in de
Schaalsprong, en dat 40% zich deels kan vinden in de verdere groei van
de stad. Een ruime meerderheid - 55% - vindt dat de groeiplannen moeten
worden doorgezet, ook na het vertrek van de verantwoordelijk wethouder,
Adri Duivesteijn. Verder stelt 64% van de respondenten dat de
IJmeerlijn er - groei of geen groei - moet komen.
"Uit de resultaten blijkt dat onze plannen kunnen rekenen op brede
steun", reageert het college bij monde van wethouder Adri Duivesteijn.
"Per saldo is 80% van de 1.193 respondenten positief over de groei van
de stad. Waar wij ook blij mee zijn, is dat veel respondenten die lijn
die wij - in samenspraak met de gemeenteraad - hebben ingezet, van
harte onderschrijven. Almere 2.0 is een kansenkaart; het biedt ons de
mogelijkheid succes te boeken op een veelvoud van terreinen. De
Structuurvisie is geen blauwdruk, maar een ontwikkelingsstrategie.
Almere groeit stap voor stap, op basis van een concrete (markt)vraag,
en altijd in combinatie met investeringen in de bereikbaarheid."
Hoewel 44% overwegend positief is over de mogelijke effecten die de
Schaalsprong met zich meebrengt, spreekt 40% over overwegend negatieve
effecten. Duivesteijn: "Dat is een belangrijk signaal. Als je de
antwoorden op de open vragen bekijkt, zie je dat veel van die
kanttekeningen betrekking hebben op de bereikbaarheid van Almere. Dat
blijkt ook uit het feit dat 64% van de respondenten vindt dat die
IJmeerverbinding er hoe dan ook moet komen. Tegen deze achtergrond
hebben wij de afgelopen week een belangrijke stap gezet: minister
Melanie Schultz van Haegen tekende het Tracébesluit A6/A1/A9/A10,
waarmee de bereikbaarheid per weg wordt gegarandeerd. Verder wordt de
capaciteit van de Flevolijn op korte termijn fors uitgebreid, van tien
treinen nu, naar veertien treinen per uur in 2016. Belangrijk ook, is
dat minister Schultz van Heagen heeft aangegeven dat de realisatie van
de IJmeerlijn, door het inschakelen van het bedrijfsleven, `een stuk
dichterbij is gekomen'. Alle geselecteerde marktpartijen kiezen voor
een metrosysteem - een systeem waarmee eigenlijk alle metropolen
adequaat worden ontsloten -, wat leidt tot een kostenreductie van één
tot drie miljard euro. Het zou mooi zijn als ook de Tweede Kamer zich
op korte termijn, in navolging van de minister, zou uitspreken vóór de
aanleg van de IJmeerlijn."
"Ik ben blij dat de PVV deze vragen aan het raadspanel heeft
voorgelegd", concludeert Duivesteijn. "De gemeenteraad kan zich
gesterkt voelen in de door haar vastgestelde lijn: positief over groei,
maar altijd samen met een verbetering van de bereikbaarheid. Voor het
college is vooral die 40% `overwegend negatieve effecten' van belang.
Het betekent dat we de stadsdialoog moeten intensiveren en uitbreiden."
Gemeente Almere