Gemeente Almere

College bijzonder positief over resultaten raadspanel

30-03-2011

Het Almeerse college van burgemeester en wethouders is bijzonder positief over de uitkomsten van de enquête over de groei van Almere, die op initiatief van de PVV aan het raadspanel is voorgelegd. Uit deze enquête blijkt dat 40% van de respondenten zich kan vinden in de Schaalsprong, en dat 40% zich deels kan vinden in de verdere groei van de stad. Een ruime meerderheid - 55% - vindt dat de groeiplannen moeten worden doorgezet, ook na het vertrek van de verantwoordelijk wethouder, Adri Duivesteijn. Verder stelt 64% van de respondenten dat de IJmeerlijn er - groei of geen groei - moet komen.

"Uit de resultaten blijkt dat onze plannen kunnen rekenen op brede steun", reageert het college bij monde van wethouder Adri Duivesteijn. "Per saldo is 80% van de 1.193 respondenten positief over de groei van de stad. Waar wij ook blij mee zijn, is dat veel respondenten die lijn die wij - in samenspraak met de gemeenteraad - hebben ingezet, van harte onderschrijven. Almere 2.0 is een kansenkaart; het biedt ons de mogelijkheid succes te boeken op een veelvoud van terreinen. De Structuurvisie is geen blauwdruk, maar een ontwikkelingsstrategie. Almere groeit stap voor stap, op basis van een concrete (markt)vraag, en altijd in combinatie met investeringen in de bereikbaarheid."

Hoewel 44% overwegend positief is over de mogelijke effecten die de Schaalsprong met zich meebrengt, spreekt 40% over overwegend negatieve effecten. Duivesteijn: "Dat is een belangrijk signaal. Als je de antwoorden op de open vragen bekijkt, zie je dat veel van die kanttekeningen betrekking hebben op de bereikbaarheid van Almere. Dat blijkt ook uit het feit dat 64% van de respondenten vindt dat die IJmeerverbinding er hoe dan ook moet komen. Tegen deze achtergrond hebben wij de afgelopen week een belangrijke stap gezet: minister Melanie Schultz van Haegen tekende het Tracébesluit A6/A1/A9/A10, waarmee de bereikbaarheid per weg wordt gegarandeerd. Verder wordt de capaciteit van de Flevolijn op korte termijn fors uitgebreid, van tien treinen nu, naar veertien treinen per uur in 2016. Belangrijk ook, is dat minister Schultz van Heagen heeft aangegeven dat de realisatie van de IJmeerlijn, door het inschakelen van het bedrijfsleven, `een stuk dichterbij is gekomen'. Alle geselecteerde marktpartijen kiezen voor een metrosysteem - een systeem waarmee eigenlijk alle metropolen adequaat worden ontsloten -, wat leidt tot een kostenreductie van één tot drie miljard euro. Het zou mooi zijn als ook de Tweede Kamer zich op korte termijn, in navolging van de minister, zou uitspreken vóór de aanleg van de IJmeerlijn."

"Ik ben blij dat de PVV deze vragen aan het raadspanel heeft voorgelegd", concludeert Duivesteijn. "De gemeenteraad kan zich gesterkt voelen in de door haar vastgestelde lijn: positief over groei, maar altijd samen met een verbetering van de bereikbaarheid. Voor het college is vooral die 40% `overwegend negatieve effecten' van belang. Het betekent dat we de stadsdialoog moeten intensiveren en uitbreiden."