Veilig Amsterdam

Screeningsunit DWI

---

Bureau SBA wordt nieuwe Screeningsunit DWI

30 maart 2011

Nieuwe werkwijze integriteitsonderzoek per 1 mei

Het gemeentelijk Bureau SBA dat bij (Europese) aanbestedingen potentiële leveranciers toetst op integriteit en financiële stabiliteit, wordt per 1 mei 2011 opgeheven bij de directie Openbare Orde en Veiligheid. Bij de Dienst Werk en Inkomen wordt het SBA-instrument c.q. expertise voortgezet door oprichting van een Screeningsunit met een aangepast takenpakket. Het College van B&W heeft op 29 maart 2011 tot deze veranderingen besloten. Met deze overgang wordt een nieuwe werkwijze ingevoerd die voorbereid is door de werkgroep Integriteit, onder voorzitterschap van de directie Openbare Orde en Veiligheid, met vertegenwoordigers van verschillende gemeentelijke organisatieonderdelen.

Rol aanbestedende diensttak bij nieuwe werkwijze

De veranderde werkwijze is onder meer ingegeven door de vraag naar lastenverlichting voor inschrijvers, een doelmatige wijze van screening en het risico c.q. integriteitsbesef in een vroeg stadium. Zo zal er niet langer aan alle aanbieders in een aanbestedingstraject gevraagd worden om standaard een uitgebreide vragenlijst in te vullen. In plaats daarvan wordt gebruik gemaakt van een zogenaamde Eigen Verklaring (EV). In een EV geeft de inschrijver zelf aan hoe zijn bedrijf `scoort' op de uitsluitinggronden, selectiecriteria en referenties. Deze EV moet worden toegepast bij opdrachten van diensten en leveringen > EUR 50.000 en voor werken > EUR 100.000. De nieuwe werkwijze zal ook betrekking hebben op projecten zoals Bureau SBA die reeds uitvoerde.

Rol Screeningsunit bij de nieuwe werkwijze

De Screeningsunit zal door de nieuwe werkwijze van screenen meer risicogestuurd te werk gaan dan Bureau SBA. Het risicogestuurd screenen gebeurt aan de hand van bepaalde risicomarkten, risicocriteria, indicatoren en/ of een combinatie daarvan. De opdrachtgever moet dan de Screeningsunit inschakelen.
De middelen die de Screeningsunit hiervoor heeft zijn o.a. een drietal varianten in screeningen waar de aanbestedende diensttak voor kan kiezen variërend van een lichte tot een zware screening. De Screeningsunit verwacht met haar nieuwe rol en de verschillende modellen van screeningen klantgerichter naar de opdrachtgevers te kunnen zijn en effectiever te kunnen onderzoeken. Een lichte screening mag de opdrachtgever zelf doen, maar hij kan ook de ondersteuning van de Screeningsunit inroepen. Bij een lichte screening wordt aan de hand van de EV een eerste onderzoek uitgevoerd. Bijvoorbeeld door zelf bewijsstukken op te vragen bij openbare bronnen zoals de Kamer van Koophandel. De inschrijver moet op ieder moment dat de opdrachtgever dit wenst, alle bewijsstukken binnen een bepaalde termijn kunnen leveren. Bij een Europese aanbesteding zal het meestal standaard zijn. Mocht de opdrachtgever reden hebben voor nader onderzoek, dan moet de inschrijver alle verlangde documenten alsnog kunnen leveren. De nieuwe werkwijze bij screeningen wordt binnen maximaal 3 jaar geëvalueerd.

De Screeningsunit werkt op (soms verplichte) aanvraag van de opdrachtgever (Diensten en Bedrijven). Stadsdelen kunnen dit doen op vrijwillige basis (wordt aanbevolen). De bevindingen en adviezen worden in een rapport vastgelegd. De kosten van de werkzaamheden worden doorbelast aan de opdrachtgever.

Houdt deze website in de gaten voor meer informatie over de nieuwe werkwijze screenen en voor vragen kunt u terecht bij de desbetreffende aanbestedende diensttak/ opdrachtgever.

Meer informatie

Bureau Screenings- en bewakingsaanpak

---