Dura Vermeer
Zoetermeer - 30 maart 2011
Dura Vermeer wil gestapelde tunnels onder Gooi
Om de verkeerscapaciteit rondom de A1-het Gooi tussen knooppunt Eemnes
en knooppunt Muiderberg uit te breiden, heeft Dura Vermeer een
gebiedsvisie geformuleerd waarin wordt voorgesteld de verschillende
verkeersstromen te scheiden en boven elkaar te stapelen.
In de oplossing van het bouwconcern betekent dit de realisatie van twee
boortunnels met elk 2 rijstroken, met daarboven een verdiepte tunnelbak
voor het regionale snelverkeer met 2 x 2 rijstroken die overgaat in een
landtunnel. Bij de stapeling van deze verkeersmodaliteiten wordt als
derde laag een deel van het lokale wegennet verplaatst tot boven op de
tunnelbak.
De A1 is één van de belangrijkste verbindingswegen tussen Oost- en
West-Nederland. Op het tracé door het Gooi tussen knooppunt Eemnes en
knooppunt Muiderberg treden de laatste jaren steeds vaker files op.
Uitbreiding van de capaciteit is gewenst met dien verstande dat de
beschikbare ruimte rondom de A1 zeer beperkt is. Naar de mening van
Dura Vermeer is uitbreiding van de A1 met extra rijstroken in het
horizontale vlak onvoldoende om de bereikbaarheid te waarborgen. Dura
Vermeer heeft gezocht naar een oplossing voor dit ruimtelijke probleem
en heeft deze gevonden in het verticale vlak.
In de aangedragen oplossing wordt het doorgaand (transit)verkeer net na
knooppunt Eemnes ondergebracht in twee boortunnels met elk twee
rijstroken. Ter hoogte van Naarden wordt het verkeer weer teruggebracht
naar maaiveldniveau. Hierboven wordt een verdiepte tunnelbak aangelegd
voor het regionale snelverkeer met 2 x 2 rijstroken. De tunnel wordt op
drie plaatsen ontsloten door middel van in- en uitvoegstroken in beide
richtingen. Ter hoogte van Bussum zal de verdiepte tunnelbak overgaan
in de vorm van een landtunnel. Voorafgaand aan- en voorbij de land- en
boortunnel zal de weg worden opgewaardeerd tot een weg met 4 x 2
rijstroken. Bij de stapeling van verkeersmodaliteiten wordt als derde
laag een deel van het tracé van de Amersfoortsestraatweg verplaatst tot
boven op de tunnelbak. Hierdoor verdwijnt deze relatief drukke weg uit
de achtertuinen van de omwonenden van de A1. Tevens wordt door het
verplaatsen van deze weg de oude verbinding tussen de Brink van Laren
en Naarden-Vesting weer hersteld.
Naast het vergroten van de capaciteit van de A1 biedt deze oplossing
een groot aantal kansen voor het gebied. Zo wordt de barrièrewerking
van de A1-het Gooi grotendeels opgeheven waardoor er de mogelijkheid
ontstaat om de gescheiden natuurverbindingen weer te herstellen. Ook
kunnen lokale verbindingen tussen woonwijken worden hersteld en omgeven
worden met groen.
Een groot voordeel van de aangedragen oplossing is dat deze faseerbaar
is met behoud van de huidige verkeerscapaciteit tijdens de uitvoering.
Omdat de verschillende fasen pas na elkaar kunnen worden opgestart, is
er een lange bouwtijd aan dit project verbonden. Het is daarom van
groot belang dat de verkeersproblematiek op dit traject, A1-het Gooi,
hoog op de agenda komt te staan.
Met de uitwerking van deze oplossing is een bedrag gemoeid van circa
EUR 2,3 miljard. Voor dit bedrag wordt er voldoende capaciteit
gegenereerd voor het wegverkeer, waarbij de directe omgeving van de
A1-het Gooi een enorme kwalitatieve impuls krijgt. Hiermee wordt het
historische beeld van het Gooi hersteld met veel rust, ruimte en een
groene omgeving. Naast deze niet te kwantificeren opbrengsten ontstaan
er mogelijkheden voor ontwikkeling rondom de A1 die een financiële
bijdrage kunnen leveren aan deze verkeersoplossing. Zie ook
www.hetgooi2020.nl
---