Gemeente Utrecht
2011 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
29 Vragen van de heer J.A. Kleuver
(ingekomen 1 maart 2011
en antwoorden door het college verzonden op 29 maart 2011)
SV inzake planning en communicatie werkzaamheden Westerkade/Jeremiestraat
Door ondernemers in het gebied Westerkade is een brief gestuurd over de wegafsluiting in verband met de vernieuwing van het riool en andere bouwwerkzaamheden. Wat D66 betreft lijkt hier sprake van een ongelukkig gekozen planning en gebrekkige communicatie. Dat er soms werkzaamheden moeten plaatsvinden en dat we daar soms last van hebben lijdt geen twijfel en is onontkoombaar. D66 is echter wel van mening dat er, in het belang van de stad, gestreefd moet worden naar een optimale planning en dat betrokkenen geïnformeerd moeten worden over wat ze te wachten staat. Bovendien moeten ondernemers niet steeds naar andere gemeentelijke diensten verwezen worden, wat nu wel steeds lijkt te gebeuren. D66 ziet de antwoorden op de onderstaande vragen met belangstelling tegemoet:
1. Is de planning van de bouwwerkzaamheden zodanig te wijzigen dat de duur van de wegafsluiting bekort wordt?
Nee, het is niet mogelijk de totale duur van de werkzaamheden te bekorten. Wel zijn de planning van de rioolvernieuwing en de planning van de spoorwerkzaamheden (o.a. afsluiten en verwijderen Jeremiebrug) afgestemd, zodat de Westerkade en de Jeremiestraat bereikbaar blijven.
- De rioleringswerkzaamheden zijn op 14 maart gestart en duren 4 weken. Tijdens de rioolwerkzaamheden is de Westerkade te benaderen via de Jeremiebrug.
- Direct aansluitend op de rioleringswerkzaamheden Westerkade wordt de Jeremiebrug afgesloten, voor langzaam verkeer tot eind december 2011 en voor overig verkeer tot december 2015. De Westerkade blijft voor al het verkeer bereikbaar via de Catharijnesingel.
ProRail onderzoekt momenteel of er mogelijkheden zijn om de Jeremiebrug en de onderdoorgang Westerkade eerder open te kunnen stellen, om zo de hinder verder te beperken.
2. Hoe kon het gebeuren dat de ondernemers hierover zo laat zijn geïnformeerd en wat gaat u doen om bij toekomstige bouwwerkzaamheden betroffen ondernemers wel tijdig te informeren?
Op 21 februari is op verzoek van de ondernemers een overleg geweest over de spoorwerkzaamheden. Hierbij zijn ook de op handen zijnde rioleringswerkzaamheden kort toegelicht. Reguliere onderhoudswerken zoals het vervangen van de riolering worden normaliter twee weken van te voren gecommuniceerd. Omdat de rioleringsvervanging op de Westerkade gevolgd wordt door andere werkzaamheden in de directe omgeving zou in dit geval de overlast voor de ondernemers langer duren dan gewoonlijk. Wij zullen erop toe zien dat wanneer in de toekomst sprake is van opeenvolgende werkzaamheden die langdurige wijzigingen in de verkeerscirculatie tot gevolg hebben, ondernemers, bewoners en andere belanghebbenden eerder worden geïnformeerd.
3. Bent u bereid om met de bewoners en ondernemers nader overleg te plegen over de planning van de bouwwerkzaamheden? Indien nee, waarom niet?
Ja, dit overleg is opgestart. Zoals in antwoord 2 aangegeven is op 21 februari een overleg met Prorail geweest over de spoorwerkzaamheden, waarin ook de rioleringswerkzaamheden kort zijn toegelicht. In dit overleg hebben ondernemers o.a. hun wensen kenbaar gemaakt ten aanzien van de omleidingen en bewegwijzering. Op 28 februari hebben wij een aparte bijeenkomst georganiseerd over de planning en uitvoering van de rioleringswerkzaamheden. Op 21 maart heeft vervolgoverleg tussen de ondernemers en ProRail plaats gevonden over de planning en de bouwwerkzaamheden.
Sinds medio 2009 heeft ProRail driemaandelijks een klankbordgroepbijeenkomst georganiseerd waaraan bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden kunnen deelnemen. De gemeente neemt hier ook aan deel. In deze bijeenkomsten worden vooral de uitvoeringsaspecten besproken (vooruitblik en terugblik). De ondernemers van de Westerkade zijn tijdens de overleggen in februari en maart door Prorail uitgenodigd deel te nemen aan deze klankbordgroepen.
4. Bent u bereid om voor nu en tijdens de feitelijke werkzaamheden een contactmogelijkheid te faciliteren die daadwerkelijk doorzettingsvermogen heeft, waardoor ondernemers niet steeds naar andere diensten worden verwezen?
Ja. In het wijkbericht dat voorafgaand aan de rioleringswerkzaamheden is verspreid, staan de namen van de projectleider en de toezichthouder met telefoonnummer vermeld. Ondernemers en bewoners kunnen rechtstreeks contact opnemen met de projectverantwoordelijken.
Voor de werkzaamheden in opdracht van ProRail (spoorverdubbeling en HOV) is ProRail het eerste aanspreekpunt. ProRail heeft voor vragen het e-mailadres Randstadspoor@prorail.nl beschikbaar alsook het algemene nummer van het klantcontactcentrum van ProRail (0900-7767245). Wij hebben de afspraak met ProRail dat na een melding bewoners/ondernemers direct worden benaderd door de juiste contactpersoon. Onze ervaring is dat ProRail vragen en klachten adequaat oppakt.
5. Is het mogelijk om in de buurt tijdelijk alternatieve parkeermogelijkheden voor klanten en leveranciers van de ondernemingen te vinden?
Ja, tijdens de rioleringswerkzaamheden kunnen zakelijke vergunninghouders en een deel van de particuliere vergunninghouders tijdens de rioleringswerkzaamheden parkeren aan de Oosterkade en in de Pelikaanstraat. Klanten en leveranciers kunnen voor en achter de rioolwerkzaamheden parkeren.
De werkzaamheden aan de spoorverdubbeling hebben geen invloed op het aantal parkeerplaatsen aan de Westerkade. Met de aannemer van de spoorverdubbeling/HOV is afgesproken om het parkeren van werknemers op eigen (bouw)terrein te faciliteren. Hierdoor is ook geen sprake van verhoging van de parkeerdruk in de omgeving.
6. Is het, gedurende de werkzaamheden, mogelijk om door middel van duidelijke borden aan te geven hoe de ondernemingen aldaar wél te bereiken zijn? Zo ja, bent u bereid die bebording te verzorgen? Zo nee, waarom niet?
Ja, in overleg met de ondernemers plaatsen de gemeente en ProRail tekstborden en omleidingsborden . Tijdens de rioleringswerkzaamheden zijn ook twee verkeersregelaars aanwezig om de bevoorrading van de bedrijven in goede banen te leiden.
---- --