29 maart 2011
Wetsvoorstel voor consumentenkrediet dupeert bedrijf én consument
MKB-Nederland is geschrokken van de implicaties die de Wet op het
Financieel Toezicht, zoals die recent aan de orde kwamen tijdens de
schriftelijke Eerste Kamer behandeling van het wetsvoorstel voor
consumentenkrediet, met zich meebrengen. Het blijkt dat duizenden
bedrijven die klanten met een betalingsachterstand een
betalingsregeling willen aanbieden, hiervoor een vergunning bij de
Autoriteit Financiële Markten (AFM) moeten aanvragen. Dit levert het
bedrijfsleven een enorme bulk aan administratieve lasten op en het
treffen van een regeling met de klant wordt er niet aantrekkelijker op.
Samen met werkgeversorganisatie VNO-NCW doet MKB-Nederland een beroep
op het kabinet om tot een werkbare oplossing te komen.
Volgens de nieuwe wet, die consumenten beoogt te behoeden tegen het
aangaan van te dure leningen, kunnen bedrijven een betalingsregeling
treffen met hun klanten. Maar, zo blijkt na vragen van Eerste Kamerlid
Ankie Broekers-Knol, een bedrijf moet hiervoor een AFM-vergunning
aanvragen omdat het in deze situatie gezien wordt als een
kredietverlener. Dit houdt in dat bedrijven moeten beschikken over
werknemers met juiste diploma's, die ook nog eens aangesloten moeten
zijn bij een erkende geschillencommissie. Daarnaast moeten zij als
kredietverlener elke klant onderwerpen aan een kredietwaardigheidtoets.
Dit levert enorm veel administratieve lasten en rompslomp op volgens
MKB-Nederland. De ondernemersorganisatie vreest dat vooral
mkb-bedrijven terughoudend zullen worden in het aanbieden van een
regeling. Met als gevolg dat de consument geconfronteerd wordt met een
schuld die in één keer wordt opgeëist. In plaats van te beschermen,
dupeert de nieuwe wet de consument.
De nieuwe wet van het kabinet Rutte ligt op dit moment ter goedkeuring
bij de Eerste Kamer en is een uitvoering van de Europese richtlijn voor
consumentenkrediet.
*