Erasmus Universiteit Rotterdam

Maken social media hun beloften waar?

'Veel gekwetter, weinig wol' duidt betekenis

Maken sociale media hun beloften wel waar? Nog niet, aldus Chris Aalbers, wetenschappelijk docent politieke communicatie aan de Erasmus School of History, Culture and Communication. De mogelijkheden van sociale media worden nog lang niet volledig benut en de effecten ervan worden dikwijls overschat. Aalbers presenteert zijn odnerzoek naar het gebruik van sociale media door overheden, politici en burgers in Nederland in zijn boek 'Veel gekwetter, weinig wol'.

Sociale media als Hyves, Twitter en YouTube zijn de afgelopen jaren explosief gegroeid tot communicatieplatformen die niet meer weg te denken zijn. Veelbesproken voorbeelden uit binnen- en buitenland zouden hun succes te danken hebben aan sociale media, maar leiden sociale media daadwerkelijk tot een belangrijke vernieuwing die politiek en overheid ingrijpend doen veranderen?
Aalbers stelt, dat om de beloftes van sociale media waar te maken een cultuurverandering nodig is bij overheden, politici en burgers, maar die lijkt vooralsnog lastig. Hij eindigt daarom met praktische aanbevelingen hoe een volgende stap gezet kan worden met de inzet van sociale media.

Chris Aalberts is wetenschappelijk docent politieke communicatie aan de Erasmus School of History, Culture and Communication. Zijn onderwijs en onderzoek richt zich voornamelijk op de relatie tussen overheid en burgers.
Het boek krijgt de komende maanden een vervolg met het project "politiek 2.0". Voor meer informatie zie www.politiek20.nl 'Veel gekwetter, weinig wol' is te bestellen bij Sdu Uitgevers.