Maken social media hun beloften waar?
'Veel gekwetter, weinig wol' duidt betekenis
Maken sociale media hun beloften wel waar? Nog niet, aldus Chris
Aalbers, wetenschappelijk docent politieke communicatie aan de Erasmus
School of History, Culture and Communication. De mogelijkheden van
sociale media worden nog lang niet volledig benut en de effecten ervan
worden dikwijls overschat. Aalbers presenteert zijn odnerzoek naar het
gebruik van sociale media door overheden, politici en burgers in
Nederland in zijn boek 'Veel gekwetter, weinig wol'.
Sociale media als Hyves, Twitter en YouTube zijn de afgelopen jaren
explosief gegroeid tot communicatieplatformen die niet meer weg te
denken zijn. Veelbesproken voorbeelden uit binnen- en buitenland zouden
hun succes te danken hebben aan sociale media, maar leiden sociale
media daadwerkelijk tot een belangrijke vernieuwing die politiek en
overheid ingrijpend doen veranderen?
Aalbers stelt, dat om de beloftes van sociale media waar te maken een
cultuurverandering nodig is bij overheden, politici en burgers, maar
die lijkt vooralsnog lastig. Hij eindigt daarom met praktische
aanbevelingen hoe een volgende stap gezet kan worden met de inzet van
sociale media.
Chris Aalberts is wetenschappelijk docent politieke communicatie aan de
Erasmus School of History, Culture and Communication. Zijn onderwijs en
onderzoek richt zich voornamelijk op de relatie tussen overheid en
burgers.
Het boek krijgt de komende maanden een vervolg met het project
"politiek 2.0". Voor meer informatie zie www.politiek20.nl
'Veel gekwetter, weinig wol' is te bestellen bij Sdu Uitgevers.
Erasmus Universiteit Rotterdam