Gemeente Echt-Susteren
Bijzondere samenwerking voor het welzijn van het jonge kind
Succesvolle samenwerking kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en
basisscholen in Echt-Susteren.
Elk kind verdient een vlekkeloze start in het basisonderwijs. Dat is
het uitgangspunt van een bijzondere samenwerking tussen
kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en basisscholen in de gemeente
Echt-Susteren. Leerkrachten en leidsters van kindercentra en
peuterspeelzalen wisselen hun kennis en ervaringen uit en ondersteunen
elkaar op vele terreinen. Bijvoorbeeld rond het vroegtijdig signaleren,
communiceren over doorgaande lijnen en samen werken aan
ontwikkelingsachterstanden. Alles met het doel: een vloeiende,
succesvolle ontwikkeling van kinderen van twee tot zes jaar te laten
plaatsvinden.
Het beste voor het kind
Ouders willen maar één ding: het beste voor hun kind. Bij de
kinderopvang of peuterspeelzaal moet hun peuter een veilige basis en
een stimulerende speelomgeving krijgen. Als kinderen goed in hun vel
zitten kunnen ze zich spelenderwijs ontwikkelen tot een kleuter die een
goede start kan maken op de basisschool. En wanneer die ontwikkeling
onderweg ergens stokt, willen ouders dat natuurlijk zo snel mogelijk
weten en de juiste begeleiding krijgen. Daarom is de samenwerking in de
voor- en vroegschoolse educatie dus heel belangrijk. De gemeente
Echt-Susteren onderstreept dat belang met een bijzonder
samenwerkingstraject voor alle professionals in de kinderopvang, de
peuterspeelzalen en de basisschoolgroepen 1 en 2. BCO-onderwijsadvies
uit Venlo heeft voor de gemeente Echt-Susteren een maatwerktraject
gemaakt, waardoor kindercentra, peuterspeelzalen en basisscholen
intensief met elkaar zijn gaan samenwerken.
Succesvol project
Onder begeleiding van BCO-onderwijsadvies zijn er 8 clusters gevormd
voor de hele gemeente. In elk cluster zitten de pedagogische
medewerkers van de kinderopvang, peuterspeelzalen en de leerkrachten
van de basisschoolgroepen 1 en 2, bij elkaar 100 deelnemers. Elk
cluster heeft bijeenkomsten gehouden om te praten over de
doelstellingen van het voor- en vroegschools traject. Vervolgens hebben
alle clusters onderwerpen gekozen om actief mee aan de slag te gaan. Zo
is een van de aandachtsgebieden het op tijd signaleren van
onderwijsachterstanden bij leerlingen, evenals het bevorderen van de
doorgaande leerlijn.
Projectleider Gemmie Derksen van BCO: âDe samenwerking levert nieuwe
kennis en inzichten op over voor- en vroegschoolse educatie.
Professionals stellen zich kwetsbaar op en leren van elkaar. Ze
vertellen bijvoorbeeld over hun visie op spel en taalontwikkeling, de
manier van observeren en registreren, het vroegtijdig signaleren van
ontwikkelingsachterstanden, de onderlinge overdracht van informatie en
de communicatie met ouders. Dat laatste is een belangrijk onderdeel. Of
je nou in een kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of op de basisschool
werkt, je hebt te maken met ouders. Die wil je goed en vertrouwelijk
informeren en meenemen in het ontwikkelingstraject van hun kind.â
Het grote succes van dit project is dat er een samenwerking op gang is
gebracht. Pedagogische medewerkers van peuterspeelzalen, kinderopvang
en leerkrachten van basisscholen zijn inhoudelijk met elkaar in gesprek
gekomen en er is wederzijdse waardering voor elkaars werk. Informatie
over de ontwikkeling van kinderen wordt met elkaar gedeeld, zodat de
kinderen een betere start kunnen maken in groep 1-2. Het kind krijgt de
aandacht die het nodig heeft. De verschillende partijen weten elkaar nu
veel eerder te vinden.
Kansen
Door de afstand tussen de kinderopvang/peuterspeelzaal en de
basisschool te overbruggen kunnen de professionals samen in gesprek
gaan, over de zorg en behoefte die elke leerling (nodig) heeft.
Het project dat officieel tot juli 2011 duurt, moet leiden tot een
blijvende samenwerking tussen kinderdagcentra, peuterspeelzalen en
basisscholen in Echt-Susteren. De afspraken per cluster worden
vastgelegd en dienen als startpunt voor de verdere samenwerking. Voor
elk cluster kunnen de wensen weer anders zijn. Het is dus maatwerk.
Alles in het belang van kinderen van twee tot zes jaar. Hoe meer
samenwerking tussen de diverse partijen, hoe meer kansen voor de
kinderen.
Deelnemers aan dit project zijn de leidsters van de kinderopvangcentra
en peuterspeelzalen van Menswel, MIK Kinderopvang, KDV Pukkie, Wee Play
kinderopvang en alle leerkrachten van de groepen 1 en 2 van
basisscholen in de gemeente Echt-Susteren, die vallen onder de
stichting Kindante, SKOEM en INNOVO.
Â